Nekromanti Alstring av termotropi och kryotropi

Avslagen_Cola

Warrior
Det står att man måste alstra kryotropi/termotropi ur något som har lägre/högre temperatur än sin omgivning. Detta medför att termotropi blir svårt att alstra i en öken och att kryotropi blir svårt att alstra på en glaciär. Borde man inte ha någon slags "nollpunkt" för dessa båda aspekter och vart skulle den i såna fall ligga?
Ett förslag är att kryotropi kan alstras ur sådant som är kallare än 0° och termotropi ur sådant som är varmare än 30° (för att kroppslig alstring ska fungera).

PS. Hur blir det om man lägger "Bränna metall" och sedan alstrar ur detta glödheta föremål? DS.

Lycan

Hero
Ditt förslag är bra. Det är en smidig lösning på ett "speligt" sätt. Att alltid kunna alstra kryotropi i arktiskt klimat, och att alltid kunna alstra termotropi i, ja, varmt (ni såg den komma va?) klimat är bra idéer.

Hur starka temperaturer borde krävas för olika antal filament? Varje 30o över kroppstemperatur ger ett filament till kanske?

Att tillföra termotropi till ett föremål och sedan extrahera den igen bör väl fungera alldeles utmärkt. Den utvunna termotropiska energin minus föremålets ursprungsenergi borde dock inte kunna överstiga tillförd energi, såklart.

-

Det var det speliga perspektivet ja. Sedan kan man ju försöka förstå eons magisystem, och på så vis rent logiskt lösa problem som hur mycket kyla/värme som behövs för alsträng av respektive magiaspekt.

Eons magisystem tycks fungera genom en omfördelning av energi; en sorts energi "frigörs" och används antingen till något annat inom energiformens område, eller transformeras till en annan energiform. Så då behöver man skapa lite regler kring hur mycket energi det finns i varje aspekt'; och speciellt då i samband med de andra aspekterna. Är tjugo minusgrader i fem minuter lika mycket magisk energi som tusen kubikmeter vatten i fem minuter?

Då behöver man typ förstå hur olika energiformer fungerar på jorden för att dra några vettiga synpunkter... Och problemet med det är är att termodynamik och sånt där är jäkligt svårt, iaf för en humanist som undertecknad. Av någon anledning kan inte värme riktigt betraktas som en energiform, och än mindre kyla... Och vad för energiform är geotropi? Hur skiljer sig egentligen termotropi från pyrotropi? Är skototropi verkligen möjligt?

Ja, det projektet slutar alltid med att jag:

1. Kör på den speliga varianten
2. Börjar fundera på en husregler med en modifierad uppsättning aspekter

- L

Avslagen_Cola

Warrior
Skulle nog säga varje tio grader under 0 samt varje tio grader över 30 och sen lägga till per kilo (tänk på att ett kilo kan värmas upp tio grader med ett termotropiskt filament.)
Är det t.ex. -4 grader utomhus kan man alstra ett kryotropiskt filament per kvadratmeter luft (vilket torde räcka till det mesta).
En person som väger 100 kilo kan alstra 100 termotropiska filament som max. (det finns ingen begränsning i hur många filament man får FÖRSÖKA alstra) Dock kommer troligtvis alla att dissipera okontrollerat (utifall två sexor slås) vilket kan bli ett väldigt vackert spektakel som medför att magikern försvinner helt och hållet pga negativ qadosh. :p

Tycker också att Eons kroppsliga alstringar ibland blir minst sagt underliga, speciellt fototropi då man tar "sina ögons ljus"???
Skulle nog säga att kroppslig alstring endast fungerar med de aspekter som finns i kroppen, t.ex. termotropi, geotropi, hydrotopi osv... Nekrotropi finns väl ändå inte i kroppen, liksom kryotropi?
Sen att det ska vara så mycket svårare att alstra kroppsligt stör jag mig på. Lika svårt, men färre möjliga aspekter!

