Nekromanti Allt möjligt samlat i ett inlägg!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er!

Ville bara dela med mig av min glädje! Har under ett par års tid tröttnat mer och mer på rollspelande trots att DoD6 dök upp som en lysande stjärna på himlen. Mina improviserade äventyr har visat upp en sällan sedd torftighet, helt utan vare sig spänning eller fantasi. Laddade ner Eremitens Hemlighet från Medusa Games och bläddrade igenom det. Äventyret låg på hyllan någon månad tills en av mina spelare började tjata om att spela rollspel igen. Tveksamt drog jag fram äventyret, jag hade varken ork eller inspiration att hitta på något eget äventyr men gick motvilligt med på att spelleda Eremitens Hemlighet.

Helt plötsligt ramlade det in en drös med ivriga rollspelare i min lägenhet, hela fyra stycken, så många har vi inte varit på år och dag. Dessutom överraskar min flickvän mig med att kräva att hon också får vara med! Sakta men säkert började jag känna spelglädjen återvända och runt mitt köksbord började det skapas karaktärer och slås tärningar i vänstervarv. Kylen fyldes med läsk, chipspåsar prasslade och köket fylldes av snusdosor, godispåsar, regelböcker, rollformulär. En underbar stämning. Så drog vi igång spelet. In i sagans värld klev vi, sex vuxna människor, och uppslukades av Trudvangs skogar. Det var det roligaste jag gjort på länge! Spelarna förfasades av skogens hemskheter och förundrades över äventyrets mystik, livliga diskussioner tog plats i sökandet efter ledtrådar som kunde lösa mysteriet. Två kvällar/nätter tog det att fullborda resan och vi var alla smått lyriska efteråt.

Min flickvän, som aldrig spelat rollspel förut, tjatar nu hela dagarna om att vi ska spela snart igen och sliter titt som tätt fram rollformuläret och kollar över sin utrustning och färdigheter. Mobiltelefonen piper ofta och små förväntansfulla sms påminnner mig om att det bara är två dagar kvar till nästa session.

Måste passa på att tacka Medusa för ett mycket trevligt och klassiskt DoD-äventyr!

När jag nu har upptäckt att äventyr skapade av andra än mig själv faktiskt går att spela på ett roligt sätt sprang jag iväg till bokhandeln och införskaffade Vildhjarta. Vilket äventyr!!! Det är ju alldeles lysande! Jag har då aldrig upplevt något så fulländat vad det gäller mystik, sagoskimmer, spänning och spelbarhet. Nu skulle jag vilja höra om det är någon som spellett Vildhjarta och har några tips som jag bör tänka på när det är dags.

Utöver det skulle jag gärna vilja veta om någon känner till andra bra äventyr som kan laddas ner från nätet. Jag spelleder helst klassiska äventyr, stadsäventyr med djupa intriger finer jag (och mina spelare) ganska ointressanta. Vi vill ha sagoskimmer! Jag vore extremt tacksam för svar.

Ha det gött bröder och systrar!

Hasse

Hero
"Utöver det skulle jag gärna vilja veta om någon känner till andra bra äventyr som kan laddas ner från nätet. Jag spelleder helst klassiska äventyr, stadsäventyr med djupa intriger finer jag (och mina spelare) ganska ointressanta. Vi vill ha sagoskimmer! Jag vore extremt tacksam för svar."

En bra sida är Sveroks Scenariobank dock skall jag väl tillägga kvaliteen på äventyren inte alltid är det bästa. Men kostnaden för att ladda ner ett äventyr är ju trots inte så stor så du har inte så mycket att förlora.

Sedan har du även äventyr och scenarion på Riotminds hemsida och dem finner du här.

Klaatu

Swordsman
Tack och tack

Vi på Medusa Games gottar oss åt ditt tack. Det är faktiskt en av anledningarna till att vi gör äventyr. Vi får en hel del respons från trogna rollspelare runt om i landet och det inspirerar oss att göra fler äventyr.

