To Be
Ett dramaspel hittepåat av Calle Niblaeus, Dan Eidmark och Rasmus Lundholm
Introduktion
To Be är ett rollspel designat för att skapa drama. Tillsammans ska vi spela en historia som berör oss och får oss att identifiera oss med dess karaktärer utan att fokusera på djupimmersion. Vi är regissörer och författare samtidigt som vi är de som befolkar historien och då som människor snarare än som skådespelare och upplevelsen vi söker hittar vi där filosofiska diskussioner, gemensamt historieberättande och kroppsliga kreativa uttryck möts. Det här är ett spel som tar sig på mycket stort allvar och för att uppskatta det rekommenderar jag att du omfamnar det pretentiösa och gör det till en del av dig själv och ditt uttryck.
Speltexten är inte ett komplett spel
I texten som följer kommer jag att anta att du som läsare känner mig och mitt sätt att spela varför en del konventioner och termer inte kommer att förklaras på djupet. Texten är tänkt i första hand som ett stöd för mig själv att skapa ett enhetligt spelsystem, i andra han som minnesanteckningar för mig själv under spel och i tredje hand som komplement till muntlig förklaring av reglerna. Med andra ord: vill du spela spelet är du illa tvungen att lära dig av någon som redan kan det.
Skapande, berättande, drama
To Be har som mål att låta fyra deltagare uppleva en historia om en central protagonist och dennes utmaningar i en osäker tillvaro. Målsättningen är att i tre akter à tre timmar ge deltagarna möjlighet att känna starka känslor genom empatiserande med protagonisten.
Alla är Hamlet
Fyra spelare, en protagonist och alla ska känna något. Hur går det ihop? Lösningen: alla är Hamlet. Alla biroller och antagonister går igenom samma problem som vår protagonist och allt vår protagonist gör återspeglas i våra antagonister och biroller. När du sitter tyst och lyssnar, absorbera det som andra säger som om det hände dig, som om det var Hamlet som var Claudius och Claudius Hamlet, som om du var dem alla och allt egentligen ägde rum i ditt medvetande.
Hur vi spelar
Vi spelar i cykler av etablering-scensättning-gestaltande-etablering-gestaltande som upprepas. Det första vi gör är att komma överens om stämning, setting och andra axiom kring speltillfället. To Be bidrar med sin färg till detta men kommer inte med något antagande om setting eller tema, hur ni etablerar detta lämnar jag till er erarenhet. Därefter följer skapande av vår protagonist inklusive lite detaljer kring dennes förflutna, nutid, syn på framtiden samt viktiga relationer.
När detta är klart börjar vi med att sätta den första scenen i vår saga. Vi vet förhoppningsvis något om vad protagonisten vill uppnå och genom detta vad våra biroller strävar efter. Genom att gestalta våra roller ärligt och uppfylla de funktioner vi som spelare tilldelats kommer vi tillsammans att påbörja och upprepa cykeln av etablering-scensättning-gestaltande-etablering-gestaltande.
Nedan gås dessa spelets steg och procedurer igenom kortfattat.
Ett dramaspel hittepåat av Calle Niblaeus, Dan Eidmark och Rasmus Lundholm
Introduktion
To Be är ett rollspel designat för att skapa drama. Tillsammans ska vi spela en historia som berör oss och får oss att identifiera oss med dess karaktärer utan att fokusera på djupimmersion. Vi är regissörer och författare samtidigt som vi är de som befolkar historien och då som människor snarare än som skådespelare och upplevelsen vi söker hittar vi där filosofiska diskussioner, gemensamt historieberättande och kroppsliga kreativa uttryck möts. Det här är ett spel som tar sig på mycket stort allvar och för att uppskatta det rekommenderar jag att du omfamnar det pretentiösa och gör det till en del av dig själv och ditt uttryck.
Speltexten är inte ett komplett spel
I texten som följer kommer jag att anta att du som läsare känner mig och mitt sätt att spela varför en del konventioner och termer inte kommer att förklaras på djupet. Texten är tänkt i första hand som ett stöd för mig själv att skapa ett enhetligt spelsystem, i andra han som minnesanteckningar för mig själv under spel och i tredje hand som komplement till muntlig förklaring av reglerna. Med andra ord: vill du spela spelet är du illa tvungen att lära dig av någon som redan kan det.
Skapande, berättande, drama
To Be har som mål att låta fyra deltagare uppleva en historia om en central protagonist och dennes utmaningar i en osäker tillvaro. Målsättningen är att i tre akter à tre timmar ge deltagarna möjlighet att känna starka känslor genom empatiserande med protagonisten.
Alla är Hamlet
Fyra spelare, en protagonist och alla ska känna något. Hur går det ihop? Lösningen: alla är Hamlet. Alla biroller och antagonister går igenom samma problem som vår protagonist och allt vår protagonist gör återspeglas i våra antagonister och biroller. När du sitter tyst och lyssnar, absorbera det som andra säger som om det hände dig, som om det var Hamlet som var Claudius och Claudius Hamlet, som om du var dem alla och allt egentligen ägde rum i ditt medvetande.
Hur vi spelar
Vi spelar i cykler av etablering-scensättning-gestaltande-etablering-gestaltande som upprepas. Det första vi gör är att komma överens om stämning, setting och andra axiom kring speltillfället. To Be bidrar med sin färg till detta men kommer inte med något antagande om setting eller tema, hur ni etablerar detta lämnar jag till er erarenhet. Därefter följer skapande av vår protagonist inklusive lite detaljer kring dennes förflutna, nutid, syn på framtiden samt viktiga relationer.
När detta är klart börjar vi med att sätta den första scenen i vår saga. Vi vet förhoppningsvis något om vad protagonisten vill uppnå och genom detta vad våra biroller strävar efter. Genom att gestalta våra roller ärligt och uppfylla de funktioner vi som spelare tilldelats kommer vi tillsammans att påbörja och upprepa cykeln av etablering-scensättning-gestaltande-etablering-gestaltande.
Nedan gås dessa spelets steg och procedurer igenom kortfattat.