Mannen i skogen
Präst
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 1,301
Hej!
Jag jobbar på ett regelsystem för fantasyrollspel, men kan inte bestämma mig för vilken metod för magi jag ska köra med.
Grunden är att handlingar avgörs av 2T6+färdighet som ska komma över en svårighetsnivå.
Magi funkar så att varje besvärjelse är en egen färdighet, och att svårigheten för att lägga en besvärjelse beror på hur avancerad man gör den. Att ge en blixt som gör 1 i skada till någon man vidrör är enkelt, men att blixta iväg 2T6 i skada 100 meter är jättesvårt. En och samma besvärjelse kan alltså göras enklare eller svårare.
Jag har kommit på två sätt att spela efter, och kan inte bestämma mig för vilket som är bäst.
Metod 1: ”Allt eller inget”. Magikern bestämmer både besvärjelsens mål (dvs avstånd), varaktighet och extra effekter, vilket avgör hur hög svårigheten för handlingen blir. Därefter slås tärningar och adderas till färdighetsvärdet, och blir detta lägre än svårigheten händer ingenting.
Metod 2: ”Så gott jag kan”. Magikern bestämmer endast besvärjelsens mål, vilket ger avståndet, vilket ger svårigheten att öht nå fram till målet med besvärjelsen. Tärningar+färdighet slås. Blir detta lägre än svårigheten händer inget, men blir det högre än svårigheten används ”överskottet” till att välja varaktighet och extra effekter för besvärjelsen.
Vad ser du för fördelar och nackdelar med ena eller andra sättet? Vilket föredrar du? Vilka handlingar i verkligheten motsvaras av de olika regelvarianterna? Finns det något tredje sätt som är elegantare, som jag missat?
Jag jobbar på ett regelsystem för fantasyrollspel, men kan inte bestämma mig för vilken metod för magi jag ska köra med.
Grunden är att handlingar avgörs av 2T6+färdighet som ska komma över en svårighetsnivå.
Magi funkar så att varje besvärjelse är en egen färdighet, och att svårigheten för att lägga en besvärjelse beror på hur avancerad man gör den. Att ge en blixt som gör 1 i skada till någon man vidrör är enkelt, men att blixta iväg 2T6 i skada 100 meter är jättesvårt. En och samma besvärjelse kan alltså göras enklare eller svårare.
Jag har kommit på två sätt att spela efter, och kan inte bestämma mig för vilket som är bäst.
Metod 1: ”Allt eller inget”. Magikern bestämmer både besvärjelsens mål (dvs avstånd), varaktighet och extra effekter, vilket avgör hur hög svårigheten för handlingen blir. Därefter slås tärningar och adderas till färdighetsvärdet, och blir detta lägre än svårigheten händer ingenting.
Metod 2: ”Så gott jag kan”. Magikern bestämmer endast besvärjelsens mål, vilket ger avståndet, vilket ger svårigheten att öht nå fram till målet med besvärjelsen. Tärningar+färdighet slås. Blir detta lägre än svårigheten händer inget, men blir det högre än svårigheten används ”överskottet” till att välja varaktighet och extra effekter för besvärjelsen.
Vad ser du för fördelar och nackdelar med ena eller andra sättet? Vilket föredrar du? Vilka handlingar i verkligheten motsvaras av de olika regelvarianterna? Finns det något tredje sätt som är elegantare, som jag missat?