Nekromanti Allmänna åsikter

toldor

Veteran
Jag har läst igenom DoDv6 och konstaterar att riotminds gör ett bra försök. Stämningen i spelet är mycket bra och boken som sådan är mycket snygg. Jag är nog mest glad om jag slipper alla ankor måste jag säga. Den stora missen ligger i dessa gigantiska KP höjningar man av någon okänd anledning valt att ta med. Nivåsystemet är väl inte den väg jag hade valt om jag skulle ha skapat v6 men det går säkert att vänja sig. Personligen tycker jag nog att DoD91 med modulerna Magiboxen, Monsterboxen och ErebAltorboxen är det bästa DoD. Kopparhavets kapare och Krigarens handbok till 91 kan också vara bra att ha. Mer behövs egentligen inte. DoD Expert har också sina goda sidor och är tillsammans med gigant betydligt mer detaljerat än många senare upplagor. Saknar lite av detaljrikedomen. En kommentar till att Tolkien vänder sig i sin grav: DoD har aldrig varit byggt på Tolkiens böcker precis lika lite som sin amerikanska kollega. Svärd & Svartkonst/Heroisk fantasy är de egentliga källorna till dessa spel. Den nyaste upplagan skiljer sig ju dock från detta med sitt sk "nordiska ljus".

Riddaren

Swashbuckler
Rättelser

"Personligen tycker jag nog att DoD91 med modulerna Magiboxen, Monsterboxen och ErebAltorboxen är det bästa DoD."

Alla dessa moduler är inte gjorda för DoD 91, utan EDD, man kan säga att DoD 91 är gjort för dessa moduler och inte tvärtom.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Vindhand

Myrmidon
Re: Allmänna mot-åsikter

Krigarens handbok till 91 kan också vara bra att ha.

Personligen ser jag krigarens handbok som något väldigt negativt... handlingsystemet öppnade vägen för absurda optningar som aldrig förr och förstörde i det mesta stridernas rolighet. Det enda positiva med den är imho vapenbilderna (förutom att naginatan är slipad på fel sida av bladet).

DoD har aldrig varit byggt på Tolkiens böcker precis lika lite som sin amerikanska kollega.

Vilken amerikanska kollega?

Dart

Warrior

Instämmer det är extremt jobbigt med folk som skapar sina gubbar enabrt för att få så många handlingar som möjligt.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Delita Hyral

Veteran
Jag håller med om att det är ganska kraftig skillnad
mellan dod 6 och dom andra versionerna i och med
nivåsystemet men det tycks funka bra ( iallafall när vi spelat ) och jag tycker att dom tog bort alla
flummiga halvraser som ankor och kattmän var ett bra beslut.

Nu när det är troll som bebor skogarna istället för enkelspåriga orcher som endast lever för att få slåss så
är det en mycket mörkare och mer spännande sagostämmning över rollspelandet....

En genomarbetad version som förtjänar mitt ( expertälskaren )berömm.

- The crest of the black lion -

neuter

Swordsman
Re: Rättelser

...men man kan använda dem utan problem till DoD91.

"Soylent Green is people!"

Riddaren

Swashbuckler

Jag skrev inget annat heller...de ändringar som behövs göras står i DoD 91:s regelbok (bok II för Monsterboxen, bok III för magiboxen).

Men fortfarande är inte modulerna gjorda för DoD 91, utan för EDD, DoD 91 är däremot gjord för att den skall funka med dessa moduler.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Rickard

Urverk speldesign
Håller helt med, kamrat Toldor

"<EM>Alla dessa moduler är inte gjorda för DoD 91, utan EDD, </EM>"
Jo, det stämmer men det sade han inte. Bara att de var moduler, vilket stämmer.

"<EM>det är extremt jobbigt med folk som skapar sina gubbar enabrt för att få så många handlingar som möjligt</EM>"
Jag visar inte ens boken för dem, då slipper man optningar. I Deadlands vet de inte ens hur de får färdighetspoäng. Jag bara säger det åt dem.

/[color:green]Han</font color=green> som är lite sådär småkommunist. Men bara ibland

toldor

Veteran

Kollegan jag talar om är ett inte alldeles okänt rollspel som heter Dungeons & Dragons som ju, vad man nu än tycker om det, är alla rollspels urfader. Ok jag vet att det hade ett annat namn i sin första urupplaga men det är iaf det spelet jag menade!

toldor

Veteran

Jag är medveten om att dessa moduler kom före DoD91 men anser att de passar väldigt bra ihop med just den grundregelupplagan. EDD är kanske charmigare men är fortfarande bara en expansion av ett ännu äldre system...