Nekromanti Alltid

God45

#PrayersForBahakan
Alltid

Ett spel som handlar om odödliga individer som man följer från den yngre stenålderns gryning till mänsklighetens slut. Spelarna kommer kunna välja att följa historien som vi känner till från verkligheten eller kasta ut den tidslinjen genom fönstret och bygga sin egen historia. Kanske kan de rädda romarriket? Eller leda Frankrike till seger i det hundraåriga kriget? Kanske kan de hjälpa Djingis Khan att erövra hela världen? Kanske kan de stoppa andra världskriget? När man är tiotusen år gammal är det mycket få saker som är utanför ens räckvidd.

Regelsystem: Wushu RPG

Spelarkaraktärerna: Måste var helt odödliga. De är alla närvarande vid den yngre stenålderns gryning och sedan genom hela mänsklighetens historia (De kan dock vara fångade tex under vulkanisk sten i ett par hundra år.) De kan vara allt från bibliska figurer så som Kain och Lilith till utomjordingar till individer muterade av konstiga meteoriter. De måste dock se mänskliga ut, känna sig kopplade till mänskligheten och kan inte ha möjligheten att lämna Jorden.

Spelets upplägg: Man spelar i kronologisk ordning en eller ett par sessioner i de eror man tycker är intressanta. Man kan tex hoppa från rommariket direkt till 1500-talets Kina om man inte tycker tiden där emellan är intressant, eller så kan man ha ett spel var 100 år om man gillar medeltiden.

God45

#PrayersForBahakan
Så vad gör du när dina spelare mördat Alexander den store, spöat skiten ur spartanerna för det Persiska rikets räkning och uppfunnit krutet flera tusen år för tidigt? Du kör på :gremsmile:

Det finns tre modeler du kan använda:

1. Historien kör på med allt som spelarna inte direkt påverkat. Sure, det var Perserna och inte romarna som korsfäste Jesus. Men resten av historien tickar ändå på.

2. Du låter all galenskapen ha konsekvenser. Världen kommer se helt anorlunda ut än i verkligheten, vilket är grymt coolt om du tror du klarar av att göra det :gremsmile:

3. Tidspolisen dyker upp och försöker fixa felen. Detta är den tråkigaste metoden men om spelarna verkligen gör något galet så har man ibland inget val. Tidspolisen kan vara allt från MIB:s med sci-fi vapen till ljusvarelser som bytar skeppnad till en irriterande kille som åker runt i en Polislåda.

God45

#PrayersForBahakan
Mekanurg said:
Läs gärna "Grotto of the Dancing Deer" av Clifford Simak. En SF-novell som tar en titt på just denna idé.
Tack för tipset :gremsmile:

Vem vågar utmana en odödlig?!

Det självklara svaret är att ha andra odödliga. Men detta bör hållas till ett minimum för att inte spä ut känslan av att spelarkaraktärerna är unika avvikelser. Ett par är ok men för många är störande, man kan liksom aldrig bli av med dem heller. Plus, strider mellan odödliga bör vara mellan spelarna, sedan har de 300 år att bli sams igen tills nästa spelsession.

Så vem ska man slåss med? Historiska personer är en bra källa till konflikter. Vem vill inte slåss med Leonidas? Man kan till och med ta med mytologiska karaktärer så som Achiles. Magiker och galna nazi forskare som vill veta hemligheten bakom ens odödlighet är också bra fiender.

Men för det mesta kan du köra vilka skurkar som helst, karaktärerna kommer vara som folk är mest fast odödliga. Så är du i Chicago på 1930-talet kan din familj bli hotad av maffian. Är det 1800-talets mitt blir karaktärerna kanske värvade till det amerikanska inbördes kriget. Eller så var karaktärerna härskarna över Karthago och hela det romerska riket är deras fiender.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45 said:
Vem vågar utmana en odödlig?!

