Det är lite svårt tycker jag... Jag har haft svårt att få ihop hela gud-nivån med människor och andra varelser på Mundana, demoner, drakar, skuggland och allt vad det nu är.
Jag är SL och min grupp har sällskap av en mystisk zorianriddare. Nu kommer gruppen snart att hamna i en situation som är omöjlig att klara sig levande ur och då visar det sig att denne mystiske zorianriddare i själva verket är en inkarnering av Pelias. Eller rättare sagt, det är Pelias himself som har gått ner till Mundana för att försöka sätta käppar i hjulet för Xinu inför det kommande mörkret.
(Jag tycker själv det kommer att bli en ganska skön plot-twist när spelarna befinner sig djupt nere i ett urgammalt Danarth-tempel och plötsligt stängs in i katakomberna tillsammans med alldeles för många dödsväktare och andra otäckheter...när allt hopp tycks vara ute börjar zorianriddaren plötsligt skina av ett starkt ljus, likt solen, alla vandöda stannar upp en sekund och försöker fly, innan de förtärs av ljuset. Kanske lite cheesy, men jag gillar det och jag tror spelarna kommer att gilla det med.)
Anyway, det här har fått mig att fundera lite över gudar och hur de agerar/interagerar på/med Mundana.
Jag har läst runt lite här på forumet och jag gillar verkligen vissa ideer jag hittat här och var. Nu tänkte jag bolla lite med er som kan mer än mig för att se vad ni tycker om upplägget jag har tänkt mig. Det mesta jag skriver här har jag plockat upp i andra inlägg, så det är långt ifrån mina egna ideer, men jag har försökt sy ihop allt till en modell som håller ihop för min spelvärld.
Gud i himlen
Gudarna lever av folks böner, ritualer, offer. När någon gör någonting för en gud eller ber till en gud alstras psykotropi som sedan omvandlas till teotropi som tillfaller guden.
Guden sparar all den här teotropin på något sätt. Detta kan vara ännu en av sakerna som skiljer gudar från andra andevarelser, möjligheten att lagra teotropi som på ett bankkonto.
Gudar finns vanligen i andevärlden, längst in, kring level 8 eller hur det var någon beskrev det.
Att upprätthålla ett eget ställe (en "himmel") i andevärlden kostar X teotropi/tidsenhet, det innebär att bara gudar som får ett ständigt inflöde av teotropi har ”ett eget ställe” i andevärlden. Andra gudar driver omkring i andevärlden och tvingas kämpa mot andra gudar/demoner/whatever.
Detta "egna ställe" är det ställe dit de troendes andar kommer efter döden om guden vill släppa in dem. Vi kan kalla det "himlen". Normalt sett vill guden mest hänga i sin himmel. Det är skönt och tryggt och där har han/hon/den/det ordnat allt precis som han/hon/den/det vill ha det.
Det är omöjligt/mycket svårt för andra att ta sig in i en guds himmel, därför är gudarna relativt säkra där.
Att ta form på Mundana
Mitt problem har varit lite i stil med "så varför går inte gudarna ner på Mundana oftare". Hela "vi kan inte förstå hur gudarna tänker eller vad som motiverar dem"-resonemanget känns lite som en cop-out. Visserligen kan det vara sant, men å andra sidan så finns det väl gott om gudar som verkligen bryr sig och anstränger sig för att påverka nere på Mundana.
Jag tänker att eftersom hela källan till gudarnas gudomlighet är teotropin som kommer från böner och tillbedjare så finns även nyckeln till att försvaga andra gudar nere på Mundana. Att strida gud mot gud i andevärlden är farligt och svårt och det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att anfalla en annan gud inne i hans/hennes/dets "himmel". Så vad kan man göra istället om man inte gillar någon av sina gud-kollegor? Minska antalet tillbedjare på mundana => mindre teotropi till din motståndare => motståndarguden blir svagare => win.
Så varför tar inte alla gudar bara form nere på Mundana och försöker döda varandras tillbedjare? Här kommer min idé.
