Nekromanti Allvarlig skada

JensSvärd

Veteran
Jag funderade för någon dag sen på fenomenet allvarlig skada. Jag har aldrig gillat att man slår en 1T10 (alternativt 1T6 om man har tekniken målpunkter i någon obskyr stridkonst) och låter slumpen avgöra vilka vitala skador som blir på ens motståndare. Det borde finnas någon relation kring hur bra man är, hur bra träff man gör och hur allvarlig skada man faktiskt gör.

Nu till det som jag funderade på. I min spelgrupp (som max träffas en gång i månaden pga familjer och vuxenliv) räknar vi ändå ut effekten på slagen för diverse avancerade stridsregler som Lyckade försvar och allt det där jag inte kommer ihåg i skrivandets stund. Skulle man inte kunna använda det värdet för att avgöra hur bra allvarlig skadan bli? Man tar helt enkelt effekten och räknar baklänges i tabellen, alltså (V= värdet i tabellen idag på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden, E = effekten på slaget):

E------V
1 blir 10
2 blir 9
3 blir 8
4 blir 7
5 blir 6
6 blir 5
7 blir 4
8 blir 3
9 blir 2
10 blir 1

Högre effekt än 10 blir också 1.

Exempel:
Riddar Varg har 15 i Svärd och hugger mot den stackars lilla gûrden Krax. Varg slår 9 och träffar. En effekt på 5. Krax missar försvaret. Träffen är i Krax stackars hals. Effekten 6 används i skadetabellen och det innebär att den allvarliga skadan är pulådern.

Om man använder Lyckade försvar skulle den relativa effekten mellan Anfallare och Försvare användas användas. Vilket jag tycker är realistiskt – lyckas jag försvara mig lite gran men inte fullt ut blir skadan också lite mindre allvarlig.

Exempel:
Efter att heroiskt ha nedgjort gûrden Krax blir Riddar Varg påhoppad av den elaka trukken Trugge. Trugge är blir anfallare och slår med sin klubba mot Varg. Trugge slår 7 och han har 10 i Klubba – en effekt på 3. Riddar varg slår 14 och eftersom han har 15 i svärd har han en effekt på 1. Den relativa effekten blir 3-1=2. Trugge träffar varg i hand och den allvarliga skadan blir alltså 9 vilket innebär en blödning.

Nu till den invändning jag kan komma på. Folk med värden på 12 eller lägre kan aldrig på få till den allvarligaste skadan. För att komma runt det innebär ett perfekt slag inte längre att man får två extra tärningar i skada utan att man automatiskt gör hösta effekt (allvarligaste skadan 1 i tabellen på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden). Används det snabba skadesystemet mot monster och annat är ett perfekt slag fortfarande mer skada.

Dessutom skulle man ”spara” ett extra tärningskast. Det skulle vara kul om några ville speltesta det här. Det blir inget spelmöte förens i slutet av augusti för mig själv när jag kan testa det här i praktiken. All feedback är välkommen.

Regmolar

Swashbuckler
En tidigare lösning (som jag använder) är att man rullar 1T10 per 10 skadeverkan som attacken gav och väljer det lägsta, annars skulle jag snarare föreslå att hela eller halva attackslagets effekt läggs till slaget av T10-an istället, så att sopiga figurer fortfarande kan få till dödliga träffar (vilket ju är en del av Eon-filosofin), samtidigt som skadan blir mindre slumpmässig.

EDIT: Det ska självklart vara det lägsta värdet som blir det slutgiltiga och inte det högsta, vilket jag nu har ändrat (insåg att jag tänkt tvärt om när jag läste Marcos inlägg).

Big Marco

Läskig
Nu till den invändning jag kan komma på. Folk med värden på 12 eller lägre kan aldrig på få till den allvarligaste skadan. För att komma runt det innebär ett perfekt slag inte längre att man får två extra tärningar i skada utan att man automatiskt gör hösta effekt (allvarligaste skadan 1 i tabellen på sidan 55,56 och 57 i SL-guiden). Används det snabba skadesystemet mot monster och annat är ett perfekt slag fortfarande mer skada.

Det blir blodigt med avståndsvapen på "nära" avstånd, då andelen perfekta slag på Ob2T6 är rätt hög.

Spontant och instinktivt känner jag mig inte trygg med en sådan regel. Jag föredrar den här varianten då den bibehåller slumpmässigheten som innebär att en skrämd piga kan träffa hjärtat på den slemma skurken med en brevkniv.

k7e9

Hero
Som Marco sa, slå en t10 per 10 skada man gör... Så gör man mycket skada är det troligare att man slår lågt på sin t10, vilket gör skadan allvarligare...

Vi har använt det länge, och det fungerar bättre än en ensam t10... Det tar ju dock inte hänsyn till vilket färdighetsvärde man har som er idé...

wallahad

Swordsman
Bonden Allan lyckas få upp spjutet med sina åldriga reumatistiska händer mot Riddar GYNTER.
Gynter i sin tur fumlar sitt försvars slag.

