Ett försök till svar på en klurig fråga
Tja. jag har nyss lagt märke till nåt nytt som jag inte lagt in i tanken förr. ju högre färdighets chans man har i en alstra färdighet så börjar man "lysa" eller auran blir till den färgen tex nekrotropi = grå. vad menar dom med det? på ande planet eller?
Ja, varför kan man egentligen förnimma personers magiska kapacitet i form av en aura kring dem? Frågan är lite klurigare än vad man kanske tror för då den obevekligen leder oss in på resonemanget kring vad magi är för något egentligen.
I M&M så definerar magister Rafali det som
konsten att övertala universum vilket jag tycker är en mycket trevlig förklaring på det hela (och för er som är lite extra nyfikna så finns en lite extra fördjupning kring det hela i inledninstexten till kapitlet om drakmagin i boken om Drakar...
).
Låt oss då hypotetiskt anta att fröken Rafali har rätt, att magi faktiskt handlar om konsten att manipulera universum eller verkligheten om man så vill. Vad i så fall innebär ett värde i Alstra-färdigheten?
Som jag ser det handlar det om förmågan att tillämpa den kraften som krävs för att "övertala" verkligheten om att det du vill är möjligt och som Rafali så snyggt uttrycker det:
"Universum har ett större motstånd än föräldrar när det gäller att bli övertalat" . Således kan man se värdet i alstra som magikerns potentiella förmåga att övertala verkligheten inom en specifik aspekt/magiskt område eller på ett särskilt energimässigt sätt.
Men med vilket medie? Hur kan detta egentligen vara möjligt? Hur kan människan egentligen påverka självaste verkligheten grundvallar? Svaret som jag ser det är
själen då denna kan ses som människans gudomliga frö (en människa kan ju som sagt uppnå Apoteos genom tillräckligt hög Qadosh). Magin kan dock ses som en liten genväg till gudarnas kraft varvid ett litet "verklighetsföraktande" hål bildas kring magikern ty denne är ett levande bevis på ett "brott" mot, eller iallafall ett kringgående av, verklighetens lagar.
Det ljus i form av den ofta färgrika aura som magiker kan förnimma hos varandra är enligt mig måttet av detta verklighetsbrott dvs. själens potentiella kraft att kringgå universums lagar. Detta avtecknar sig bland annat genom det färgmässiga magiska utflöde som manifesteras kring magikern då han skapat en särskild energimässig resonans kring sig och som påverkar den magiska väv som genomsyrar allt.
Alternativ kan man se aurans färgmässiga utflöde som ett reultat av magikerna energimässiga resonans som reagerar med den resterande delen av den magiska väven.
Ljusetsriddare - som har full förståelse för om folk inte menar vad han begriper, ibland har han också nämligen lite svårt för det själv...