Nekromanti Alternativ Bakgrundstabell

Poseur

Swashbuckler
Jao men det är ju lite keff faktiskt. Oavsett om man har kvar alla man någonsin känt enligt bakgrundsslagen så lär man ju ändå ha förlorat en stor mängd vänner, barn och annat som stått en kärt under 500år, även om rasen lever mer eller mindre för evigt. Om inte annat skulle jag bli förbannat deppig utav att se alla mina vänner och familjemedlemmar bli inåtvända.

duncan_UBBT

Swordsman
Hm, jag tror ingen har skapat en thismalv med systemet än. Det kan hända att balanseringen har blivit skev då statsen har höjts och sänkts flera gånger i takt med att systemet förändrats. Att det skulle vara några större skillnader mot Eon 3 var inte tanken. Jag skall kolla på det.

På vissa sätt (annat än attributen) blir faktiskt alver inte riktigt lika OP som i Eon 3. Om man slumpar fram åldern blir alverna ofta ungefär lika gamla som människor (alltså väldigt unga för att vara alver) och får därför inte så värst många bakgrundsslag. De extra bakgrundsslag de får kommer inte att ge dem fler Mentala/Fysiska/Mystiska egenskaper då alla extra slag hamnar på tabellen för Livsegenskaper. I Eon 3 blev det ofta ett problem att alver (vars skenbara ålder slogs fram med Ob3T6 + Bildning) fick typ 15 slag på huvudtabellen.

Scullicon

Veteran
Faktumet att man som äldre bara får fler livsegenskaper och är jättebra.

Har aldrig stött på de sistnämda problemet då vi aldrig tillåtit fler än 10 slag på huvudtabellen i EON 3.

sesk

Veteran
Grym tabell!

En fråga, varför har ni höjt normalegenskapsvärdet för en vanar från 10 till 14?
(jag blickade bara igenom men tyckte det såg ut som att dom andra raserna sen också hade alla egenskaper höjda med 4, varför?)

Poseur

Swashbuckler
För att de typ slår fram attributen med 2t6 istället för 3t6.

duncan_UBBT

Swordsman
Poängen var att många blev väldigt deprimerade när de råkade slå två väldigt låga slag på attributen i början (till exempel en 3a och en 4a) och där med fick hela karaktären begränsad. Vi valde därför att platta till attributskalan så att extremvärden endast fås ifrån bakgrundstabellerna, men att det fortfarande finns en viss slump.

Mundo

Myrmidon
Raspar said:
Precis, Alver blir ju som kallat ''lidande'' vid 22 år (skenbar ålder)då har man ju inte ens nåt 50 år.

Så ställer samma fråga OP hur då?
OP för att erfarenhet och slag på händelsetabellen baseras på faktisk ålder, och inte skenbar.

Det är inte ett dugg svårt att undvika att bli "lidande" med alvbokens system, och det är inte heller ovanligt svårt att få en faktiskt ålder på över hundra, hundrafemtio år.

Ett exempel är min sambo som skulle göra en sanari magiker och slog fram en faktiskt ålder på 525 eller något sådant.

Det är ju lätt att ordna genom att bara inte tillåta spelare att spela asgamla alver, men det förändrar ju inte att de är OP.

DoD löste det hela genom att låta alver lära sig långsamt, kommer ihåg att alver fick väldigt lite erfarenhet där för att balansera deras andra bonusar.

Duncan said:
Poängen var att många blev väldigt deprimerade när de råkade slå två väldigt låga slag på attributen i början (till exempel en 3a och en 4a) och där med fick hela karaktären begränsad. Vi valde därför att platta till attributskalan så att extremvärden endast fås ifrån bakgrundstabellerna, men att det fortfarande finns en viss slump.
Denna idé är lika enkel som genial.
Vi har börjat använda den i fler system och den är helt enkelt asbra. *thumbs up*