Nekromanti Alternativ historia

Unfair

Hero
Vet inte riktigt vart denna tråden passar in men någon moderator kan flytta om det behövs.

Saken är att många rollspelskampanjer som kör i nutid eller nära nutid använder en alternativ historia, ofta är det ändast 1900-talet och 2000-talet som är annorlunda.

Men jag är inte så påläst att jag skulle klara det här själv. Tror jag i alla fall.

Så jag har två saker att säga med tråden.

1. Hur gör ni? Gissar ni på hur det kanske möjligen skulle ha kunnat gå om hitler fick superkrafter eller Moskva blev träffat av en nuke? Någon bra webbsida?

2. Min kampanj, ni som inte bryr er kan sluta läsa men jag är tacksam för all den hjälp jag kan få med den. Ni som orkade förbi punkten kan gärna ge mig respons och kritik, det vore guld.
Spoiler mina spelare. Vissa av er kanske hittar hit. Jag kallas Lallo irl. Ni kan sluta läsa här.
OBS, denna version är grovt utdaterad, kolla Här för en nyare version.
Damn it! Det blev nog för långt för att någon ska bry sig, skit samma, nu har jag det skrivet

En tydlig adelsstruktur har levt sig kvar i världen ända sedan medeltiden och vissa släkten hävdar prompt att deras blodlinje är renast och att de är de som förtjänar makten. Ihop med denna adelsstruktur så kommer det faktum att dessa familjer har mer pengar än vad som är nyttigt.

1900-talet
1900-talet börjar som vanligt, nobbelpriset delas ut i stockhom från 1901 och Bröderna Wright gör sin första motorflygning 1903, Titanic sjuker 1912 och första världskriget tar fart 1914. De första skillnader värda att nämna är beträffande Ryska revolutionen 1905 samt 1917.

Ryska revolutionen 1905 skedde efter att Ryssland som då var absolut monarki krigat mot japan och det gått dåligt. Folk reste sig då mot monarkin och demostrerade svältnde människor samt en petition för bättre förhållanden för arbetare men upproret blev nedslaget och den 22 januari blev känt som den blodiga söndagen.. Däremot så valde Tsaren efter en tid att ge med sig och starta stadsrådet, stadsrådet bestod av de 19 mäktigaste adelsmännen i Ryssland samt Tsaren (Nikolaj II). När något skulle beslutas så la en av de 20 fram ett förslag och de resterande 19 fick rösta för eller emot. Efter några år gjordes Stadsrådet dock praktiskt taget betydelselös, och Tsaren kom att fortsätta att styra Ryssland enväldigt fram till Februarirevolutionen 1917.
[tl;dr (för er som kan er ryska historia) Skildnaden är att ett adelsbaserat stadsråd gavs en minimal makt istället för ett parlament]

Ryska revolutionen 1917. Feburarirevolutionen. I korthet. Revolutionen började som vanligt (med kvinnliga textilarbetare som strejkar 8 mars) och tsaren blev senare störtad. Detta leder till att två grupper bråkar om makten, först och främst så har det bildats provisorisk, borgerlig regering, ledd av furst Lvov men det är även det gamla stadsrådet som anser sig ha rätten till -att styra- Ryssland. Sedan så är det en tredje grupp, de inofficiella så kallade sovjeterna som hade bildat arbetar-, bonde- och soldatråden, men som inte fick någon formell makt.
Oktoberkuppen. I korthet. Lenin och bolsjevikerna tar makten och kickar den borgliga regeringen, stadsrådet stannar kvar men deras makt över landet blir mindre och mindre, det främsta de lyckas åstadkomma är att få tag i enorma mängder pengar som de gömmer undan för eget bruk.
[tl;dr (för er som kan er ryska historia) Revolutionen går som vanligt och Lenin får makten, men det adelsbaserade stadsrådet får behålla viss makt och lyckas gömma undan en massa pengar.]

1900-talet fortsätter sedan i vanlig ordning 1924 så dör Lenin och efterträds av Stalin och andra världskriget börjar omkring 1939.