Det självklara svaret är att ha andra odödliga. Men detta bör hållas till ett minimum för att inte spä ut känslan av att spelarkaraktärerna är unika avvikelser. Ett par är ok men för många är störande, man kan liksom aldrig bli av med dem heller. Plus, strider mellan odödliga bör vara mellan spelarna, sedan har de 300 år att bli sams igen tills nästa spelsession.

Så vem ska man slåss med? Historiska personer är en bra källa till konflikter. Vem vill inte slåss med Leonidas? Man kan till och med ta med mytologiska karaktärer så som Achiles. Magiker och galna nazi forskare som vill veta hemligheten bakom ens odödlighet är också bra fiender.

Men för det mesta kan du köra vilka skurkar som helst, karaktärerna kommer vara som folk är mest fast odödliga. Så är du i Chicago på 1930-talet kan din familj bli hotad av maffian. Är det 1800-talets mitt blir karaktärerna kanske värvade till det amerikanska inbördes kriget. Eller så var karaktärerna härskarna över Karthago och hela det romerska riket är deras fiender.
För oerhört länge skissade jag på något i samma bana. Läs mer här >>>

God45

#PrayersForBahakan
Barnen är vår framtid:

Det här kommer komma upp minst en gång i kampanjen och det kan till och med bli ett tema för hela kampanjen. Vad händer med de odödligas barn? Medan man skulle kunna göra även barnen odödliga så kommer det leda till den tidigare nämnda utvattningen av hur speciellt det är att vara odödlig. Det skulle också kunna leda till miljontals odödliga om alla skaffar barn med jämna mellanrum och det är bara dumt. Så jag föreslår ett par alternativ här nedan som man kan använda som standard i sin kampanj. Man kan dock också ha olika saker för olika karaktärer. Spelar någon Lilith bör hennes barn vara monstruösa medan någon som spelar en utomjording kanske inte ens kan föröka sig med människor.

Modern till monster: Dina barn blir bokstavligt talat monster. Från Grendel som är en ättling till Kain till Fenriksulven och midgårdsormen som var barn till Loke.

Steril: Som i Highlander, odödliga kan helt enkelt inte föröka sig. Många adopterar istället barn.

Fadern till hjältar: Herkules och Perseus från grekisk myt såväl som Hanuman från Indisk myt var hjältar med odödliga eller gudomliga föräldrar. Kanske blir dina barn exceptionella eller rent av övernaturliga hjältar. Notera att hjältar av den här typen inte alltid var vad man nuförtiden skulle kalla hjältar utan alla som gjorde storartade dåd. Så du kanske ska passa dig lite innan du tittar förbi för ett faderlig samtal med din son.

Reinkarnation: Du kanske faktiskt går och dör lite sådär vart hundrade år och återföds som en av dina egna ättlingar. Detta betyder att du vill sprida ditt dna så mycket som möjligt.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
Tidspolis? Men de är väl inte tidsresenärer?
De kan vara tidsresenärer från en tid som botat döden och strandat på stenåldern om de vill.

Men tanken var att tidspolisen gillar tidslinjen på ett sätt som den ser ut utan de odödligas inblandning (alltså vår tidslinje) och att de därför lägger sig i.

God45

#PrayersForBahakan
Coolt :gremsmile: Jag tänker sno de gamla mästarna som gjort sig halvt odödlig med alkemi och i hemlighet manipulerar samhället som skurkar till den här kampanjen. Är det okej? :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
God45 said:
Coolt :gremsmile: Jag tänker sno de gamla mästarna som gjort sig halvt odödlig med alkemi och i hemlighet manipulerar samhället som skurkar till den här kampanjen. Är det okej? :gremsmile:
Go ahead and enjoy the ride. :gremcool:

PAX

Jordisk Äventyrare
Casca var det första som poppade upp i skallen. Highlander också naturligtvis.

God45

#PrayersForBahakan
PAX said:
Casca var det första som poppade upp i skallen. Highlander också naturligtvis.
Då har jag lyckats :gremlaugh: Jag har inte läst så mycket Casca (läste en av böckerna på högstadiet) men jag älskar Highlander! Synd att de bara gjorde en film :gremwink: