Nekromanti Alltså, det här med skador...

Max Raven

T12-kultist
Jag sitter och funderar på hur jag ska göra med skador till Ett Steg Framåt. Grejen är den att strid kan dyka upp, men är inte spelfokus. Jag skulle gärna ha något system där saker som miljöfaror (kvävning, brand, kyla, strålning o s v) kom med på något vänster och även de påverkade.

Jag är också lite osäker på att kumulativa småskador ska leda till större skador (ergo HP/KP-plinkande).

Kort sagt, just nu har jag någon slags halvformad idé om skadesorter som knyts till miljöer, vapen etc och kanske skadenivåer, men lite osäker på hur jag ska få det att fungera på ett slimmat, intuitivt sätt.

Skulle vi kunna dra fram vilka sätt olika system har hanterat skador?

(Det här och mitt trasslande med initiativ är två stora problem för ESF - båda ska fungera i strid och övriga laddade situationer, båda har jag problem med att köra med varianter av de system som jag bäst känner till)

Robban

Hero
Shadowrun Target: Wastelands tar upp miljöskador/miljöfaror, men jag minns inte så mycket av den. Typ att köld och hetta är dåligt för vapen, och man kan bränna sig om man tar på metall som är jättevarm/kall. Mycket annat också. Nu är alla mina rollspelsböcker i flyttlådor, men jag kan se om jag hittar den.

Krille

Super Moderator
Du skulle kunna sno Mouse Guards system. Även om resten av MG och jag inte är bästa kompisar så gillar jag dess idé med tillstånd.

Det finns fem tillstånd: Hungrig&Törstig, Arg, Utmattad, Skadad, Sjuk. Man får dem separat och de läks separat och de har olika effekter. Och de är binära. Antingen är du skadad och får effekterna av det, eller så är du det inte.

Max Raven

T12-kultist
Robban said:
Shadowrun Target: Wastelands tar upp miljöskador/miljöfaror, men jag minns inte så mycket av den. Typ att köld och hetta är dåligt för vapen, och man kan bränna sig om man tar på metall som är jättevarm/kall. Mycket annat också. Nu är alla mina rollspelsböcker i flyttlådor, men jag kan se om jag hittar den.
Hmm. Tror det kan vara ett av mina problem - det är så förbålt mycket (utbyggda) undersystem för alla typer av miljögrejer som man behöver kolla. Som ESF är byggt just nu så har jag ändå en övertag/underläge-tärning (alt fördel/nackdel) - så det kanske räcker för att täcka in det. Å andra sidan kanske det går med någon form av kortare grej plus tärning.

Leta fram grejerna om du vill Robban, du behöver inte göra dig jättebesvär för min skull. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Du skulle kunna sno Mouse Guards system. Även om resten av MG och jag inte är bästa kompisar så gillar jag dess idé med tillstånd.

Det finns fem tillstånd: Hungrig&Törstig, Arg, Utmattad, Skadad, Sjuk. Man får dem separat och de läks separat och de har olika effekter. Och de är binära. Antingen är du skadad och får effekterna av det, eller så är du det inte.
Hm, det känns ganska vettigt, faktiskt. Får ta mig en titt på det. Dessutom fungerar det i känsla med mina funderingar på ett Fist of the Northstar/Mad Max/Borderlands/Mutant 2089/postapokalyps med avancerad teknologi-fulhack (för ro skull). Är det samma som Burning Wheel har? :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Rymdmonaut said:
Krille said:
Du skulle kunna sno Mouse Guards system.
[snippeti] Är det samma som Burning Wheel har? :gremsmile:
Tror inte det. BW har en massa hjul och ploppar och fanskap, men jag har aldrig orkat sätta mig in i hur de funkar för Luke Crane är ungefär lika pedagogisk som en betongblandare.

Max Raven

T12-kultist
Rymdmonaut said:
Dessutom fungerar det i känsla med mina funderingar på ett Fist of the Northstar/Mad Max/Borderlands/Mutant 2089/postapokalyps med avancerad teknologi-fulhack (för ro skull).
Utökning: kampsportare skulle då kunna använda sig av energi (ki) för att döda folk de lyckas skada (med rätt Mod/Fördel). Och energi för att skydda sig(oavsett). Mooks har givetvis inte ki/energi-värde.

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Rymdmonaut said:
Krille said:
Du skulle kunna sno Mouse Guards system.
[snippeti] Är det samma som Burning Wheel har? :gremsmile:
Tror inte det. BW har en massa hjul och ploppar och fanskap, men jag har aldrig orkat sätta mig in i hur de funkar för Luke Crane är ungefär lika pedagogisk som en betongblandare.
Kollat runt lite, och BWs strids- och skadesystem är typ vad jag ville ha för 10 år sedan, fast även då tyckte jag det blev lite för mycket pillande.

Mouseguards conditions är dock mycket trevliga. Me like. :gremsmile:

Edit: Gudar vilken skillnad det är mellan formulären, f ö. MG har tydlig beskrivning av vad de olika grejerna gör, BW har en tabell med förkortningar, tomt utrymme där man kan fylla i något(?) och olika nivåer.

Robban

Hero
Det är inte så mycket ett undersystem som det är en bok med "det här kan du tänka på när du försöker döda dina spelares karaktärer på nya och fasansfulla sätt"; sånt som kanske skulle varit med i grundboken (i alla fall de nya sorternas wasteland som finns i SR -- radioaktiva och biohazards) men inte är det av nån anledning. Och att de påpekar att cybertech är av metall, och "metall blir kallt på Arktis, så tänk på det!" Plus en massa regler jag inte orkade sätta mig in i, eller för den delen fann nödvändiga.

Max Raven

T12-kultist
Robban said:
Det är inte så mycket ett undersystem som det är en bok med "det här kan du tänka på när du försöker döda dina spelares karaktärer på nya och fasansfulla sätt"; sånt som kanske skulle varit med i grundboken (i alla fall de nya sorternas wasteland som finns i SR -- radioaktiva och biohazards) men inte är det av nån anledning. Och att de påpekar att cybertech är av metall, och "metall blir kallt på Arktis, så tänk på det!" Plus en massa regler jag inte orkade sätta mig in i, eller för den delen fann nödvändiga.
Ah, klassiskt traditionellt 90-talsrollspel alltså? :gremlaugh:

På ett sätt awesome, på ett annat sätt "vem fan har nytta av de här reglerna?" :gremsmile:

Robban

Hero
Mer eller mindre, ja. Det finns mycket information om områdena och så, men i slutändan så är det ändå bara "här kommer karaktärerna troligtvis dö." Fast det är också okej; SR är väldigt mycket 90-talsrollspel över huvud taget, de bytte bara ut vanliga dungeons mot skyskrapor, forskningsstationer och dylika ställen istället.

Jarl

Hero
BW har inga conditions eller något som liknar det i Mouse Guard, utan bara ett vanligt gammalt skadenivåsystem. Beroende på hur högt en skada hamnar på skalan så får man mer och mer minus. Inte så mycket konstigare än så.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En liten variant som jag fundarat på rätt länge nu är att kombinera kroppspoäng med tillstånd, lite som en variant av traumatröskeln som MUA körde med men helt frikoppla dem från varandra.

Dels har man kroppspoäng, eller uthållighetspoäng eller vad man nu vill kalla dem i sitt system. Dessa räknas ner i vanlig ordning och när man når 0 så blir man antingen medvetslös eller så dör man beroende vad man är ute efter i systemet. Dessa ryker i vanlig ordning i varierande hastighet i strid eller på grund av andra omständigheter (Så som köld, hunger, utmattning).

Dessa kroppspoäng återfår man normalt rätt fort, efter en god natts sömn så har man återfått merparten av dem igen, så länge som man inte har några tillstånd:

Under vissa omständigheter kan man få olika tillstånd (Den här biten påminner mycket om mouse guard), exmeplevis så kan man bli "skadad" i strid om motståndaren får in en tillräckligt bra träff (säg kommer upp över ett visst värde), man kan bli nedkyld om man inte har tillräckligt med kläder, man kan bli utmattad om man inte sover, etc. Så länge man har dessa tillstånd så återfår man inte sina kroppspoäng.

Vill man nu vara lite extra djävlig så säger man att varje förlorat KP innebär motsvarande avdrag på alla färdighetsvärden.

Det innebär att man kan ha dessa KP som stadigt tickar neråt (Ni är nu nedkylda, och varje timma ni är ute i den här snöstormen kommer ni att förlora ett kroppspäng) mot en säker undergång om man inte lyckas rädda sig ur situationen (det gäller både att bli av med tillståndet "nedkyld" och hitta en skyddad plats att ta igen sig på). Samtidigt så återhämtar man sig snabbt när man väl kommit ur situationen, dvs rollpersonerna måste inte ligga i kovalecens i fem månader innan de kan ge sig ut på nästa äventyr.

Sen kan man låta olika tillstånd ha olika eftereffekter beroende på vad som orsakade dem: om du har en bruten arm så kanske det räcker med att få den tillrättalagd och spjälad för att tillståndet ska försvinna så att du kan börja läka dina KP, samtidigt kanske det innebär att din arm kommer att vara oanvändbar ett tag framöver, även om du är helt återställd i övrigt med fulla KP.

Det borde fungera smidigt oavsett vad det är som "gör skada" och det är lätt att hitta på nya tillstånd allt eftersom man behöver dem.

Det är i varje fall något sådant jag går och grunnar på till Mutanter och Manicker och kanske till Ljungeld.

Max Raven

T12-kultist
Hmm. Ja, själv lekte jag med tanken att ha någon slags (mindre) HP-liknande buffer som stoppade conditions/tillstånd. Det eller ha tröskelvärde(n) (åtminstone) för RP, då - så man inte får en condition hur lätt som helst.

För flera tröskelvärden på samma condition skulle man då kunna ha t ex skadad och (högre tröskel) kritisk skada med motsvarande på övriga - men det blir nog pilligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jo, risken är bara att man hamnar i en situation där man blir skjuten fem gånger utan att att bli skadad för att motståndaren inte når upp över tröskelvärdet.

Max Raven

T12-kultist
Rymdhamster said:
Jo, risken är bara att man hamnar i en situation där man blir skjuten fem gånger utan att att bli skadad för att motståndaren inte når upp över tröskelvärdet.
Ah, sant. Ja, HP har ju inte det problemet eftersom det är en abstraktion, men jag har ju redan ett försvarsvärde, så det är lite tårta på tårta kanske...

Max Raven

T12-kultist
Förresten, så här brukar de skadesystem jag träffat på se ut, en del med blandning:

- Buffert: Skador/Attacker gör ingenting förrän man når en viss mängd. All skada (som kommer förbi rustning) räknas. När viss gräns nås så blir man medvetslös/allvarligt skadad. Ex: KP (BRP), HP(D&D). Fördelar: Heroiskt. Nackdelar: Verkar bli en del bokföring, simulationsfolk missar ofta att det handlar om en blandning av att vara seg och undvika skador.

- Hälsonivåer: Alla skador räknas, och du får problem från skador kopplat till olika nivåer. Ex: Health Levels(WoD). Fördelar: Antagligen den mest "realistiska" av de här (om man nu bortser från adrenalin och liknande), låg bokföring och oftast enkelt avläst(värsta minus gäller). Nackdelar: Har man börjat ta skada tenderar man att fortsätta förlora.

- Tröskelvärden: Olika skadenivåer som måste uppnås vid skadeslag för att de ska uppnås. Olika nivåer är olika farliga - ju högre desto värre, förstås. Kan ha kumulativa skador (fyll en nivå så överförs skada till en värre) Exempel: Skadenivåer(Gemini). Fördelar: Snabbt. Nackdelar: Alltså, det är lite dubbelsystem på vad rustning redan gör.

Max Raven

T12-kultist
Okej, fick en lite småkonstig idé som kanske kan fungera om man modifierar den lite, kanske inte.

I korthet: Platsskadorna fylls i av spelarna själva när RP blir skadad. Plats som passar omständigheterna väljs. Skador kan inte vara dödliga - då dör man, man fyller inte i skador. Kroppsskadorna ger olika effekter (med olika påverkan) men man kan bara fylla i en skada i en "box".

Tillstånd, å andra sidan, gäller "hela" kroppen - blir en kroppsdel skadad så är kroppen skadad.

Det är lite av en ohelig hybrid av 80/90-tals-träffområden och modern spelmekanik just nu. Tar gärna emot feedback.

Damen i bilden är f ö en sketch från mangan Knights of Sidonia.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Där tycker jag att du är inne på något som nog kan bli riktigt fint! Jag ska grunna lite på det där och se om jag kan komma med lite spån och feedback!

rjonas

Hero
Tänk er att alla attacker har en beskrivning och att alla varelser har kroppspoäng. Så länge som man har kroppspoäng kvar är allt frid och fröjd. När man har noll kroppspoäng åker man på den logiska följden av beskrivningen.
Hur man återhämtar sig dikteras också det av beskrivningen.

Exempel: Jag kittlar dig och gör 1T4 kittlingsskada. Om du har noll kp skrattar du förtvivlat ända tills jag slutar. Du återhämtar dig på sekunden.

Du är supertörstig och tar 1T6 törstskada. Du blir medvetslös vid noll och kommer att dö om ingen häller i dig vätska. Du återhämtar dig under ett par timmar.

Orcus klipper till dig med sin dödsklubba och gör 3T100 i dödsskada. Du dör om du når noll. Orcus klubba dödar.

Jag kittlar dig när du är törstig. Du lider 1T4 kittlingsskada men när jag släpper dig återhämtar du lika mycket.