1945 så börjar kalla kriget och åter här så skiljer sig historien lite. Men inte förr ens 1980. Fram tills dess så går det mesta som vanligt, ARPNET drar igång 1969 och Elvis Presley hittas död 1977. Slutet av 1970 och början av 1980 var en dyster tid för Ryssland, ekonomin var i botten efter de enorma militära utgifterna. Detta ledde till att en tredje kupp slog till mot Rysslands (då var det sovjet sovjet, ja vet men jag säger Ryssland hela tiden ändå :p) ledning, denna gång från två håll. Stadsrådet som fortfarande fanns kvar i landet ansåg sig ha för lite makt och ville nu ändra på detta, de visste att det var oroliga tider i Ryssland både på grund av den dåliga ekonomin och på grund utav kalla kriget, de bestämde sig då för att göra ett avtal med USA vilket innebar att de såg till att hålla alla Ryska kärnvapen på jorden under ett anfall. USA såg detta som en enorm chans att visa för sitt folk att inget kunde stoppa stora staten och betalade rikligt till adeln för att de skulle göra detta. Den 25 November 1980 så skickade USA två stycken atombomber på Moskva samtidigt som Stadsrådets medlemmar ledde en kupp mot kommuniststyret. Kortfattat så resulterade detta i att Sovjet upplöstes redan 1980 och att även Ryssland delades upp i mindre provinser. Dessa är idag (2011) praktiskt taget självstyrande men officiellt så är Ryssland ändå ett ända stort land. Provinserna är väldigt många till antalet och styrs varje utav eget folk, de flesta är absoluta monarkier men några är nyblivna demokratiska republiker eller demokratier i andra slag. Varje provins betalar skatt till Ryssland men det är inte mycket. Glädjen och trivseln bland folket är av varierande grad, från provins till provins. Stadsrådet är upplöst och dess slutgiltiga medlemmar har alla provinser eller bor i någon annans provins någon stans i landet, anonymt, de har massor med pengar.
[tl;dr Ryssland blir bombat av USA och inget motanfall görs, landet blir efter en kupp uppdelat i massor utav mini provinser styrda främst som diktaturer. Och adeln är snuskigt rik]

Utöver Ryssland så har Storbritannien levt livet. Efter sina skrämmande små förluster i båda världskrigen så är många på att de skulle ha någon hemligt vapen som skyddar dem. Detta är något som staten prompt förnekar. Utöver det så har Storbritannien växt sig riktigt stora (inte till ytan givetvis) och har lagt mycket pengar på att piffa upp de skitiga storstäderna. Endast kollektivtrafik är idag tillåten i London vilket de är världsledande på att införa lagar för. Detta har fungerat bra men inte utan klagomål.

USA har det som vanligt, Obama blev vald till president och de är det ända land som har bombat någon med kärnvapen (4st, två i Japan och två i Ryssland), eftersom kalla kriget avslutades som det gjorde och Ryssland inte innebär något större militärt hot så har inte USA behövt skriva på att minska mängden kärnvapen de har.

Edit: La in länk till ny version.

//Lallo - Börjar bli nervös och kommer posta mer skit om min kampanj som ingen bryr sig om.

rjonas

Hero
Uchronia/uchronic är ett av mina favoritord. Vetetusan om det finns på svenska ens. Jag skulle tippa på att man först beskriver den värld man vill ha och sen letar upp historieskiften som, i ett annan tidslinje, skulle leda till världen man beskrivit.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Hemliga tips

Adelsrådet och Stalin är inkompatibla storheter. Stalin skulle aldrig ha tolererat något sådant konkurrerande maktcentrum. "All makt åt Stalin, vår befriare!"

Nej, Jimmy Carter hade aldrig låtit nuka Ryssland 1980 på så lösa grunder. Han var en preesident med rakryggad mentalitet.

Du behöver analysera din skugghistoria djupare för att få den mer trovärdig.

Unfair

Hero
Mekanurg said:
Hemliga tips

Adelsrådet och Stalin är inkompatibla storheter. Stalin skulle aldrig ha tolererat något sådant konkurrerande maktcentrum. "All makt åt Stalin, vår befriare!"

Nej, Jimmy Carter hade aldrig låtit nuka Ryssland 1980 på så lösa grunder. Han var en preesident med rakryggad mentalitet.

