Jag funderade för någon dag sen på fenomenet allvarlig skada. Jag har aldrig gillat att man slår en 1T10 (alternativt 1T6 om man har tekniken målpunkter i någon obskyr stridkonst) och låter slumpen avgöra vilka vitala skador som blir på ens motståndare. Det borde finnas någon relation kring hur bra man är, hur bra träff man gör och hur allvarlig skada man faktiskt gör.
Nu till det som jag funderade på. I min spelgrupp (som max träffas en gång i månaden pga familjer och vuxenliv) räknar vi ändå ut effekten på slagen för diverse avancerade stridsregler som Lyckade försvar och allt det där jag inte kommer ihåg i skrivandets stund. Skulle man inte kunna använda det värdet för att avgöra hur bra allvarlig skadan bli? Man tar helt enkelt effekten och räknar baklänges i tabellen, alltså (V= värdet i tabellen idag på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden, E = effekten på slaget):
E------V
1 blir 10
2 blir 9
3 blir 8
4 blir 7
5 blir 6
6 blir 5
7 blir 4
8 blir 3
9 blir 2
10 blir 1
Högre effekt än 10 blir också 1.
Exempel:
Riddar Varg har 15 i Svärd och hugger mot den stackars lilla gûrden Krax. Varg slår 9 och träffar. En effekt på 5. Krax missar försvaret. Träffen är i Krax stackars hals. Effekten 6 används i skadetabellen och det innebär att den allvarliga skadan är pulådern.
Om man använder Lyckade försvar skulle den relativa effekten mellan Anfallare och Försvare användas användas. Vilket jag tycker är realistiskt – lyckas jag försvara mig lite gran men inte fullt ut blir skadan också lite mindre allvarlig.
Exempel:
Efter att heroiskt ha nedgjort gûrden Krax blir Riddar Varg påhoppad av den elaka trukken Trugge. Trugge är blir anfallare och slår med sin klubba mot Varg. Trugge slår 7 och han har 10 i Klubba – en effekt på 3. Riddar varg slår 14 och eftersom han har 15 i svärd har han en effekt på 1. Den relativa effekten blir 3-1=2. Trugge träffar varg i hand och den allvarliga skadan blir alltså 9 vilket innebär en blödning.
Nu till den invändning jag kan komma på. Folk med värden på 12 eller lägre kan aldrig på få till den allvarligaste skadan. För att komma runt det innebär ett perfekt slag inte längre att man får två extra tärningar i skada utan att man automatiskt gör hösta effekt (allvarligaste skadan 1 i tabellen på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden). Används det snabba skadesystemet mot monster och annat är ett perfekt slag fortfarande mer skada.
Dessutom skulle man ”spara” ett extra tärningskast. Det skulle vara kul om några ville speltesta det här. Det blir inget spelmöte förens i slutet av augusti för mig själv när jag kan testa det här i praktiken. All feedback är välkommen.
Nu till det som jag funderade på. I min spelgrupp (som max träffas en gång i månaden pga familjer och vuxenliv) räknar vi ändå ut effekten på slagen för diverse avancerade stridsregler som Lyckade försvar och allt det där jag inte kommer ihåg i skrivandets stund. Skulle man inte kunna använda det värdet för att avgöra hur bra allvarlig skadan bli? Man tar helt enkelt effekten och räknar baklänges i tabellen, alltså (V= värdet i tabellen idag på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden, E = effekten på slaget):
E------V
1 blir 10
2 blir 9
3 blir 8
4 blir 7
5 blir 6
6 blir 5
7 blir 4
8 blir 3
9 blir 2
10 blir 1
Högre effekt än 10 blir också 1.
Exempel:
Riddar Varg har 15 i Svärd och hugger mot den stackars lilla gûrden Krax. Varg slår 9 och träffar. En effekt på 5. Krax missar försvaret. Träffen är i Krax stackars hals. Effekten 6 används i skadetabellen och det innebär att den allvarliga skadan är pulådern.
Om man använder Lyckade försvar skulle den relativa effekten mellan Anfallare och Försvare användas användas. Vilket jag tycker är realistiskt – lyckas jag försvara mig lite gran men inte fullt ut blir skadan också lite mindre allvarlig.
Exempel:
Efter att heroiskt ha nedgjort gûrden Krax blir Riddar Varg påhoppad av den elaka trukken Trugge. Trugge är blir anfallare och slår med sin klubba mot Varg. Trugge slår 7 och han har 10 i Klubba – en effekt på 3. Riddar varg slår 14 och eftersom han har 15 i svärd har han en effekt på 1. Den relativa effekten blir 3-1=2. Trugge träffar varg i hand och den allvarliga skadan blir alltså 9 vilket innebär en blödning.
Nu till den invändning jag kan komma på. Folk med värden på 12 eller lägre kan aldrig på få till den allvarligaste skadan. För att komma runt det innebär ett perfekt slag inte längre att man får två extra tärningar i skada utan att man automatiskt gör hösta effekt (allvarligaste skadan 1 i tabellen på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden). Används det snabba skadesystemet mot monster och annat är ett perfekt slag fortfarande mer skada.
Dessutom skulle man ”spara” ett extra tärningskast. Det skulle vara kul om några ville speltesta det här. Det blir inget spelmöte förens i slutet av augusti för mig själv när jag kan testa det här i praktiken. All feedback är välkommen.