Nekromanti Alltså, vad ÄR fördelen med två vapen? Herr Nils?

Klon

Hero
en fördel

är att du kan låsa en annans vapen med ditt eget, men fortfarande ha en fri hand med vapen i.
Tänker något liknande svärdsfärktning med svärd i ena handen och dolk i andra.

har ju förståss inte provat det själv, så det hela blir ju teoretiskt :gremsmirk:

Nightowl

Champion
Re: en fördel

Jag inser det där med låsningar. Jag är dock framförallt ute efter praktiska erfarenheter. Jag hade en gång en artikel av en kille som tränade escrima (där man slåss med två rottingkäppar) och det lösa jag minns handlade om att två vapen inte betyder att man gör fler utfall mot motståndaren, vilket brukar vara den 'fördel' man får i rollspel.

Erik

w176

Förlorad dotter
Man blir jävulskt mycketsvårare att aväpna,,,

,,, för någon som själv är obeväpnad och bra mycet svårare för någon som är beväpnad.

/Elin har vapenträning i morron på jutsun

Nightowl

Champion
Avväpnar man folk så ofta?

Tja, det säger ju sig självt att man måste bli av med två vapen, men jag misstänker att det du menade var att det är svårare 'per vapen' genom gard och sånt.

Men är det en så pass seriös risk att bli avväpnad? DET var intressant!

Erik

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: en fördel

I Eskrima handlar det oftast om kombinationer och rörelserna påminner väldigt mycket om Muay Thai (eftersom det grundar sig i Panatokan som i sin tur inspirerats av Muay Thai).

Där handlar de två käpparna om att ge dig själv ett stabilare försvar samtidigt som du också kan göra snabbare angrepp som är svårare att förutse för motståndaren eftersom denne måste koncentrera sig på att försvara från två vapen och inte bara ett.

Så har jag förstått det, i alla fall, även om jag aldrig hann prova på det innan min sparring polare bestämde sig för att överge USA.

Feliath

Swashbuckler
Nej

Men är det en så pass seriös risk att bli avväpnad?
Nej. Tyvärr. Inte om man är någorlunda tränad. Relativt vanlig myt, vanligen föranledd av för mycket hongkongfilmer eller för mycket obeväpnad sparring :gremsmile:

Det är faktiskt inte så vanligt i riktig strid, helt enkelt för att svärdsmannen har längre räckvidd, och det finns en egg där, och din hand är svagare och mindre vass. Däremot förekommer många tekniker för avväpning i japanska kampsporter och särskilt vissa äldre former av jujutsu, framförallt för avväpning av katana, helt enkelt för att det är större chans att lyckas skydda sig om man kan en teknik än om man inte gör det.
Saken är den att eftersom svärd så sällan används nu för tiden leder de här teknikernas existens och utformning (de baseras ju alltid på hypotetiskt parerbara fall, annars vore de värdelösa) till en övertro hos utövarna på teknikernas effektivitet; man får helt enkelt inte se vad som händer om anfallaren reagerar ordentligt på ens försök att avväpna.

Som vanligt finns det dock ett undantag: Om du sitter och äter på klassiskt japanska manér med någon annan mitt emot dig, och han sträcker sig efter ett svärd, då har du en god chans att knöggla ihop honom. Jag har för mig att det är samma situation som newasa (stavning?) utvecklades för, fast med vapen.

Den kampsport jag känner till som är bäst på avväpningar mot eggvapen är aikidon, och jag tror att Oldtimer kan beskriva begränsningarna där betydligt bättre än jag.

/Feliath - Yah! Toh!

Nightowl

Champion
Re: Nej

Som vanligt finns det dock ett undantag: Om du sitter och äter på klassiskt japanska manér med någon annan mitt emot dig, och han sträcker sig efter ett svärd, då har du en god chans att knöggla ihop honom. Jag har för mig att det är samma situation som newasa (stavning?) utvecklades för, fast med vapen.
Eh... va? Skall jag använda mina ätpinnar, eller är det för sent för att jag skall förstå hur du menar?

Erik, konfys

Feliath

Swashbuckler

Skall jag använda mina ätpinnar, eller är det för sent för att jag skall förstå hur du menar?
Tja, det finns taijutsutekniker med ätpinnar som vapen, vill jag minnas, men nej, det är inte så jag menar. Jag menar att det finns jujutsutekniker som i den situationen - knäsittande, på någon meters avstånd från varandra, vända mot varandra - har en god chans att lyckas.
Antingen är nämligen den andre ett svin som inte litar på dig - ouppfostrat, men hey, vad väntar du dig, han försöker ju kutta dig - och har svärdet kvar i bälte-thingyn, i vilket fall han får besvär med att dra det och du kan möta det med en hand på hjaltänden, eller så är han artig och har lagt det från sig, i vilket fall han måste sträcka sig efter det och därmed ge dig lite tid att agera.

/Feliath - har en skum blandstil

Rising

Vila i frid
En annan viktig grej:

Okej, jag vet personligen inget om ämnet, men när jag besökte en mycket ambitiös och vetgirig rollspelsförening's hemsida fick jag lära mig att (säkert) en av de största fördelarna med två vapen är att de på ett mycket övertygande sätt kan användas för att förvirra och skrämma motståndaren vid stunden då striden skall inledas.