Du behöver analysera din skugghistoria djupare för att få den mer trovärdig.

Misstänkte det, därför jag skrev här. Några förslag på andra sätt att uppnå ungefär samma resultat?

Max Raven

T12-kultist
Hm, nu kommer jag kanske låta lite dum, men vad är det du vill utforska här? Vad är det som spelets huvudidé s a s?

Jag ser en respektabel bakgrundshistoria som verkar hyfsat sammanhängande (och ganska trovärdig, även om jag minns Vita Armén och dess stöd ifrån utomlands) men vet inte riktigt vad den ska användas till.

Någon slags modern postapocalyps-setting i Ryssland?

Mekanurg

unfair said:
Misstänkte det, därför jag skrev här. Några förslag på andra sätt att uppnå ungefär samma resultat?
Vill du ha ett postapokalyptiskt Ryssland? Ett krig med Kina på 1970-talet skulle kunna få sådana otäcka följder.

Läs den här artikeln, särskilt avsnittet Red Star Rogue.

Laowai

Hero
Bara jag som får ont i magen av obehag av bara tanken på att red star rogue skulle kunna vara sann?

Det skulle vara sjukt häftigt med att rollspela i en alternativ historia där det hade hänt däremot.

Unfair

Hero
Max Raven said:
Hm, nu kommer jag kanske låta lite dum, men vad är det du vill utforska här? Vad är det som spelets huvudidé s a s?
Nu ska jag försöka att inte rabbla flera tusen ord om min kampanj.

Spelet kommer vara mystery+övernaturligt i ett 2011års Europa+hela Ryssland. Anledningen till att jag lägger mycket krut på just Ryssland är för att det är ett coolt ställe som är sjukt stort mitt i ingen stans. Lejonparten av kampanjen kommer att utspela sig i Ryssland och den delen att det ska vara en klen form kontroll från ovan är bra. Det behövs för att riktigt konstiga grejer ska kunna försiggå där utan att vara så gömda att spelarna omöjligt skulle kunna hitta dem, och det innebär även att man inte vet vem som äger den där WW2 militärbasen 5mil utanför staden.

Success! Det blev bara några få rader.
Max Raven said:
Någon slags modern postapocalyps-setting i Ryssland?
Nära i alla fall.

//Lallo - Nu skrev jag nog för lite.

Mekanurg

Laowai said:
Bara jag som får ont i magen av obehag av bara tanken på att red star rogue skulle kunna vara sann?

Det skulle vara sjukt häftigt med att rollspela i en alternativ historia där det hade hänt däremot.
Det är en extremt kuslig spekulation -- lyckligtvis obevisad.

Läs gärna mer om Azorian här >>>

Mundo

Myrmidon
Ett alternativ är att detta helrika adelsgäng flyr utomlands någonstans, bosätter i någon stat utomlands där de kan operera ifrån och återvänder istället efter atombombningen. Att just Jimmy Carter skulle göra det känns lite otroligt, som sagt.

Kanske det skulle kunna ske på sjuttiotalet under vietnamkriget, säg att sovjetiska trupper knallar in i djungeln och börjar skjuta ned amerikaner varpå de svarar med att atombomba Moskva?

Att Stalin skulle tillåta ett adelsråd, eller Lenin för den delen, låter mycket, mycket otroligt.

solvebring

Superhero
1. Hur gör ni? Gissar ni på hur det kanske möjligen skulle ha kunnat gå om hitler fick superkrafter eller Moskva blev träffat av en nuke? Någon bra webbsida?
OBS! Det här inlägget är långt och handlar i stort sett bara om hur jag själv hade gjort för att försöka göra en autentisk "skugghistoria". Jag har aldrig gjort det, inte på ett sådant omfattande plan i alla fall. Så, detta är ett exempel över en reflektion kring vad jag tror är en bra metod.

För min del handlar det om att ställa en massa om-frågor och besvara dem så autentiskt jag kan. Vad som är autentiskt skiljer sig naturligtvis från person till person, men om man nu försöker vara så objektiv och sanningsnära man nu kan (vilket inte är så lätt) så tror jag att det går vägen. Har man dessutom spelare som troligen inte vet mer än man själv så växer den garantin.