Jaggernaut

Hero
En person som väger 100 kilo kan alstra 100 termotropiska filament som max. (det finns ingen begränsning i hur många filament man får FÖRSÖKA alstra) Dock kommer troligtvis alla att dissipera okontrollerat (utifall två sexor slås) vilket kan bli ett väldigt vackert spektakel som medför att magikern försvinner helt och hållet pga negativ qadosh. :p

Det medför ändå ett problem. För de flesta aspekterna så påverkar okontrollerad dissipation enbart magikern (det är i alla fall bara magikern som drabbas fatalt av det) men för aspekterna Astrotropi, Heliotropi, Selenotropi så medför okontrollerad dissipation att en kosmisk varelse för respektive aspekt nedkallas. Tänk er en rang 70 Helion, reaktionsslaget kommer garanterat att fummlas vilket gör att ännu en kosmisk varelse på samma rang nedkallas vilket medför ett nytt reaktionsslag för den nya kosmiska varelsen och sådär kommer det att fortsätta tills ett reaktionslag inte fummlas. Dessa varelser kommer att gå bärsärk på omgivningen.

Fast hur mycket bärsärk de går beror på hur man ser på det hela. Jag ser det som så att ju höger rang elementarvarelsen eller den kosmiska varelsen har ju längre kommer den att stanna. En lägre rangens varelse attackerar magikern och då den är död (om det nu går så långt) återvänder den "hem" igen medan en högre rangens varelse blir ursinnig för att den kallas (gissa hur många gånger en kosmisk varelse på rang 70 har nedkallats) och går som sagt bärsärk på omgivningen innan den återvänder "hem".

Åh jag får lust att göra en riktigt biffig karaktär med den övernaturliga förmågan 'Demon hybrid'. En av egenskaperna med att vara demonhybrid ska i det här fallet vara att kunna alstra Daimotropi. Denna karaktär skulle kunna vara undergången för det Mundana vi känner.

/Jaggernaut - magiska mardrömmar.

Avslagen_Cola

Warrior
Ujujuj.... Egentligen borde man sätta någon gräns för hur mycket man kan försöka alstra, vilket de inte har gjort... Kanske max ett filament per varannat FC eller så... Så om man har Alstra Daimotropi 16 så kan man max försöka alstra 8 filament.... Det kan iofs bli ganska farligt det också, men då blir det iaf en begränsning. Annars kan man ju försöka alstra en miljard filament och få fram en demon som är större än hela Mundana.

Har slipat lite på reglerna för alstring av termotropi:
För att alstra termotropi krävs det att man har tillgång till något som är varmt. Saker som är mellan 31° och 35° kan man alstra ett filament ur, mellan 36° och 40° kan man alstra två
filament och så vidare. Det krävs två kilo för att kunna alstra, har man tillgång till mindre får man hälften av filamenten per halvering av vikten. När man alstrar minskar värmen hos
kraftkällan med 10° per filament dividerat med antalet kilo, dock aldrig lägre än 30°. Har man 4 kg kol som är 47° kan man alstra fyra filament, temperaturen sjunker då till 47° - 10x4/4 =
37°. Vill man alstra igen kan man nu maximalt alstra två filament, då sjunker temperaturen till 37° - 10*2/4° vilket blir 32°. Vill man alstra ännu en gång kan man maximalt alstra ett
filament, då sjunker temperaturen till 32° - 10/2° = 30° vilket är minimum.

Kroppslig alstring
Magikern kan använda sin egen kroppsvärme för att alstra termotropi. Detta medför dock kraftig nerkylning och ger magikern Ob1T6 långtidsutmattning samt per filament som alstras. Man behöver slå ett TÅL-slag med lika många tärningar, om detta misslyckas får man även ett kryss trauma av nerkylningen. Man kan även alstra ur andra på detta sätt, det krävs då att man berör offret under hela alstringen. Observera att man maximalt kan alstra två filament ur en levande varelse på detta sätt. Tre filament kan alstras om det är en människa som har kraftig feber, dock är det väldigt farligt då den ökade temperaturen dödar bakterier.

