Nekromanti AlterEgo kartlägger spelvärldar

Lucas

Veteran
I något kommande nummer av fansinet AlterEgo vill vi ha en jättegenomgång av gratis, svenskdesignade spelvärldar på nätet. Tanken är en lång artikel där varje värld beskrivs på kanske 1/4 till 1/2 sida.

Ni som har gjort / är på gång att skapa världar får därför gärna skicka mig ett kort mail om ni är intresserade av att medverka. Tipsa gärna också om andra spelvärldar ni känner till. När det börjar närma sig så skickar jag ut ett frågeformulär som jag använder som utgångspunkt för texten (tillsammans med mina egna iakttagelser).

/Lucas, fansinet AlterEgo

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I något kommande nummer av fansinet AlterEgo vill vi ha en jättegenomgång av gratis, svenskdesignade spelvärldar på nätet. Tanken är en lång artikel där varje värld beskrivs på kanske 1/4 till 1/2 sida.
Är du bara intresserad av fantasyvärldar eller duger det med vilken miljö som helst? I vilket fall som helst, borde du inte ta med information om reglerna också, såvida världen i fråga inte är tänkt att spelas med något redan existerande spel?

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
I vilket fall som helst, borde du inte ta med information om reglerna också, såvida världen i fråga inte är tänkt att spelas med något redan existerande spel?

Varför? Siktar han på att ha en genomgång av SPELVÄRLDAR så tycker jag inte reglerna har där att göra. Detta är givetvis del av den oändliga diskussionen om reglers och spelvärldars relation med varandra, men jag anser fortfarande att de inte är detsamma. Och är han bara ute efter det ena så måste han inte ta med det andra. Särskilt som många hemmaspel står och faller med sina världar - inte regler.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Varför? Siktar han på att ha en genomgång av SPELVÄRLDAR så tycker jag inte reglerna har där att göra. Detta är givetvis del av den oändliga diskussionen om reglers och spelvärldars relation med varandra, men jag anser fortfarande att de inte är detsamma.
Du har rätt, i princip. Men jag tycker ändå att det är viktigt att nämna reglerna. Det är inga enorma konceptuella skillnader på till exempel Mundana till Eon eller Forgotten Realms till D&D. Båda är fantasyvärldar med lite blandade kulturer i, men stämningen när man spelar i dem kommer att bli totalt olika eftersom Eons regler är skitiga och farliga medan D&D:s regler är abstrakta och heroiska. I sådana fall är reglerna en viktig del av världen.

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
En rätt viktig poäng är dock att världar ofta är speldefinierande, medans regler går att förändra bäst man vill om man inte tycker om dem. Det finns garanterat de som spelar EON heroiskt eller d20 realistiskt, medans Mundana alltid är Mundana och Faerun alltid Faerun.

Självklart går världen ofta att omvandla den också, men det är fortfarande en väsentlig skillnad. Plockar du upp ett spel med en schysst värld i så kan du ju använda andra regler lika gärna, men ett spel som har en dålig värld kommer du nog inte spela hur bra reglerna än är.

Så själv tycker jag att det är en viktig distinktion. Däremot förtjänar reglerna att nämnas. Många gånger för att det är regler som man lägger ned mest tid på - världen handlar framförallt om att formulera idéer man antagligen haft ganska länge.

Så jag kan hålla med om att reglerna behöver nämnas. Men vad sägs i så fall om att helt enkelt bara notera de tre-fyra viktigaste aspekterna? Typ...

Spelvärldens namn: Ormbo 1200
Regelverk:
*T10; färdighetsbaserat
*Realistiskt (dödlig strid - duktig alltid större chans att vinna än dålig - inga perfekta slag/fummel)
*Snabbt (ett enda tärningsslag för alla resolutioner - inga tabeller)

Spelvärld:
Bla bla kungadöme bla bla stor skog bla bla...

Om man lägger upp det så, så kan man nämna reglerna lite förbigående och sedan fokusera på det som Lucas verkar vilja ha - spelvärlden i sig.

Matt Evans

Veteran
Jag kan kanske vara till hjälp.

Skickar ett mejl.

Dock finns det inte något för publicering på nätet ännu. Men det kommer nog (efter mitt bröllop skulle jag tro).

Men någon text om världen kan jag nog skriva innan om numret kommer innan.

// Matt Evans
- gifter sig på Midsommarafton

Rising

Vila i frid
"Det finns garanterat de som spelar EON heroiskt eller d20 realistiskt, medans Mundana alltid är Mundana och Faerun alltid Faerun."

Erm... njaeee... Det är väl lika lätt/svårt att ändra på spelvärldarna som det är med reglerna? På Eon-forumet får man ju hela tiden läsa om hur spelgrupperna spelar med rätt olika versioner av Mundana. Några flygande vandöda lär man ju inte direkt få möta i Ymirs Mundana, och Krille verkar inte ha tagit med särskilt många monster i sitt Mundana, om jag kommer ihåg saken rätt. Andra verkar spela i rena rama actionvärldarna där det sprutar ut monster ur varenda grotta.

Genom att ta bort möjligheten att levla så blir D&D ett mycket skitigt rollspel, på samma sätt som Chronopia blir en partystad så fort som man tar bort de hängivna, svarta gardet, blodskulten och tonar ner alla lönnmördare.

Jag förstår egentligen inte varför man måste skilja på "regler" och "världsbeskrivning". Reglerna ÄR ju världsbeskrivningar, på samma sätt som våra jordiska naturlagar bestämmer hur livet ser ut hos oss.

---

Däremot kan jag förstå att man i ett fanzin kan vilja fokusera på just världarna om man planerar att skriva om många olika rollspel. Då blir artiklarna lättare att sträckläsa, än om man ska läsa om regelsystem efter regelsystem i alla artiklarna... Genom att bara berätta om världarna kan man få en ledigare ton i texten.

Jag tycker det var ett lovvärt intiativ, å så tipsar jag om Illerns värld, som verkar vara väldigt ambitiös och välgjord.

/Rising

entomophobiac

Low Prep High Play
Det är väl lika lätt/svårt att ändra på spelvärldarna som det är med reglerna? På Eon-forumet får man ju hela tiden läsa om hur spelgrupperna spelar med rätt olika versioner av Mundana. Några flygande vandöda lär man ju inte direkt få möta i Ymirs Mundana, och Krille verkar inte ha tagit med särskilt många monster i sitt Mundana, om jag kommer ihåg saken rätt. Andra verkar spela i rena rama actionvärldarna där det sprutar ut monster ur varenda grotta.

Självklart går det att variera det allra mesta, men grunden förblir densamma. Om du börjar ta bort Soldarn eller någon annan nation (den enda jag minns namnet på...) från Mundana, och införa dina egna styrelseskick, murmeldjur och pansardvärgar så är det väl inte riktigt Mundana längre. Plus att du dessutom använder dig av exakt samma grundmall som de som spelar rakt ur böckerna gör. Nämligen just böckerna.

Så visst går det att göra det mesta. Men världen i sin råform är imho mycket viktigare än vilka grundegenskaper spelet använder, eftersom det senare bara är ett medium för simulering av världen. Det går nog att spela med d20 i Mundana eller EONs regler i D&D; kanske med WoD regler i CoC - men grunden förblir densamma.

Fast som jag också skrev i första inlägget här så härleder ju detta till den eviga diskussionen om regler kontra värld, och den som följt de diskussionerna tidigare (då jag varit med) vet att jag anser de två vara separata ting som bildar en helhet.

Att varje spelgrupp sedan har sin egen variation på både spelvärldar, regler och vilket tilltugg man har med sig till spelet (om något) påverkar knappast min inställning.

Reglerna är ändå relativa i min mening.

Feliath

Swashbuckler
Självklart går världen ofta att omvandla den också, men det är fortfarande en väsentlig skillnad. Plockar du upp ett spel med en schysst värld i så kan du ju använda andra regler lika gärna, men ett spel som har en dålig värld kommer du nog inte spela hur bra reglerna än är.
Tja, bortsett från att det inte egentligen funkar sådär, då. Du glömmer att majoriteten av alla rollspelare, däribland jag, faktiskt köper regler när de köper rollspel för att de tycker att reglerna är bra, och sedan väljer en värld de gillar. Exempli gratia: Jag spelar D&D. Forgotten Realms suger murmeldjur. Spelar ingen roll, jag gillar reglerna, jag gör en egen värld. Ett spel som har sunkoregler men en bra värld gör jag antagligen tvärtom med, men att reglerna har precis lika mycket drag och att det bara är en personlighetsfråga vilket man prioriterar tycker jag bevisas av att grundböckerna till D&D faktiskt bara är regler, liksom DoDs innan -94 års upplaga.

/Feliath - köper hellre bra regler än bra världar; de senare är nämligen oftast roligare att göra själv

Lucas

Veteran
Jag är först och främst intresserad av spelvärldar, men det är riktigt att man heller inte kan bortse från reglerna. Många spelvärldar på nätet är skrivna utan att innehålla regler, och jag vill inte riskera att skrämma bort ev. medverkande genom att skriva "rollspel", eftersom det kan tolkas som att jag bara är ute efter regler eller spelvärldar som innehåller regler.

Min åsikt är också att många gratissystem är för dåliga eller helt enkelt är kopior av existerande system. Summa summarum: jag älskar spelvärldar men bryr mig inte så mycket om regler, såvida de inte är nödvändiga för att förklara begrepp i världen (särskilt magisystem).

/Lucas

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vet inte hur långt Altoria-folket har kommit, men gratis var denna fortsättnigsvärld på Ereb Altor sist jag kikade iaf.