Fast man bör naturligtvis inte slarva. Säg att jag har ett hum om andra världskriget, vilka länder som var inblandade och vem som vann. Räcker det för att jag ska kunna skapa en skugghistoria (som Mekanurg så vackert skrev) kring den här perioden? Nej. Det räcker inte, eftersom jag för att kunna skapa en skugghistoria behöver ta reda på detaljer kring olika händelser och moment för att sedan kunna ställa om-frågor kring "Vad som kunnat hända om de skett på annorlunda sätt?".

Med andra ord tror jag att lösningen är att titta på 1. Vilka händelser är det jag vill skapa en skugghistoria om? 2. Hur är troligt/autentiskt för att detta faktiskt skulle kunna ha inträffat? 3. Vilka följer/konsekvenser kommer jag att rycka med mig i min omskrivning?

Så om jag vill skapa en skugghistoria för vad som hade hänt om fångarna i större läger som Auschwitz-Birkenau hade gjort ett upplopp, slagit omkull de tyska styrkorna i lägret och tagit sig ut...? Vad ska jag titta på då?

(Ursäkta exemplet, men jag är personligen mycket intresserad av just koncentrationslägren.)

Mitt förslag är att först undersöka vilket år jag vill att detta ska hända. Därefter måste jag kika på tyskarnas situation för just den perioden. Därefter måste jag titta på lägerfångarnas situation under den perioden. Därefter måste jag undersöka vad som gjorde att ett sådant upplopp inte skedde och vad som då troligen måste ske i min skugghistoria för att det ska vara möjligt. Vilka fysiska och psykiska men och kväsningar led en lägerfånge av och hur såg säkerhetsrutinerna ut? Kan jag hitta några luckor som kan utnyttjas?

Detta kräver väl en handfull granskningar av just koncentrationslägren med inriktning Auschwitz-Birkenau, vilket är tacksamt eftersom det finns otaliga böcker och dokumentärer. Dessutom skedde det ju faktiskt ett par upplopp, däribland ett större iscensatt av Sonderkommando - vilket också ger tacksam information om svaga punkter och utnyttjandet av olika lägerinstanser.

Så, nu har jag tagit reda på hur historien faktiskt var och vad som krävs för skriva om den på ett sätt så att spelarna faktiskt kan köpa den berättelsen. Det kräver i sin tur konsekvenser - "Vad skulle troligen ha skett efter det att lägerfångarna lyckats ta sig ut i världen och blottat tyskarnas dödsfabriker ordentligt?" Och så får jag bolla med det tills det att jag fyllt det området som min kampanj rör sig inom. Min första research lär hjälpa mig lite, eftersom den innehåller en del information om hur mycket folk faktiskt visste, hur geografin, trupplaceringarna, transporterna och flyktvägarna i området såg ut.

Detta är inte vattentätt, men fiktion behöver sällan vara hundra procent vattentät. Den behöver bara ge en illusion av att vara trolig nog - vara såpass autentisk att man kan känna att "Fan, det här hade nog kunnat hända." Ta en film som Braveheart. Den kopplar an till historiskt korrekta händelser men innehåller också en massa skuggskrivningar och påhitt. Vad gör den autentisk? Att det tycks stämma i det stora hela. De viktiga detaljerna kring större skeenden som vi har ett hum om ser ut att stämma.* Då köper vi resten. Är det dessutom en bra story i sig så köper vi den bara för att vi vill ha en bra story.

... Sådan är min tro i alla fall. Jag är inte fullfjädrad på det här med historisk fiktion och tekniker för att göra fiktion autentisk, men jag har funderat lite över det och bland annat läst en kurs om att skriva historiska romaner.

Så - jag hoppas du fick något vettigt ur det här meterlånga svamlet. Märk väl att det är mera av en reflektion än något annat, från min sida.