För kryotropi är reglerna samma, bortsett från att ett filament kan alstras mellan -1° och -5°, detta gör även kroppslig alstring omöjlig.

Perola

Veteran
lite OT

En annan rolig ide är om ett gäng ondsinta magier med god ekonomi går ihop och börjar att massproducera konglegat. När de skapat en så där tiotusen stycken så väver man en besvärjelse som ser ut så här:

alstra pyrotropi (-) transfomering* (ob2t6) besvärjelse (ob1t6)** besvärjelse (ob1t6)***
*till axatropi
**eld mag 10
***avstånd mag 9990

skapar en eld som gör ob5t6 i skada och har ett antändningsvärde på 9 över ett område där radien är 4995m alla de extra fillamenten används för att sänka svårighetsgraden. Detta skulle kunna utplåna vilken stad som helst. Tänk sedan den band som skulle bryta ut efter besvärjelsen slutat.

Man kan nog komma på ännu värre saker att göra med detta tillvägagångssättet.

P-O

Svart_ohyra

Veteran
Re: lite OT

Varför inte som benämnts tidigare nedkalla en Helion av , låt oss säga 100 rangen. för detta krävs ca 200 kongelat

Det ända jag behöver säga är att det kan vara trevligt att vara i tex soldarn och ha med sig 20 ataxatropiska filament och nyligen besökt calnia för att teleportera sig dit såfort man kallat ner helionen.. Stackars soldarn

Syeth-hd

Warrior
Tycker också att Eons kroppsliga alstringar ibland blir minst sagt underliga.... ....osv... Nekrotropi finns väl ändå inte i kroppen
jodå. celldöd. fast det är så lite att det inte räknas.
sen förstår jag inte varför man skulle utsättas för nekrotropi om man alstrar den kroppsligt (man tar skade pga extra celldöd). vart kom den energin ifrån?

jag håller helt och hållet med dig. varför skulle en köldmagiker få det svårare om denne befinner sig på kalla ställen. och en värmemagiker få det lättare?

ett annat problem som reglerna orsakar är att om man befinner sig på riktigt varma platser så skulle man kunna alstra kryotropi från ett objekt som är 20 grader varmt. vart tog termotropin vägen. objektet borde ju bara innehåla termotropi.

jag kommer absolut att använda dom här reglerna om möjligt.

Avslagen_Cola

Warrior
Re: lite OT

Det finns dock en hake, man kan ju max memorera en besvärjelse av magnituden PSY+Besvärjelse, dvs typ absolut max för en människa 50, vilket iofs är väldigt mäktigt det också.
Å andra sidan kanske man kan improvisera?

Köttsår

Veteran
Av någon anledning kan inte värme riktigt betraktas som en energiform, och än mindre kyla...

?????
Menar du att värme int ekan betraktas som en riktig eneriform i mundana eller på jorden? Värme är väl bland de mest fundamentala och lättförståeliga energiformerna som finns, på jorden.
Kyla däremot.. men jag kan se att det skulle kunna vara en energiform i mundana. Termo-/kryotropi i eon är ju definierade som energin som gör att något är varmare respektive kallare än sin omgivning.
Eftersom det finns för både kyla och värme får man anta att det på mundana inte bara finns en absolut nollpunkt för värme, utan dessutom en för kyla, typ en omvänd skala. Det absolut kallaste föremålet innehåller maximal mängd kryotropi, men ingen termotropi alls. Halterna förändras på väg mot den andra slutpunkten där det finns 100% termotropi, 0% kryotropi. 50-50 är förmodligen vid någon genomsnittlig utomhus temperatur (typ 15 grader kanske?), eller vid en varmblodig varelses kroppstemperatur (37). Det förra fallet skulle göra det svårt att alstra kryotropi kroppsligt eftersom kroppen uppenbarligen har mest termotropi, då den är så varm. I det andra fallet skulle båda gå lika bra att alstra kroppsligt, men det skulle vara mycket lättare att alstra kryotropi ur omgivningen då den normalt är kallare än 37 grader.

Och vad för energiform är geotropi?

Enligt Einstein är massa samma sak som energi, enligt E=mc2. Stora, tunga stenar borde innhålla mer energi. Guld som har hög densitet borde ge mer energi även om den är liten.
Skulle bli jävligt att alstra pneumotropi enligt samma princip dock, luft väger ju som bekant inte mycket. (storleksordningen ett kilo per m3 tror jag)
Skulle nog hjälpa om det är lite blåsigt, så man kommer i kontakt med mer luft medan man alstrar.

Hur skiljer sig egentligen termotropi från pyrotropi?

Pyrotropi är förbränning eller nedbrytning (som i magen), dvs på jorden skulle vi säga att det är kemisk energi som frigörs genom att komplicerade molekyler bryts upp och oxideras. Vanligen frigörs energin som ljus och värme, vilket i mundana förmodligen beror på att dessa är lätta att transformera till.

Är skototropi verkligen möjligt?

Knappast på jorden. I mundana fungerar det nog som med värme och kyla. Innebär att det både finns ljus och mörker i alla ting såvida de inte utsänder maximalt med ljus (100% fototropi) eller inget ljus (100% skototropi).. ett föremål som är ordentligt upplyst från en sida, och har skugga på den andra, är nog det som mest skulle vara medelläget (50-50).

Lycan

Hero
"Menar du att värme int ekan betraktas som en riktig eneriform i mundana eller på jorden? Värme är väl bland de mest fundamentala och lättförståeliga energiformerna som finns, på jorden.
Kyla däremot.. men jag kan se att det skulle kunna vara en energiform i mundana. Termo-/kryotropi i eon är ju definierade som energin som gör att något är varmare respektive kallare än sin omgivning.
Eftersom det finns för både kyla och värme får man anta att det på mundana inte bara finns en absolut nollpunkt för värme, utan dessutom en för kyla, typ en omvänd skala. Det absolut kallaste föremålet innehåller maximal mängd kryotropi, men ingen termotropi alls. Halterna förändras på väg mot den andra slutpunkten där det finns 100% termotropi, 0% kryotropi. 50-50 är förmodligen vid någon genomsnittlig utomhus temperatur (typ 15 grader kanske?), eller vid en varmblodig varelses kroppstemperatur (37). Det förra fallet skulle göra det svårt att alstra kryotropi kroppsligt eftersom kroppen uppenbarligen har mest termotropi, då den är så varm. I det andra fallet skulle båda gå lika bra att alstra kroppsligt, men det skulle vara mycket lättare att alstra kryotropi ur omgivningen då den normalt är kallare än 37 grader.
"

Allt jag vet är att när jag försökt använda termen "energiform" om värme i sällskap med vissa kompisar har jag fått någon märklig föreläsning om kvanta och såntdär som jag inte fattat två ruttna lingon av. Och de brukar ju veta vad de snackar om, igengörer och whatnot.

"Enligt Einstein är massa samma sak som energi, enligt E=mc2. Stora, tunga stenar borde innhålla mer energi. Guld som har hög densitet borde ge mer energi även om den är liten.
Skulle bli jävligt att alstra pneumotropi enligt samma princip dock, luft väger ju som bekant inte mycket. (storleksordningen ett kilo per m3 tror jag)
Skulle nog hjälpa om det är lite blåsigt, så man kommer i kontakt med mer luft medan man alstrar.
"

Så du skulle säga att geotropi är den aspekt som representear energi som finns uppbundet i materia? Kan ju säga att det inte är intrycket jag fått av kraften som den beskrivs i M&M. Effekterna är snarare på temat "jord och metall". Att förändra geotropi och pneumotropi till "pragmatropi" eller vad det nu hade blivit på grekiska är en idé jag sympatiserar med; men jag får inte alls känslan att det är så NG tänkt sig aspekterna. De verkar snarare symbolisera platonska föreställningar om just fyra element, som inte har särskilt mycket med modern fysik att göra.