Vitulv

Re: Tack och tack

Jo, då måste jag få komma med ett önskemål. Illustrationerna i Eremitens Hemlighet var alldeles lysande. Om ni kan så tycker jag att ni skall försöka få den illustratören till att arbeta mer med er i framtiden.

Klaatu

Swordsman
Jodå!!!

Illustratören till Eremitens Hemlighet kommer att dyka upp i framtida Medusa Games produkter. Niklas Brandt som han heter kommer härnäst att synas i Riotminds "Snösaga"...

Foggmock

Myrmidon
Vildhjarta [Spoilervarning!]

Hej! Kul att du återfått spelglädjen. Eller, den har legat och bubblat under ytan hela tiden, du visste bara inte om den.

OCH NU KOMMER SPOLIERS I LÅNGA LED!!!

Såja. nu har förhoppningsvis inga nyfikna spelare följt med.

Till att börja med, slopa slumptabellen. Visst, ett kul element med att spelarna kan komma till samma plats två gånger, jag använde det som frustrationsmoment, men när man återvänder tre eller fyra ggr till en plats som är precis värdelös och inte har något med äventyret att göra känns det väldigt jobbigt. Se till att du vet vilka som vet vad och när vilka ledtrådar kommer fram, så att de inte direkt snubblar över ett ställe som säger 'Garg, man kommer inte ut ur skogen om man inte har fyra hemligheter' om de inte ens fått en liten hint om att skogen är förtrollad och att man inte kan komma därifrån. När du känner att du är ganska säker, sätt dig ner och skriv i vilken ordning mötena ska komma.

Ge spelarna JÄVLIGT tydliga tecken på att inte mosa ner varenda kreatur som de möter, eller skippa Blotresarna. att spela igenom ett äventyr, göra en klumpig felsägning eller nått som leder till att SLP anfaller och blir dödad och sen bli mosad (för det är väldans otroligt jättesvårt att överleva blotrese) är _inte_ kul. dessutom är det jättesvårt att skriva in en karaktär i skogen till den stackars spelaren som är utan, och att spela om detta äventyret är inte att rekommendera, då spelarna vet det där med hemligheterna.

Handouts. Använd dem. Alla lappar, runor och gravinskriptioner, skriv ner dem. Nidendomskrigarens dagbok är tveksam, jag läste upp den för mina spelare. känns dumt att lämna ut en dagbok som har en anteckning vartannat år typ.. (eller det kanske är ALLA anteckningar som är i boken, har inte tänkt på det..). Mina spelare uppskattade det skarpt, och då var de taffligt skrivna på kollegieblockspapper(eller var det vanligt vitt?) med bläckpenna ett par dagar innan det var dags att spela. Kan bara tänka mig mysfaktorn av att hitta en gulnad lapp i Trukurs kista eller på den Döda Jägaren.

'Scanna' äventyret för buggar, en som diskuterats flitigt är de förstenade människorna utanför Basiliskens grotta, om man använder den där besvärjelsen jag inte vet namnet på (Häva förstening, vild gissning), vad vet och vad minns de stackarna som stått där som statyer i ett antal år? En annan jag funderade på är Vättarna, om de först slår i stora klockan och mobiliserar hela sin arme, varför skulle de senare släppa in RP till sin ledare, även om de pratar Vättiska eller ger dem en gåva? inte för att Vättar är så komplexa varelser, men det verkade lite ologiskt för mig. När och Om du hittar några buggar eller oklarheter, sätt dig ner och räta ut dem, skriv ner vad som kan hända och eventuella lösningar. Oltur är en sån, mina spelare, båda grupperna (!) slog hänsynslöst ihjäl honom när de misstänkte att han ruvade på drakskatten. Vilket han gör, men de hittade den inte *hånflin*

Det är väl det jag kan komma på på rak arm. Lycka till. Och du, jag är duktigt avundsjuk på att du har en flickvän som gillar rollspel /images/icons/wink.gif

Foggmock

Myrmidon
Re: Tack och tack

Har tänkt fråga det här ganska länge, men om ni behöver extra skribenter så är jag game. har fullt med gamla, outlösta ideer i huvet och på papper, och känner för att få nått vettigt att göra istället för att hänga på mirc dagarna i ända. dock kan jag inte rita, men det hoppas jag att ni har överseende med.. :D

PS. jag har lite arbetsprov ni kan få kolla på om ni är petiga.. /images/icons/wink.gif/images/icons/smile.gif DS

Vitulv

Re: Vildhjarta [Spoilervarning!]

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hej! Kul att du återfått spelglädjen. Eller, den har legat och bubblat under ytan hela tiden, du visste bara inte om den.

<hr></blockquote>

Det har du förstås rätt i.

Jag får ta och tacka så mycket för tipsen. Det var verkligen ett genomtänkt och vettigt svar. Schysst att du tog dig tid. Faktum är att jag nog låter spelarna köra igenom Vinterskogens Hemlighet först så att jag verkligen hinner läsa in mig på Vildhjarta ordentligt. Märker du hur insnöad jag blivit på färdigskrivna äventyr? Förut fnös jag åt sådant/images/icons/doh.gif

Vad tycker du om Vinterskogens hemlighet? Själv tycker jag att det verkar vara lagom lättsmält och trevligt för att sysselsätta spelarna med en kväll i väntan på Vildhjarta och senare, Snösaga!

Handouts. Använd dem. Alla lappar, runor och gravinskriptioner, skriv ner dem. Nidendomskrigarens dagbok är tveksam, jag läste upp den för mina spelare. känns dumt att lämna ut en dagbok som har en anteckning vartannat år typ.. (eller det kanske är ALLA anteckningar som är i boken, har inte tänkt på det..). Mina spelare uppskattade det skarpt, och då var de taffligt skrivna på kollegieblockspapper(eller var det vanligt vitt?) med bläckpenna ett par dagar innan det var dags att spela. Kan bara tänka mig mysfaktorn av att hitta en gulnad lapp i Trukurs kista eller på den Döda Jägaren.

<hr></blockquote>

Kul att du nämner det. Jag brukar ofta använda mig av sådant, det är kul och stämningshöjande. Problemet är att mina spelare, dumma som de är valde att lära sig tala en jävla massa språk, men inte läsa/skriva. De ska få sig en näsbränna för det. Som tur är kan en av dem åtminstonde läsa Nordvrok (hans modersmål) och Estiatika.

Och du, jag är duktigt avundsjuk på att du har en flickvän som gillar rollspel

<hr></blockquote>

Jo du, jag har sådan tur att det nästan inte är rättvist/images/icons/cool.gif Du anar inte hur roligt det är. Dessutom visade hon sig vara en naturbegåvning, så stolt över henne...

Sodivra

Champion
Oltur [Spoiler, of course]

Hehe.. Vi hittade skatten.. Men Oltur kom hem just då. Han dängde till dvärgen rejält, och jag tog till plan B: Kasta sig runt hans ben och tjuta "FÖRLÅT FÖRLÅT DET VAR INTE MENINGEN, VI LÄMNAR TILLBAKA GULDET, MEN SLÅ INTE IHJÄL OSS SNÄÄÄÄÄÄLLA!" Fast det funkade inte så bra.. Till slut lämnade vi tillbaka guldet eftersom vi inte kunde ta oss ifrån grottan.. Men det var ju bara för att vi hade med oss en såndär.. Stigfinnare. Doh!

Klaatu

Swordsman
Surfa till Medusa Games gästbok

Om ni är intresserade av skriva för Medusa Games så kolla in vår gästbok för mer information.

Medusa Games

Foggmock

Myrmidon
Re: Vildhjarta [Spoilervarning!]

Vinterskogens hemlighet är väl jättemysigt, men tyvärr ger det inte utrymme för så jättemycket ROLLspelande, och på flera ställen i äventyret är fortsatt handling alltför beroende på att rollpersonerna gör på ett speciellt sätt. gör de fel på nått ställe och kanska klantar sig, är det liksom 'kört'..

Foggmock

Myrmidon
Re: Surfa till Medusa Games gästbok[ANT]

ANT = Almost No Text

Been there, Done that.. :gremwink: