Nekromanti Alstra färdigheten

Kenzui

Warrior
Tja. jag har nyss lagt märke till nåt nytt som jag inte lagt in i tanken förr. ju högre färdighets chans man har i en alstra färdighet så börjar man "lysa" eller auran blir till den färgen tex nekrotropi = grå. vad menar dom med det? på ande planet eller? HA DET BRA!!!

Ceram

Hero
magiförnimelse

Jag skulle tro att det hela handlar om magiförnimmelse. eftersom det handlar om ett 'sinne' de flesta människor inte tränar så går det inte att beskriva riktigt hur det ser ut det bara är...

Kenzui

Warrior
Re: magiförnimelse

hmm du menar folk som har magiför..... kan se detta? eller nåt sånt. så om jag e en magiker med bra magiför....... och träffar en bra geotropiker så ser jag typ en brun aura runt honom typ?

Ceram

Hero

Magiförnimelse är (i mitt mundana iallafall) som ett eget sinne. Man ser inte magi, man hör den inte, man upplever den. Att förklara hur detta är för en människa som aldrig tränat detta sinne är som att försöker förklara för en döv hur det är att höra. Färgerna är alltså ett (dålig?) försök att förklara hur magin upplevs med magiförnimmelse som vi aldrig kan uppleva eller förstå...

HerrBjörn

Warrior

Det innebär att de personer som har magiförnimmelse ser
att du har en Aura runt dig med magins färg som lyser starkare destå högre Fv du har (destå mäktigare du är)
På så sätt kan en magiker se om han ska mucka med den andra eller ej..
Ungefär som när Aes.sedaier tar kraft av urkällan så lyser de..
(det är ungefär vad jag tror men jag antyder inget copyrightbrott)

Vad jag undrar är om man ser mäktigare utt destå fler spells mankan inom magin eller om bara alstra gäller??
Jag har en i min spelargrupp som har har Fv 12 i alstra nekrotropi från sin familjenäring men han har inga formaliserade besvärjelser...
Lyser han då lika mycket som en annan Fv 12 med besvärjelser eller är det skillnad..

Är det så att han kan kasta besvärjelser som är inproviserade eller måste han formalisera??
(har inte fattat hur improvisation fungerar)
Hadé som Björn skulle sagt..

Magiförnimelse a la drakar

Magiförnimelse är (i mitt mundana iallafall) som ett eget sinne. Man ser inte magi, man hör den inte, man upplever den. Att förklara hur detta är för en människa som aldrig tränat detta sinne är som att försöker förklara för en döv hur det är att höra. Färgerna är alltså ett (dålig?) försök att förklara hur magin upplevs med magiförnimmelse som vi aldrig kan uppleva eller förstå...
Jag klistrar in en text nedan som aldrig fick plats i drakboken men som nog påvisar min synpunkt kring det hela:

Drakarnas magiförnimmelse

De högre drakarna är Mundanas främsta magiförnimmare. De är överlag mycket sensitiva för den magiska energins utstrålning och faktum är att de i regel har lättare att förnimma världens magiska energier än allt annat. Detta ger dem en unik insikt i magins natur. För dem är magin så naturlig att de ibland glömmer att de andra varelserna sällan kan varken förnimma eller ännu mindre förstå sig på den. Magiförnimmelsen (MAG) räknas som ett av deras primära sinnesattribut. Detta kompletterar de andra attributen på så vis att de, förutom att bara ha ett slags sjätte sinne för att känna magin, även kan förnimma den med alla sina fem sinnen. De kan lukta, smaka och höra den lika väl som de kan känna och se den. Enligt dem så har varje aspekt sin särskilda lukt och smak där intensiteten i lukten/smaken avgör dess styrka. Likaväl har varje aspekt sin särskilda klangfärg som kan höras, där resonansen i klangen avgör styrkan. Att känna magin kan de flesta magiker göra genom att känna den statiska spänning i luften där intensiteten i den statiska spänningen avgör magins styrka. Drakarna kan dock dessutom särskilja den ena aspekten från den andra då varje aspekts magiska utflöde känns på ett unikt sätt. Att se magin är också något som de flesta magikerna är bekanta med. Där deras förnimmelse består mest i att se färgen i den magiska auran, kan drakarna tydligt se inte bara hela den magiska väven som genomstrålar allt, utan också de olikfärgade trådarna i väven.

För övrigt anser jag att även en vanlig människa/magiker (med hjälp av magiförnimmelsen så som ett slags sjätte sinne) borde kunna förnimma magin med alla sina sinnen även om det kanske främst borde ske med SYN och HÖR då dessa är primära attribut. Svårigheten för detta borde vara som normalt (evetuellt en nivå/ +Ob1T6 svårare) medan det borde vara ytterligare en nivå svårare (+Ob1T6) att särskilja de olika aspekterna från varandra.

Ljusetsriddare - som aldrig tröttnar på att diskutera om magin

Allmäna tankar kring färdigheten magiförnimmelse

Enligt mig så är magiförnimmelse en färdighet som i regel kräver aktiv koncentration. Svårighetsgraderna som återges i regelboken borde därför gälla när man försöker att använda sig av färdigheten.
Då jag dock upplever magiförnimmelsen som något av ett sjätte sinne så förefaller det inte omöjligt att man kan känna magin även när man inte koncentrerar sig - särskilt om det handlar om kraftfullt magiskt utflöde. Speltekniskt skulle man kunna köra med att det då är exempelvis två nivåer (+Ob2T6) svårare att förnimma magin.
Observera att en person som inte besitter färdigheten regelmässigt inte kan känna av magin annat än som den vävda effekten (den har ju ett värde på 0 och således ingen chans att förnimma magin, likt en blind person som omöjligt kan se).
Det är dock diskutabelt om man vid extremt kraftfull magi, trots avsaknad av färdigheten magiförnimmelse, skulle ha en chans att känna av magin. Kanske då svårigheten egentligen skulle sträcka sig under Ob1T6?

Ett försök till svar på en klurig fråga

Tja. jag har nyss lagt märke till nåt nytt som jag inte lagt in i tanken förr. ju högre färdighets chans man har i en alstra färdighet så börjar man "lysa" eller auran blir till den färgen tex nekrotropi = grå. vad menar dom med det? på ande planet eller?
Ja, varför kan man egentligen förnimma personers magiska kapacitet i form av en aura kring dem? Frågan är lite klurigare än vad man kanske tror för då den obevekligen leder oss in på resonemanget kring vad magi är för något egentligen.
I M&M så definerar magister Rafali det som konsten att övertala universum vilket jag tycker är en mycket trevlig förklaring på det hela (och för er som är lite extra nyfikna så finns en lite extra fördjupning kring det hela i inledninstexten till kapitlet om drakmagin i boken om Drakar... :gremwink:).
Låt oss då hypotetiskt anta att fröken Rafali har rätt, att magi faktiskt handlar om konsten att manipulera universum eller verkligheten om man så vill. Vad i så fall innebär ett värde i Alstra-färdigheten?
Som jag ser det handlar det om förmågan att tillämpa den kraften som krävs för att "övertala" verkligheten om att det du vill är möjligt och som Rafali så snyggt uttrycker det: "Universum har ett större motstånd än föräldrar när det gäller att bli övertalat" . Således kan man se värdet i alstra som magikerns potentiella förmåga att övertala verkligheten inom en specifik aspekt/magiskt område eller på ett särskilt energimässigt sätt.
Men med vilket medie? Hur kan detta egentligen vara möjligt? Hur kan människan egentligen påverka självaste verkligheten grundvallar? Svaret som jag ser det är själen då denna kan ses som människans gudomliga frö (en människa kan ju som sagt uppnå Apoteos genom tillräckligt hög Qadosh). Magin kan dock ses som en liten genväg till gudarnas kraft varvid ett litet "verklighetsföraktande" hål bildas kring magikern ty denne är ett levande bevis på ett "brott" mot, eller iallafall ett kringgående av, verklighetens lagar.
Det ljus i form av den ofta färgrika aura som magiker kan förnimma hos varandra är enligt mig måttet av detta verklighetsbrott dvs. själens potentiella kraft att kringgå universums lagar. Detta avtecknar sig bland annat genom det färgmässiga magiska utflöde som manifesteras kring magikern då han skapat en särskild energimässig resonans kring sig och som påverkar den magiska väv som genomsyrar allt.
Alternativ kan man se aurans färgmässiga utflöde som ett reultat av magikerna energimässiga resonans som reagerar med den resterande delen av den magiska väven.

Ljusetsriddare - som har full förståelse för om folk inte menar vad han begriper, ibland har han också nämligen lite svårt för det själv... :gremsmirk:

Ceram

Hero
magin märker sitt offer

jag har förintat mitt inlägg två gånger nu blir det rysligt kortfattat.

Det innebär att de personer som har magiförnimmelse ser att du har en Aura runt dig med magins färg som lyser starkare destå högre Fv du har (destå mäktigare du är)
På så sätt kan en magiker se om han ska mucka med den andra eller ej..
Ungefär som när Aes.sedaier tar kraft av urkällan så lyser de..
"Färgerna" är märket magin lämnar kvar när den används.
Det krävs antagligen svåra aktiva färdighetsslag för att veta om persone som upplevs som jättegrön är en erfaren biotropiker eller nån som blivigt helad med en kraftig ritual igår.

Vad jag undrar är om man ser mäktigare utt destå fler spells mankan inom magin eller om bara alstra gäller??
Jag har en i min spelargrupp som har har Fv 12 i alstra nekrotropi från sin familjenäring men han har inga formaliserade besvärjelser...
Lyser han då lika mycket som en annan Fv 12 med besvärjelser eller är det skillnad..
Han kan inte använda magi och lär därför inte utsättas för den lika mycket som en magiker som kan göra något vettigare med den. Alltså han lyser inte lika mycket.

Är det så att han kan kasta besvärjelser som är inproviserade eller måste han formalisera??
För att kunna lära sig besvärjelse måste man kunna eller lära sig en effekt samtidigt. Situationen kan allstå inte uppstå. Undantaget är övernaturliga egenskaper som jag ser mera som en naturbegåvning man måste upptäcka...

/Ceram, Tjurar på att ha förintat inlägget två gånger :gremfrown:

HerrBjörn

Warrior
Re: Ett försök till svar på en klurig fråga

Efter att ha läst igenom Ljusets Riddares inlägg ett X antal gånger förstår jag nu vad han menar och måste nog medje att det bra (it makes sense)..
Props. till riddaren för ännu ett frågetecken uträtatt:D

Ceram

Hero
Re: Allmäna tankar kring färdigheten magiförnimmelse

Då jag dock upplever magiförnimmelsen som något av ett sjätte sinne så förefaller det inte omöjligt att man kan känna magin även när man inte koncentrerar sig - särskilt om det handlar om kraftfullt magiskt utflöde. Speltekniskt skulle man kunna köra med att det då är exempelvis två nivåer (+Ob2T6) svårare att förnimma magin.
Här tycker jag det ofta är onödigt att slå några tärningar. Så länger rollpersonen inte försöker märker denne endast starka magiska spår som till exempel vid en nyss utförd ritual eller besvärjelse med högre magnitud om man ska slå för allt som märkts av magin blir det snart jobbigt.

Observera att en person som inte besitter färdigheten regelmässigt inte kan känna av magin annat än som den vävda effekten (den har ju ett värde på 0 och således ingen chans att förnimma magin, likt en blind person som omöjligt kan se).
Det är dock diskutabelt om man vid extremt kraftfull magi, trots avsaknad av färdigheten magiförnimmelse, skulle ha en chans att känna av magin. Kanske då svårigheten egentligen skulle sträcka sig under Ob1T6?
Människan i mundana har del i den magi som genomsyrar allt. Därför bör möjligheten att svårigheten kan sjunka under noll finnas när magin lämnar stora spår i världen till exempel när någon omvandlas till lisch eller vid en mycket kraftig ritula. Även när gudar ingriper lär detta ske eftersom dessa använder sig av mycket högre magnituder äv människor.

/Ceram, tror på märkning

HerrBjörn

Warrior
Re: Magiförnimelse a la drakar

ok..
Lät intressant men har du någonsin tänkt på hur det skulle vara att se magin runt sig..
Sen att dessutom höra den också...
Kanske är lugnt för en urdrake då dessa är übermätkiga men tänk dig om en människa skulle se och höra alla nät och vävar magin ger ifrån sig..
På vissa ställen i mundana skulle ju magikern inte kunna se något annat än magiska aspekter och trådar i luften..
Sedan skulle magins "ljud" och des eko ta död på¨en och i
mildrigaste fallet göra en döv x 10..
Kan närmast jämföras med den värsta syraflippen människan någonsin upplevt och överlevt...
Detta uttsäts de för var dag...
Känns lite väl flippat nästan.
- Björn (som inte vill lära sig magi längre :gremmad: utan är rädd för en snetändning i fototropi :gremtongue:)

Hur drakarna visuellt kan uppfatta magin

Lät intressant men har du någonsin tänkt på hur det skulle vara att se magin runt sig..
Sen att dessutom höra den också...
Kanske är lugnt för en urdrake då dessa är übermätkiga men tänk dig om en människa skulle se och höra alla nät och vävar magin ger ifrån sig..
På vissa ställen i mundana skulle ju magikern inte kunna se något annat än magiska aspekter och trådar i luften..
Sedan skulle magins "ljud" och des eko ta död på¨en och i
mildrigaste fallet göra en döv x 10..
Kan närmast jämföras med den värsta syraflippen människan någonsin upplevt och överlevt...
Detta uttsäts de för var dag...
Känns lite väl flippat nästan.
Förstår hur du menar men det hela är inte lika problematiskt som du tror. Den magiska väven som genomsyrar allt består av så kallade potentiella filament (vilka by the way på sätt o vis påminner om vår fysiks så kallade supersträngar :gremwink:) vilka är filament av längden noll (eller av magnituden 0 om man vill definera det hela regemässigt). De finns även om de är myckert svåra att uppfatta antingen då de är fruktansvärtsmå elelr då de ligger någonstans utanför det vanliga dimensionsbegreppet. Hela den magiska väven med dess tillhörande effekt på sinnena är därför enbart något som kan uppfattas av riktigt duktiga magiförnimmare där drakarna onekligen står på första plats. Alla andra ser/uppfattar helt enkelt inte normalt sett den magiska väven.
Undantaget är när magi nyttjas och filamenten förlängs (vilket innebär att den magiska energin runt magikern intensifieras/förtätas) för att kunna vävas till en magisk effekt. DÅ är magin plötligt mycket enklare att förnimma och det är alltså först då som folk brukar anse att det finns magi. "Syratrippen" tar alltså vid först då magi verkligen brukas, ju kraftfullare magi desto kraftullare tripp.

Men hur ter det sig då rent visuellt för drakarna att skåda väven (vilken de till och med har enklare att uppfatta än den vanliga verklighet som vi människor brukar se)?
Jag tänker mig det hela lite liknande Neos förmåga att förnimma sanningen bakom matrixen i The Matrix 2 och 3. Han ser de siffor allting består av på samma vis som drakarna ser de energier som allting består av.
Tänk dig Mundana som en riktigt avancerad virtuell verklighet bestående av ett rutvävsmönster av oändligt små polygoner (liknande de flesta datorvärldar). Vanliga människor ser i regel bara den slutgiltliga produkten som ju ter sig som en verklighet brukar. Drakarna å andra sidan ser hela mönstret av polygoner/den magiska väven som allting består av. De lever i en konstant syratripp så att säga, dock med den stora skillnaden att vad de uppfattar nog går att betrakta som mer "verkligt" än det som vi uppfattar... :gremtongue:

Ljusetriddare - som tror att drakarna nog kan upplevas som ganska flummiga för den som lär känna dem riktigt ordentligt... :gremgrin:

HerrBjörn

Warrior
Re: Hur drakarna visuellt kan uppfatta magin

Jag tänker mig det hela lite liknande Neos förmåga att förnimma sanningen bakom matrixen i The Matrix 2 och 3. Han ser de siffor allting består av på samma vis som drakarna ser de energier som allting består av.
Alternativt kan man säga som du sa tidigare med strängteorin..
Kan man då anta att magins filament är som strängarna och bygger upp parallela dimensioner gentemot oss bara det att drakarna ser dem men inte rör sig i dem...

Kanske består mundana liksom vårt universum (enligt stränteoretikerna) av 11 dimensioner där de 7 övriga som vi inte påverkas av är uppbyggda av filament som magiker använder genom att förflytta dem från en dimension vi inte ser till våra visuella dimensioner och nyttja dem här som vanlig materia i sina magier..

Är det då därför drakar är så mycket "hårdare" på magi än människan då de direkt ser alla Filament(i de olika dimensionerna) och kan dra till sig dessa dimensioners materia precis som de vill istället för att göra som magikerna och bara famla i tomma mörkret och med "känseln" få fram rätt aspekt som de sedan väver...
Tex: en drake ser sina två filament som vi ser två stycken bollar på marken och tar dem samtidigt för att sedan använda dem medans vi som inte ser utan bara känner(förnimmer) dessa parallela dimensioner måste famla fram som en blind efter de två bollarna och sedan använda dem..

Jag blev alldeles exalterad av den idé jag fick nu och fösöker skriva ner..
Om något låter konstigt(jag kanske skrev häften av vad jag tönkte någonstans) så är det bara att påpeka..

HerrBjörn

Warrior
Re: Hur drakarna visuellt kan uppfatta magin

Det jag menar är att om min teori stämmer så är inte magi särskillt magiskt..
Det är bara vad vi uppfattar som magiskt eftersom det inte är naturligt i vår visuella del av universum som vi förstår oss på..
Magi kanske är naturlig i de paralella dimensionerna som existerar överallt omkring oss bara det att våra magiker förflyttar dessa tingesten till våran värld..
Precis som att de andra dimensionernas magiker kanske lyckas flytta över äpplen eller kanske vatten till dem och då är det magiskt..
Hänger ni med??
Jag citerar en gammal känd filosof (somjag ej kan namnet på): Allt är inte alltid vad det synes vara..

hade glatt innan ni får spatt..:gremgrin:

Drakarnas universella mindervärdeskomplex

Alternativt kan man säga som du sa tidigare med strängteorin..
Kan man då anta att magins filament är som strängarna och bygger upp parallela dimensioner gentemot oss bara det att drakarna ser dem men inte rör sig i dem...
Kanske består mundana liksom vårt universum (enligt stränteoretikerna) av 11 dimensioner där de 7 övriga som vi inte påverkas av är uppbyggda av filament som magiker använder genom att förflytta dem från en dimension vi inte ser till våra visuella dimensioner och nyttja dem här som vanlig materia i sina magier..
Som sagt finns det mer än en infallsvinkel att se på det här - välj den du gillar bäst and go for it! :gremgrin:

Är det då därför drakar är så mycket "hårdare" på magi än människan då de direkt ser alla Filament(i de olika dimensionerna) och kan dra till sig dessa dimensioners materia precis som de vill istället för att göra som magikerna och bara famla i tomma mörkret och med "känseln" få fram rätt aspekt som de sedan väver...
Tex: en drake ser sina två filament som vi ser två stycken bollar på marken och tar dem samtidigt för att sedan använda dem medans vi som inte ser utan bara känner(förnimmer) dessa parallela dimensioner måste famla fram som en blind efter de två bollarna och sedan använda dem..
Ja, jag skulle nog vilja påstå att just drakarnas magiska medvetenhet och insikt i magins väsen ger dem en del avsevärda fördelar vad gäller inlärandet av magi. Regelmässigt skulle man kunna se det som att de är lättlärda (slår förbättringsslag med Ob4T6) eller kanske till och med "mycket lättlärda" (med Ob5T6 istället) i samtliga magifärdigheter.
Deras ofantliga ålder ge dem dessutom erfaenhets- och kunskapsmässigt ännu en avsevärd fördel. Dock så kan det mycket väl tänkas att de efter ett par tusen år liksom känner sig ha nått en acceptabel nivå varvid de avtrubbas i sitt kunskapssökande och såldes inte spenderar mer tid/förbättringslag för att öka sina magiska färdigheter. Varför lära sig mer när man redan tror sig kunna det mesta väsentliga? Å andra sidan heter det ju iofs så att "ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet". Kanske drabbas drakarna till slut av ett universellt mindervärdeskomplex som helt enkelt får dem att förstå ju oändligt lite de egentligen förstår vilket kanske får dem att nöja sig med vad de redan vet?