Att gå ned på Mundana från andevärlden kostar mycket teotropi (kanske till och med en procentsats, typ 50% av vad Guden har)
När guden tar form på Mundana kan den välja hur mycket kraft den vill överföra till sin inkarnering, ju större kraft desto häftigare inkarnation, men också desto mer procent av teotropin kostar det. Om den vill ha mer än en inkarnat kostar varje inkarnat procentsatsen. Xinu som har 6 inkarnater har alltså plockat ned typ 10% i varje inkarnat (60%), resten används till att upprätthålla Xinus ”ställe” eller kan disponeras av inkarnaterna(kanske?).
Whats the catch?
En gud som tagit form på Mundana blir sårbar eftersom det kostar så mycket att ta form. Gudarna laddas med teotropi av böner, men det kostar mycket för en gud att upprätthålla sin plats ”sitt rike” i andevärlden. Att ta form kostar mycket, men att ”dö” efter att man tagit form nollställer teotropin. Om en gud dels dör och samtidigt blir av med alla sina tillbedjare så innebär det att guden löper mycket stor risk att bara tyna bort.
Om en inkarnerad gud ”dödas” på Mundana kommer guden omedelbart att återvända till andeplanet, dock är teotropin nollställd. Det innebär att guden kommer att vara mycket svag och sårbar till dess den fyllt på teotropi. Om den har ett eget ställe på lvl 8 kan den retirera dit och antingen vänta där i relativt skydd av sitt ställe. Eller så kan den överföra teotropin från ”sitt ställe” till sig själv, stället kommer då omedelbart att upphöra, men guden får omedelbart hälften av teotropin. Alla som befinner sig i stället kommer då att ”kastas ut” till lvl 1 på andeplanet. Sucks to be them...
Ok, så vad händer då när Pelias visar sin rätta sida i mitt spel
När han visar sig och använder teotropi för att attackera blir han omedelbart blir synlig för alla andra teotropi-kännande varelser. Det blir som ett fyrtorn i natten, alla andra blir därför uppmärksammade på
1. att Pelias tagit form på Mundana
2. att någonting stort är på gång
3. exakt var Pelias är och att han i någon form är sårbar.
Och med det kan äventyret fortsätta...
Vad tror ni? Funkar det här rent logiskt/spelmässigt?
Jag är SL och min grupp har sällskap av en mystisk zorianriddare. Nu kommer gruppen snart att hamna i en situation som är omöjlig att klara sig levande ur och då visar det sig att denne mystiske zorianriddare i själva verket är en inkarnering av Pelias. Eller rättare sagt, det är Pelias himself som har gått ner till Mundana för att försöka sätta käppar i hjulet för Xinu inför det kommande mörkret.
(Jag tycker själv det kommer att bli en ganska skön plot-twist när spelarna befinner sig djupt nere i ett urgammalt Danarth-tempel och plötsligt stängs in i katakomberna tillsammans med alldeles för många dödsväktare och andra otäckheter...när allt hopp tycks vara ute börjar zorianriddaren plötsligt skina av ett starkt ljus, likt solen, alla vandöda stannar upp en sekund och försöker fly, innan de förtärs av ljuset. Kanske lite cheesy, men jag gillar det och jag tror spelarna kommer att gilla det med.)
Anyway, det här har fått mig att fundera lite över gudar och hur de agerar/interagerar på/med Mundana.
Jag har läst runt lite här på forumet och jag gillar verkligen vissa ideer jag hittat här och var. Nu tänkte jag bolla lite med er som kan mer än mig för att se vad ni tycker om upplägget jag har tänkt mig. Det mesta jag skriver här har jag plockat upp i andra inlägg, så det är långt ifrån mina egna ideer, men jag har försökt sy ihop allt till en modell som håller ihop för min spelvärld.
Gud i himlen
Gudarna lever av folks böner, ritualer, offer. När någon gör någonting för en gud eller ber till en gud alstras psykotropi som sedan omvandlas till teotropi som tillfaller guden.
Guden sparar all den här teotropin på något sätt. Detta kan vara ännu en av sakerna som skiljer gudar från andra andevarelser, möjligheten att lagra teotropi som på ett bankkonto.
Gudar finns vanligen i andevärlden, längst in, kring level 8 eller hur det var någon beskrev det.
