Faktiskt... så finns där regler till DoD 91 (DoD 4) som är lite så... där man var tvungen till att sikta på kroppdelar. Inte i grundreglerna, utan de reglerna kom med Krigarens Handbok.
Systemet som Krigarens Handbok erbjuder för Närstrid fungerar ungefär så här:
- Ett vanligt anfall måste siktas på en kroppsdel.
- Varje kroppsdel har olika svårigheter att träffa, vilket sänker en karaktärs chans att lyckas (CL) på att träffa det området. Sköldsidans Arm och Ben är lättast att träffa (-1CL), medan Huvud och Mage är svårast att träffa (-4 CL), de andra områdena ligger där emellan i svårighet.
- Att slåss mot en Vänsterhänt motståndare ger -2 i CL för alla.
- Blottor: En karaktär kan aldrig försvara sig helt och hållet, utan lämnar alltid något öppet i närstrid. Så, I början av varje stridsrunda slår varje person X antal D20'or på "Slumpträff Närstrid" tabellen för att se vilken kroppsdel deras karaktär blottar för motståndaren. (Där X = antalet motståndare denne har i närstrid med sig, och där varje resultat representerar vad de blottade för just den specifika motståndaren.)
- Att anfalla ett område som en motståndare har Blottat ger inga minus på ens CL.
- Att "Slå vilt", där du slår på "Slumpträff Närstrid" tabellen för att avgöra var du träffar, ger en automatisk -5 på CL. Dock så får motståndaren ett -3 CL på sitt försvars slag.
Det är nog allt tror jag, det ger i alla fall en bild av hur det funkar.
Avståndsstrid följer ju dock inte detta... utan fungerade som vanligt utefter grundreglerna, förutom att alla vapen nu då även har ett penetrerings värde. Så träffområdet var automatisk slumpat fram, och där ens CL effekterades utav andra faktorer än vad närstrid ur Krigarens Handbok gör.
Jag antar lite att de flesta DoD 91 spelare antingen inte ens känner till de reglerna för att de inte ville (fick?) lästa dem, eller SL använde dem inte, och/eller man hoppade över dem och fortsatte använda de Vanliga och/eller Detaljerade stridssystemen från grundreglerna istället.
I min grupp t.ex så kände jag inte till de reglerna alls under de kanske första.. oh jag vet inte... allt mellan 5-10 år utav mitt DoD rollspelande antar jag (minns inte när jag först själv faktiskt läste alla reglerna i spelet... jag kom ju då fram till att vi spelade någon typ av homebrew... XD ), för jag läste aldrig de faktiska reglerna som stod i varken grundböckerna, eller Krigarens Handbok, eller någon annan handbok heller för den delen, under de där X antal åren. Vi hade inget förbud mot det eller något från de som var SL, men det kändes inte som det behövdes för att jag kunde ju reglerna redan för att våran SL lärde oss dem medan vi spelade ju. Så långt jag vet och minns så använder vi någon typ av blandning mellan DoD 91 grundregler, delar utav Krigarens Handbok, eventuelt andra DoD 91 specifika Handböcker, och eventuelt några få grejer från äldre DoD versioner, och så klart några egna påhitt som någon SL må ha haft. XD