Det låter lite fånigt när jag förklarar det så där, men deras förfinade teknik är svår att beskriva i ord. Lyckligtvis spelar de in filmer för att dokumentera sina tekniker så att andra kan analysera rörelserna och försöka efterhärma dessa för att uppnå samma effekt.

Kolla länken själva: Attackövning meddelst två vapen

På sidan finns också många andra krigstekniker utförligt beskrivna.

/Rising
som älskar den sidan.

w176

Förlorad dotter

Jag snackade först och främst mot större eggvapen, av den enkla anledningen att man mer eller mindre måste vara en halvgud (har jag nämt att jag tränar för en halvgud just nu och kommer göra det sex dagar ivackan (han är katolik) i veckan ända fram till midsommar?) för att klara det om man har en tränad motståndare eller ha ett ett extremt optimalt läge.

Knivar och påkar/stavar däremot är relativt enkla att aväpna. En påk/stav kan man greppa om man får stopp på den och en kniv har en såpass kort räckvidd att man kan greppa motståndarens händer utan att bli av med sina egna först. Allt jag ville påpeka att dettta till stor dels sätts ur spel om motståndaren har en annan kniv att skära av dina fingrar med.

/Elin våldsvfanatiker men inte dum för det

Feliath

Swashbuckler
Aj fanken

Jag ser nu att mitt inlägg ser ganska så ordentligt fientligt ut, och verkar som om jag insinuerar att du har sagt motsatsen till allt det där jag säger. Det ber jag om ursäkt för, för det var inte meningen. :gremblush: Jag försökte bara svara på Nightowls fråga, och han verkade ha fattat det som att eggvapen var lättare att ta av någon än han trott. Vilket de ju inte är.
Jag skyller på min trötthet :gremcrazy:

Och jovisst, en knivviftare är relativt enkel att avväpna efter vad jag förstått; räckvidden blir ju mindre av ett problem, och det hjälper massor bara det. Påkar och stavar skulle jag ha trott var knepigare helt enkelt på grund av att mängden anslagskraft gör illa ens händer, men där böjer jag mig för bättre vetande - jag är inte jujutsuka.

/Feliath - också våldsfanatiker, inte heller dum men stundtals elak

Nightowl

Champion
Re: Aj fanken

Jag försökte bara svara på Nightowls fråga, och han verkade ha fattat det som att eggvapen var lättare att ta av någon än han trott. Vilket de ju inte är.
Å andra sidan vet du inte hur lätt jag trodde det var att ta av folk eggvapen - jag kanske trodde det var omöjligt! :gremlaugh:

Men ja, det var vad jag undrade.

Erik

w176

Förlorad dotter

Hela grejen med när man ska blockera en himla massa slagkraft hansdlar om att flytta sig ur slagriktiningen (kan ochså hansla om att använda all den där kraften till ett kast eller likande) och inte blockera på själva påken utan på armen (som är mjuk och lätta att skada :gremsmile:) omman nu blockerar, så sådär himla ologist är det inte.

Nightowl

Champion

kan ochså hansla om att använda all den där kraften till ett kast eller likande
Nä, nu går jag och lägger mig; jag läste "kan ochså hansla om att använda all den där kraften till ett kvast eller likande" och satt och försökte föreställa mig självförsvarslektioner med hjälp av kvast.

Tack för svaren!

Erik

entomophobiac

Low Prep High Play

Knivar och påkar/stavar däremot är relativt enkla att aväpna
Tycker det är ett väldigt modigt påstående. Det finns en tumregel vi brukar upprepa när det gäller knivar: "är det en kniv med i bilden så kommer du att bli skuren."

Även om du vet precis hur du ska akta på dig, parera, skydda dig eller på bästa sätt lägga benen på ryggen, så kommer du bli skuren. Jag tränar själv ett antal grepp och dylikt som kan antingen placera kniven i motståndarens buk eller på marken - vilket som. Men å andra sidan är det många gånger geppen går fel, och kniven är mycket vassare än dina handleder eller senorna i dina fingrar.

Vad gäller påkarna och stavarna så vill jag bara uppmuntra dig att försöka parera en Eskrima käpp. Varsågod. Jag lovar att inte hånle när jag ser dig misslyckas. I alla fall inte så mycket... :gremgrin:

Nightowl

Champion
My Kung Fu is stronger than yours!

Give face to master of bitchslap stance!

Uh, jag förstår om ni har olika erfarenheter av det här, men försök låta bli att starta några gräl om saken, OK?

Erik, pacifist just idag

Furret

Veteran
Fysik

<Disclaimer för att jag inte är kampsportare utan bara tänker fysikaliskt>

Borde inte möjligheten att "plocka" en käpp bero mycket på var man greppar den? Skälet till att de flesta vapen är långa är ju trots allt "force multiplier"-effekten... änden på vapnet rör sig snabbare än handen och träffen blir alltså kraftigare. Om man däremot greppar en stav t.ex. alldeles ovanför användarens händer, där den knappt rör sig alls (i jämförelse) så borde man få mindre ont i händerna...

Å andra sidan är man då tillbaka vid problemet "hur komma så nära utan att få en käpp i skallen?" :gremconfused:

För övrigt, lite OT, är det nån som vet var man kan träna escrima i Linköpingstrakten? Funderar på att börja med nån kampsport så snart jag kommit i form...