Från vad mäter man ut effekten?

Regmolar

Swashbuckler
Från effekten på Allans anfallsslag (vill väl notera att jag använde effektmodifikation vid kanske två tillfällen innan lärde mig och gick över till "slå fler tärningar"-regeln. Dock låter jag fortfarande halva effekten (inte den relativa effekten denna gång heller) av ett slag läggas på skadeverkan, utan att ge extra Ob1T6-or).

JensSvärd

Veteran
Det blir blodigt med avståndsvapen på "nära" avstånd, då andelen perfekta slag på Ob2T6 är rätt hög.

Jo det är sant. Det är ett stort problem med min husregel. Det är där den faller.

Spontant och instinktivt känner jag mig inte trygg med en sådan regel. Jag föredrar den här varianten då den bibehåller slumpmässigheten som innebär att en skrämd piga kan träffa hjärtat på den slemma skurken med en brevkniv.

slumpmässigheten är en bra faktor i ditt förslaget kring att man slår en T10 för varje skadeverkan över varje 10 i skada. Det blir mer balancerat än mitt förslag.

Men det saknas något. Hur bra man träffar avgörs med hur bamsig skada man gör och inte med hur skicklig man är.

Jag har inte någon lösning i dagsläget och kommer köra med ditt förslag tills vidare. Kanske kommer jag på något som kan samanväga slumpen med skickligheten så småningom.

Big Marco

Läskig
Skickligheten tas mer i beräkningarna iom Ökad skadebonus när FV är högt. Samma sak finns med i stridstekniker, som om något bör ses som skicklighet i ordets rätta bemärkelse. De grundläggande vapenfärdigheterna har iaf jag sett som ganska taffliga och lite primitiva sätt att slåss på och med skolad träning och/eller mycket hög skicklighet ökar ens sannolikhet att tillfoga svårare skador. Så det du efterfrågar finns redan, men inte i just det processteget (effektslaget) som du har lagt ditt analysfokus.

Minskad eller ökad skada av effekt

Men det saknas något. Hur bra man träffar avgörs med hur bamsig skada man gör och inte med hur skicklig man är.
Då kanske min lilla frivilliga regelvariant är något för dig (klistrar in den nedan som den en gång publicerade på det här forumet):

Minskad eller ökad skada av effekt (ny frivillig regel)

En situation som inte allt för sällan uppstår vid strid i Eon är att man kan lyckas få till en mycket bra träff med ett vapen (dvs. att man får mycket i effekt) men sedan får mindre tur med skadetärningarna vilket resulterar i kass skadeverkan. Fjuttig skada som konsekvens av en bra träff således. För mig känns detta lite ologiskt. Dessutom brukar det ta glöden ur spelarna när glädjen för deras superslag (med en effekt på exempelvis 10) förbyts i det trista konstaterandet att ”Va, inte ens en extraskada?”.
Därför har jag valt att snickra ihop en liten egen regelvariant där skadan baseras just på hur bra du lyckas med ditt anfall. Tanken är att anfallarens positiva relativa effekt adderas som ökad skada för skadeverkan som vapnet ger. Eller för att förklara mig lite enklare och utförligare:
Den effekt som du får med din anfallsfärdighet är samma som den ökade skada som du adderar till din skadeverkan.
Som exempel kan man ta ett hugg med ett svärd där tärningssumman blir 10 mot ett färdighetsvärde (i Svärd då naturligtvis) på 15 vilket ger en effekt på 5. Således adderar man också 5 till skadeverkan för svärdet.
Om motståndaren försöker att undvika, lyckas med sitt Undvikaslag MEN får lägre effekt än anfallaren (vilket förstås resulterar i en träff) så drar man istället ifrån effekten från detta slag från anfallarens skadebonus.
Ett tärningsslag för Undvika på 10 mot ett färdighetsvärde på 12 ger en effekt på 2. Detta innebär att om man nu får mindre i effekt än anfallaren så minskas ändå dennes skadebonus.
Om vi binder ihop de båda nämnda exemplen så innebär det att anfallarens slutgiltiga extraskada i detta fall skulle ha blivit 3 (5-2). Denna skadan tar man alltså sedan och adderar till den vanliga skadan för vapnet.

Det är min tanke att denna regel rimligtvis ersätter de två frivilliga reglerna (sidan 113 i grundboken) ”Lyckade försvar” (då ett bra Undvikaslag redan resulterar i minskad skada) och ”Extra skadebonus” (då en skicklig person genom sitt höga färdighetsvärde redan har en ökad chans till högre skada). Alternativt kan man kombinera min regel med någon av dessa om man vill öka eller minska dödligheten i spelet ytterligare.

Sebastian - som gillar idéen med att en bra träff ger mer i skada helt enkelt

JensSvärd

Veteran
Re: Minskad eller ökad skada av effekt

Intressant husregel, jag skall fundera lite på om jag kan använda den. Tack!