Ape of Wrath
DOWN WE GO
Jag tänker så här:
Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.
Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.
Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.
Går detta att göra bra i någon annan genre än just Fantasy?
Ok, jag antar att man skulle kunna svara att det går bra att göra i Postapoc också, se bara på Rad-Hack eller M:å0 men i detta sammanhanget ser jag dessa två exempel som weird fantasy.
Kanske Vampire?
Frågan är alltså, på något sätt, kan jag applicera ett mer OSR:igt sätt att se på äventyrsskapande även i andra genrer?
Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.
Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.
Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.
Går detta att göra bra i någon annan genre än just Fantasy?
Ok, jag antar att man skulle kunna svara att det går bra att göra i Postapoc också, se bara på Rad-Hack eller M:å0 men i detta sammanhanget ser jag dessa två exempel som weird fantasy.
Kanske Vampire?
Frågan är alltså, på något sätt, kan jag applicera ett mer OSR:igt sätt att se på äventyrsskapande även i andra genrer?