Nightowl
Champion
Från ett vagt realistiskt perspektiv, asså?
Erik
Erik
Nej. Tyvärr. Inte om man är någorlunda tränad. Relativt vanlig myt, vanligen föranledd av för mycket hongkongfilmer eller för mycket obeväpnad sparringMen är det en så pass seriös risk att bli avväpnad?
Eh... va? Skall jag använda mina ätpinnar, eller är det för sent för att jag skall förstå hur du menar?Som vanligt finns det dock ett undantag: Om du sitter och äter på klassiskt japanska manér med någon annan mitt emot dig, och han sträcker sig efter ett svärd, då har du en god chans att knöggla ihop honom. Jag har för mig att det är samma situation som newasa (stavning?) utvecklades för, fast med vapen.
Tja, det finns taijutsutekniker med ätpinnar som vapen, vill jag minnas, men nej, det är inte så jag menar. Jag menar att det finns jujutsutekniker som i den situationen - knäsittande, på någon meters avstånd från varandra, vända mot varandra - har en god chans att lyckas.Skall jag använda mina ätpinnar, eller är det för sent för att jag skall förstå hur du menar?
Å andra sidan vet du inte hur lätt jag trodde det var att ta av folk eggvapen - jag kanske trodde det var omöjligt!Jag försökte bara svara på Nightowls fråga, och han verkade ha fattat det som att eggvapen var lättare att ta av någon än han trott. Vilket de ju inte är.
Nä, nu går jag och lägger mig; jag läste "kan ochså hansla om att använda all den där kraften till ett kvast eller likande" och satt och försökte föreställa mig självförsvarslektioner med hjälp av kvast.kan ochså hansla om att använda all den där kraften till ett kast eller likande
Tycker det är ett väldigt modigt påstående. Det finns en tumregel vi brukar upprepa när det gäller knivar: "är det en kniv med i bilden så kommer du att bli skuren."Knivar och påkar/stavar däremot är relativt enkla att aväpna