* En annan metod för att vinna trovärdighet är att massor med smådetaljer som miljö, kläder, namn och dylika stämmer. Man bygger upp sin trovärdighet genom att överösa mottagaren med så mycket småjox som bara går kring sådant som man vet känns igen och relateras till en viss epok, exempelvis.

w176

Förlorad dotter
När man spelar alternativhistoria är det viktiga inte att det ÄR trovärdigt, utan att det KÄNNS trovärdigt för de som SITTER VID BORDET. (Alltså det kvittar vad askunniga snubbar som ymir tycker, även om ymir nog kan komma med asbra förslag.)

Sätt dig med dina spelare och diskutera fram en historia ni tycker är cool och trovärdig och använd den. Använd det du kommit på hittils om ett förslag.

Möller

Hubert Hortlax
Notera, detta är ett inlägg riktat till unfair.

Ja, Stalin var enormt maktfullkomlig. Men en maktfaktor skulle ändå väl kunna finnas kvar ett tag? Åtminstone under Lenins tid. Det tar ju ett tag att montera ner stabila institutioner. Se på kyrkan i Ryssland/Soviet. Den förtrycktes, men försvann aldrig helt. För att sen gå under jorden. Dessa ledare borde förövrigt tidigt kunna bli sponsrade, av t.ex. Nazi-tyskland.

Och ja, det låter som riktigt lösa grunder att atombomba Moskva på.

Men, behöver Moskva atombombas för att kampanjen ska funka? Och om det nu behövs, behöver det vara USA som gör det?

Unfair

Hero
Möller said:
Notera, detta är ett inlägg riktat till unfair.

Ja, Stalin var enormt maktfullkomlig. Men en maktfaktor skulle ändå väl kunna finnas kvar ett tag? Åtminstone under Lenins tid. Det tar ju ett tag att montera ner stabila institutioner. Se på kyrkan i Ryssland/Soviet. Den förtrycktes, men försvann aldrig helt. För att sen gå under jorden. Dessa ledare borde förövrigt tidigt kunna bli sponsrade, av t.ex. Nazi-tyskland.

Och ja, det låter som riktigt lösa grunder att atombomba Moskva på.

Men, behöver Moskva atombombas för att kampanjen ska funka? Och om det nu behövs, behöver det vara USA som gör det?
Nej egentligen så behöv det inte vara någon bombräd över Moskva utan det ända som behövs är ett sätt att bryta ner landet för att få ungefär samma slutresultat, dvs ett Ryssland som är splittrat på insidan.

USA tror jag inte kommer utgöra någon viktig faktor i själva spelet, och det kan till och med vara skönt att slippa allt RysslandVsUSA ifall man får spelare från båda sidorna. Så nej, det behöver inte vara så att USA skulle släppa bomben över Moskva.

Det är egentligen inte alltför viktigt med adelsrådet men det som behövs är att jag i historien kan planta någon anledning till att det kan finnas snuskigt rika personer. Men det kan ju även bara finnas för att de har haft tur när de ärvt i några generationer.

Organ

Out of time, out of mind
solvebring said:
Så om jag vill skapa en skugghistoria för vad som hade hänt om fångarna i större läger som Auschwitz-Birkenau hade gjort ett upplopp, slagit omkull de tyska styrkorna i lägret och tagit sig ut...? Vad ska jag titta på då?
Du läser boken Flykten från Sobibor av Richard Rashke (eller så ser du filmen).

solvebring said:
Dessutom skedde det ju faktiskt ett par upplopp, däribland ett större iscensatt av Sonderkommando
Det där får du gärna berätta mer om.

/Anders

solvebring

Superhero
Organ said:
solvebring said:
Du läser boken Flykten från Sobibor av Richard Rashke (eller så ser du filmen).
Tackar för tipset!

Organ said:
solvebring said:
Dessutom skedde det ju faktiskt ett par upplopp, däribland ett större iscensatt av Sonderkommando
Det där får du gärna berätta mer om.
Jag tror inte jag kan ge dig några detaljer utan att jag behöver läsa på igen. Men det finns med lite om det, bland annat i de nyare dokumentärerna om Auschwitz. Tror även att det ska nämnas i Shlomo Venezia's Sonderkommando – Ett vittnesmål - en högst intressant (och makabert hemsk) bok. Den är riktigt, riktigt bra men som sagt detaljerad och därmed tyngande.

Du kan också kolla de första träffarna här.