Nekromanti Allt är magi!

Celledor

Hero
Hmm nu börjar jag svara på mig sjäv...

Om man går vidare med att man måste veta exakt hur det man skapar fungerar så kan jag tänka mig en annan skillnad mellan billiga och dyra besvärjelser.

Ta en potatis t.ex. en billig besvärjelse kanske klarar av att skapa något som ser ut och smakar som en potatis men kanske inte har näringsvärdena av en. Och att göra av perfekt formel för en potatis kanske är så mycket jobb att det är enklare att odla den på riktigt.

Men om du får till det så är din besvärjelse mycket värdefull. Eller så skapar man en besvärjelse som gör samma jobb fast mycket kortare "text".

Cybot

Mest spelbar
celledor said:
Ta en potatis t.ex. en billig besvärjelse kanske klarar av att skapa något som ser ut och smakar som en potatis men kanske inte har näringsvärdena av en. Och att göra av perfekt formel för en potatis kanske är så mycket jobb att det är enklare att odla den på riktigt.

Men om du får till det så är din besvärjelse mycket värdefull. Eller så skapar man en besvärjelse som gör samma jobb fast mycket kortare "text".
Jag gissar att bra potatisar inte ser ut som potatisar bör göra. De smakar som potatis, de har samma näringsvärde som potatisar. Men ett lätt sätt att skapa variation är om man generar potatisar enligt fraktalmönster. I en mattemagisk stat så har man nog hela böcker med tusentals olika sätt "hur jag skapar något som ser ut som en knöl med ett fraktalmönster" för att skapa variation. Sen är det bara att klippa och klistra mellan fraktalmönstren. Och från varje mönster så kan man skapa hundratals olika storlekar.

Kan du utgå från något existerande magisystem i något rollspel, låta alla rollfigurer och spelledarpersoner vara mäktiga trollkarlar och se vart det tar vägen?

Andra tankar:<ul style="list-style-type: disc">[*]Den som inte utvecklar och tränar din magiska förmåga har svårt att få någon plats i samhället. Den kan bokstavligen inte bidra med någonting.[*]Spionage och liknande är en kamp mellan trollkarlar om vem som har de kraftfullaste kristallkulorna och skyddsbesvärjelserna mot magisk insyn.[*]Om magiska krafter är medfödda kommer många att vilja styra äktenskapet så att barnen blir så kraftfulla trollkarlar som möjligt.[*]Vissa kraftfulla grejer går förmodligen bara att göra om trollkarlar från olika skolor samarbetar. (Exempel: en trollkarl kan kasta ett eldklot, en annan kan öppna en portal som skickar in det i drottningens sovrum.) Ju fler, och mer olika, trollkarlar som samarbetar desto mer mystiska grejer är i görningen.[*]Inspiration från Darksword-trilogin: Trollkarlar från arbetarklassen lägger sin energi på att bygga hus eller frambringa mat och måste själva gå och flytta saker med armarna. Trollkarlar i överklassen kan lägga sin energi på att flyga och flytta saker magiskt, och behöver alltså inte använda benen eller armarna alls.[*]Filosofer och religiösa auktoriteter har formulerat olika regler och riktlinjer för hur magi får och inte får användas. Dessa diskuteras. Vissa grupper är väldigt noga med att hålla på vissa regler.
"Mäster Fabian lärde oss: Inte ens en mästartrollkarl får frammana en elementar ensam. Den som frammanar måste ha sällskap av två eller tre."
"Mäster Annah sa: Den som flyger på magisk väg klädd i endast klänning eller särk missbrukar trolldomen. Byxor är ett måste." Senare av vissa omtolkat så att man alltid måste ha byxor på sig när man trollar.[*]En del användande av magi är allmänna tabun som bara galningar och terrorister använder. [/list]