Ljusetsriddare - som mer och mer börjat insett drakarnas möjlighet till "flummeri" i Eon

Ymir

Liten kantbaron
Re: Magiförnimmelse [Spåjjler för mina spelare]

Tja... Inalea ser biotropi. Kanske har hon en slags begränsad form av Magiförnimmelse som ett attribut, eller Magiförnimmelse i sin helhet, kanske har förnimmelsen på något sätt blivit en del av hennes Syn-attribut. Frågan är då vilka sinnesintryck en vanlig magiker får av Magiförnimmelse...ser han magiska flöden på samma sätt som Inalea, eller känner han dem bara, som en blind upplever världen med känsel istället för med sina ögon? I de allra flesta fall är det senare fallet, men varför associeras då de olika aspekterna med olika färger? Är det intrycken av aspekterna? Det vore som att beskriva färger för en som fötts blind, och det går ju inte. Nej...det måste vara så att någon eller något, likt Inalea, får ett mer visuellt intryck av Magiförnimmelse. Men är det dödliga magiker som nått tillräckligt långt, blivit kraftfulla nog att skåda genom verklighetens slöjor och se Vävnadens trådar och flöden, eller är det helt förunnat icke-mänskliga entiteter som demoner och drakarna? Inalea beskrev sitt magiseende nog så färgstarkt:

"Magi klär världen i färger. Sprakande, virvlande, levande mönster. Du skulle se någon dö med mina ögon, se livskraften lämna kroppen och kraftfältet sakta upplösas likt små, blå stjärnor som dansande återgår till det biotropiska flödet. Det är så vackert... Ska jag visa?"
...att detta sedan kan vara en bidragande orsak till hennes bristande psykiska hälsa må vara hänt. En mer eller mindre objektiv(?) spelledare, undertecknad, gav emellertid en förklaring snarlik hennes egen:

"Som om det inte vore nog kan Inalea dessutom se biotropins, livsmagins, flöden. Eller ja, hon gör det alltid, varenda ögonblick då hon har ögonen öppna är hennes värld klädd i sprakande blå linjer, auror, kraftfält och flöden - tämligen knarkat. Detta är också en orsak till hennes galenskap - hon antydde en gång i kampanjen att det vackraste och mest roingivande som fanns var att se en människans livsenergi upplösas och lämna kroppen som blåskimrande stjärnor vid dödsögonblicket, och att det var vackrare för henne ju långsammare personen ifråga avled. (Således kan Inalea direkt urskilja en vandöd, tex - dess aura är ju svart, för där finns ingen livsenergi)."
Nå...jag hoppas att det där belyste, och antydde, hur jag ser på magiförnimmelse i mitt Mundana. Sanningen är alltså den att Magiförnimmelse i regel är just förnimmelse, något man känner med ett sjätte sinne, men att personer med höga nivåer i Magiförnimmelse, eller Magiförnimmelse som attribut, transcenderar bortom detta sjätte sinne och upplever hur andra sinnen får förmågan att känna och se, ja, rentav lukta och höra, magi. Konsten är att med sinna sinnen tränga igenom själva verkligheten, och uppleva den för vad den verkligen är...magi.

- Ymir, mind over matter

HerrBjörn

Warrior
Re: Drakarnas universella mindervärdeskomplex

Kanske drabbas drakarna till slut av ett universellt mindervärdeskomplex som helt enkelt får dem att förstå ju oändligt lite de egentligen förstår vilket kanske får dem att nöja sig med vad de redan vet?
Mycket möjligt..
Undrar om drakar nu förstår så här mycket så betyder ju de attd e måste se ner på alla männsikor alternativt vara avundsjuka för att människorna vet så lite att de kan se glädje i de minsta ting som tex: familj osv.
Möjligt att drakar också ser all sin kunskap som en morot för att de är på god väg att lära sig allt så attd e jobbar vidare med utbildningen..
Det heter således också "mycket vill ha mer" så troligen finns det kunskap/maktgalna drakar också..
Men varför undviker drakarna sanari?
Döljer drakarna någon viktig hemlighet som endast Sanari vet eller är på spåren eller är det så att de också ser vad drakar ser?
hur funkar det..

HerrBjörn

Warrior
Re: Drakarnas universella mindervärdeskomplex

Jag måste bara citera Arthur C. klarks första regel: All tillräckligt avancerad teknologi och vetenskap är oskiljaktig från magi
Vilket kan tolkas på många olika sätt men enligt mig passar in i denna disskusion..