D&D Alternativ till crit

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,290
Location
Helsingborg
Man kan ge omslagstärningar.
Så crittar du får du en omslagstärnings som du kan använda närsom i resten av spelmötet. Så slår man dåligt senare har man nytta av det.
Stödjs dessutom av Inspiration-mekaniken, men där får man bara en.

Ett annat alternativ är att använda advantage-regeln. Man kanske slår dubbelt så många tärningar, men bara de bästa räknas.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Stödjs dessutom av Inspiration-mekaniken, men där får man bara en.

Ett annat alternativ är att använda advantage-regeln. Man kanske slår dubbelt så många tärningar, men bara de bästa räknas.
Man kan också tänka sig att en crit ger inspiration till valfri medlem på din sida men måste användas innan det är din tur igen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,104
Location
Off grid
Själv vill jag att crittar ska ge effekter skilda från vanlig skada.

Typ 1T6
1) Tappar luften, kan inte anfalla nästa rond
2) Tappar skölden/delar av rustningen
3) Tappar vapnet
4) Faller till marken
5) Tvingas fly (ev. med save)
6) Medvetslös resten av striden

Nåt sånt. Behöver inte vara jättetabeller men nåt som påverkar den fortsatta striden lite.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
DCC liknar Rolemaster då halva boken består av crittabeller.

Enda anledningen till att OSR-spelet DCC har en regelbok på nästan 500 A4-sidor är att halva boken består av crit-tabeller (känns det som).
Om du inte vill ha krit-tabeller när du efterfrågar krit-tabeller så får du fråga efter något annat.
Men visst:
  1. Försvarar får disadvantage på allt nästa runda
  2. Som 1 men d4 rundor
  3. Anfallare får advantage på allt nästa runda
  4. Som 3 men d4 rundor
  5. Anfallare tar kontroll över ett föremål av försvararen
  6. Anfallaren tar kontroll över ett vapen av försvararen
  7. Försvararens speed halveras resten av striden
  8. Försvararen slår moralslag direkt med disadvantage
  9. Försvararen tar dubbel skada
  10. Försvararen knuffas 10’ i en valfri riktning och trillar
  11. Anfallaren får en fri attack mot samma eller annat mål
  12. Anfallaren får en fri attack mot samma mål med advantage.
 
Top