Att upprätthålla ett eget ställe (en "himmel") i andevärlden kostar X teotropi/tidsenhet, det innebär att bara gudar som får ett ständigt inflöde av teotropi har ”ett eget ställe” i andevärlden. Andra gudar driver omkring i andevärlden och tvingas kämpa mot andra gudar/demoner/whatever.
Detta "egna ställe" är det ställe dit de troendes andar kommer efter döden om guden vill släppa in dem. Vi kan kalla det "himlen". Normalt sett vill guden mest hänga i sin himmel. Det är skönt och tryggt och där har han/hon/den/det ordnat allt precis som han/hon/den/det vill ha det.
Det är omöjligt/mycket svårt för andra att ta sig in i en guds himmel, därför är gudarna relativt säkra där.
Att ta form på Mundana
Mitt problem har varit lite i stil med "så varför går inte gudarna ner på Mundana oftare". Hela "vi kan inte förstå hur gudarna tänker eller vad som motiverar dem"-resonemanget känns lite som en cop-out. Visserligen kan det vara sant, men å andra sidan så finns det väl gott om gudar som verkligen bryr sig och anstränger sig för att påverka nere på Mundana.
Jag tänker att eftersom hela källan till gudarnas gudomlighet är teotropin som kommer från böner och tillbedjare så finns även nyckeln till att försvaga andra gudar nere på Mundana. Att strida gud mot gud i andevärlden är farligt och svårt och det är väldigt svårt för att inte säga omöjligt att anfalla en annan gud inne i hans/hennes/dets "himmel". Så vad kan man göra istället om man inte gillar någon av sina gud-kollegor? Minska antalet tillbedjare på mundana => mindre teotropi till din motståndare => motståndarguden blir svagare => win.
Så varför tar inte alla gudar bara form nere på Mundana och försöker döda varandras tillbedjare? Här kommer min idé.
Att gå ned på Mundana från andevärlden kostar mycket teotropi (kanske till och med en procentsats, typ 50% av vad Guden har)
När guden tar form på Mundana kan den välja hur mycket kraft den vill överföra till sin inkarnering, ju större kraft desto häftigare inkarnation, men också desto mer procent av teotropin kostar det. Om den vill ha mer än en inkarnat kostar varje inkarnat procentsatsen. Xinu som har 6 inkarnater har alltså plockat ned typ 10% i varje inkarnat (60%), resten används till att upprätthålla Xinus ”ställe” eller kan disponeras av inkarnaterna(kanske?).
Whats the catch?
En gud som tagit form på Mundana blir sårbar eftersom det kostar så mycket att ta form. Gudarna laddas med teotropi av böner, men det kostar mycket för en gud att upprätthålla sin plats ”sitt rike” i andevärlden. Att ta form kostar mycket, men att ”dö” efter att man tagit form nollställer teotropin. Om en gud dels dör och samtidigt blir av med alla sina tillbedjare så innebär det att guden löper mycket stor risk att bara tyna bort.
Om en inkarnerad gud ”dödas” på Mundana kommer guden omedelbart att återvända till andeplanet, dock är teotropin nollställd. Det innebär att guden kommer att vara mycket svag och sårbar till dess den fyllt på teotropi. Om den har ett eget ställe på lvl 8 kan den retirera dit och antingen vänta där i relativt skydd av sitt ställe. Eller så kan den överföra teotropin från ”sitt ställe” till sig själv, stället kommer då omedelbart att upphöra, men guden får omedelbart hälften av teotropin. Alla som befinner sig i stället kommer då att ”kastas ut” till lvl 1 på andeplanet. Sucks to be them...
Ok, så vad händer då när Pelias visar sin rätta sida i mitt spel
När han visar sig och använder teotropi för att attackera blir han omedelbart blir synlig för alla andra teotropi-kännande varelser. Det blir som ett fyrtorn i natten, alla andra blir därför uppmärksammade på
1. att Pelias tagit form på Mundana
2. att någonting stort är på gång
3. exakt var Pelias är och att han i någon form är sårbar.
Och med det kan äventyret fortsätta...
Vad tror ni? Funkar det här rent logiskt/spelmässigt?