"Pyrotropi är förbränning eller nedbrytning (som i magen), dvs på jorden skulle vi säga att det är kemisk energi som frigörs genom att komplicerade molekyler bryts upp och oxideras. Vanligen frigörs energin som ljus och värme, vilket i mundana förmodligen beror på att dessa är lätta att transformera till."

Intressant förklaringsmodell. Spontan tanke: om den energi som frigörs i samband med upplösning av molekyler finns representerad som aspekt i Mundana; finns det då, ur en fysisk synvinkel, några "saknade" aspekter? Alltså krafter som finns i den jordiska vetenskapen, och som rent logiskt (om man ser efter de krafter som redan finns representerade) borde finnas i Eon? Någon sade något om magnetism och radioaktivitet.

Hur tycker du överlag aspektvalet i Eon ter sig? Hur hade du ändrat på aspekterna om du hade varit boss?

- L

Köttsår

Veteran
Allt jag vet är att när jag försökt använda termen "energiform" om värme i sällskap med vissa kompisar har jag fått någon märklig föreläsning om kvanta och såntdär som jag inte fattat två ruttna lingon av. Och de brukar ju veta vad de snackar om, igengörer och whatnot.

Ok

men jag får inte alls känslan att det är så NG tänkt sig aspekterna. De verkar snarare symbolisera platonska föreställningar om just fyra element, som inte har särskilt mycket med modern fysik att göra.

Jag menade mest att mängden filament man kan dra ur en mängd materia borde vara beroende på hur tung den är..
Typ.. materian består av filament istället för energi som på jorden, och en järnspik består till största delen av geotropiska filament till exempel.
Problemet som jag ser det är att den materian då borde försvinna när man alstrar filamenten..

några "saknade" aspekter? Alltså krafter som finns i den jordiska vetenskapen, och som rent logiskt (om man ser efter de krafter som redan finns representerade) borde finnas i Eon? Någon sade något om magnetism och radioaktivitet.

Jag är inte fysiker, så jag vet inte riktigt. Inom kemin bryr man sig mest om värme, värme är avgörande för hur snabbt kemiska reaktioner går till exempel. Radioaktivt sönderfall frigör energi ur enstaka atomer som faller sönder, snarare än hela molekyler som vid förbränning (eller någon annan värmealstrande process). Om en atom är materians minsta beståndsdel i vår värld (well, nu ljuger jag vilt), och filamentet den minsta i mundana borde radioaktivitet uppstå vid transformeringar av filament. Vet inte hur man skulle kunna göra regler av det, men jag skulle se det som en interessant effekt om man inte bara förbrukar materia vid magi, utan även kan skada sig själv eller sin omgivning om man transformerar den energi man tagit.
Magnetism.. inga kommentarer. Kan inget om magnetism.

Elektricitet kanske. Dina vänner skulle nog protestera mot att det är en energiform, men elektricitet bygger ju på att elektroner inte är jämnt fördelade (jämfört med laddningsfördelningen på atomkärnorna). Det leder till att elektronerna vill flytta på sig så att laddningen blir jämnt fördelad. Elektronernas rörelse i sin tur kan användas för att driva någon reaktion, till exempel en redoxreaktion för att tillverka ett ämne, eller bränna wolfram som i en glödlampa (för ljus och värme). Det känns inte riktigt vettigt som en egen apekt (men om eld är en, varför inte, antar jag), i synnerhet som det troligen inte finns elektroner i mundana (såvida inte filamenten egentligen är mer komplicerade än trådar).

Hur tycker du överlag aspektvalet i Eon ter sig? Hur hade du ändrat på aspekterna om du hade varit boss?

Jag gillar aspekterna rätt bra som de är. Möjligen hade jag tagit bort en del som känns onödiga, och skyfflat om effekterna lite. Typ de kosmiska aspekterna känns rätt onödiga, och stasis och tid har inte så många vettiga effekter så de skulle behöva förändras eller kanske helt tas bort..