luddwig
Lawful evil
- Joined
- 30 Jan 2013
- Messages
- 5,868
Du tänker nog på Shadow of the Weird Wizard. Jag tror inte att det spelet är släppt ännu.Men samma gäng har släppt en mer vanilla fantasy version av spelet har jag för mig.
Du tänker nog på Shadow of the Weird Wizard. Jag tror inte att det spelet är släppt ännu.Men samma gäng har släppt en mer vanilla fantasy version av spelet har jag för mig.
12) när det gäller strid: skicklighet/erfarenhet ska vara avgörande, mycket mer än utrustning/gearEDIT: 11) färdigheterna är få/tar liten plats vid border, och player skill är viktigare än character skill
Förutom det som nämnts så kan du kolla på Against the Darkmaster.MERP/Rolemaster: finns det något liknande som publiceras idag. Jag gillade Rolemaster men det är alldeles för komplicerat för mig idag. Min dröm vore ett enkelt T12-baserat Role-novice (få detaljer, men ändå en del content)
Jag har boken men har inte spelat det. Kanske ska skriva en kort genomgång i en egen tråd eftersom det verkar finnas intresse. Kort sagt är det en OSR-version av WFRP där du har en massa färdigheter och slår slag med d20. Verkar vara ett fullt fungerande system, simplistiskt men inte lika simplistiskt som exempelvis Knave.Har också tittat på det vid något tidigare tillfälle. Är det någon som kort kan beskriva systemet?
Jag vet inte om det är vad du letar efter men du nämner friare magisystem och jag tänker Ars Magica. Vi körde det en hel del men med vår egen spelvärld och det funkade väldigt bra. Kan vara värt en titt i varje fall.I bästa fall (med risk för att det verkar lite motsägelsefullt):
1) enkla regler och snabbspelat
2) medel-fantasy (gamla DoD är ganska lagom känsla)
3) zero-to-hero (och fungera både i början, och med mer mäktiga rollpersoner)
4) inte specifikt grottor, men de kan förekomma (som i gamla DoD)
5) inte alltför dödligt
6) magi, gärna något mer fritt system än långa långa listor med spells, användbart men balanserat (otydligt?)
7) combat-as-war (inte fokus på taktik / system-mastery)
8) klassiskt (jag har inget behov av massa nya påhittade fantasy-raser)
9) inte kopplat till någon spelvärld, eller i varje fall användbart i någon annan spelvärld
10) lite lagom komplett (utrustningslistor, monster)
Jag vet inte mer om Ars Magica än vad man lär sig om man läser baksidan.Jag vet inte om det är vad du letar efter men du nämner friare magisystem och jag tänker Ars Magica.
Det finns ett förenklat Rolemaster under namnet HARP. Jag har inte spelat det dock.MERP/Rolemaster: finns det något liknande som publiceras idag. Jag gillade Rolemaster men det är alldeles för komplicerat för mig idag. Min dröm vore ett enkelt T12-baserat Role-novice (få detaljer, men ändå en del content)
Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?The One Ring är inte riktigt vanlig fantasy, men populärt. Jag vet inte hur lätt det är att porta äventyrsmaterial från gamla utgåvor, men det finns ju enorma mängder med äventyr och kampanjmaterial till gamla MERP/SRR att ösa ur om man inte vill skriva själv.
Nej, det är nog en korrekt slutsats, eller skulle i varje fall kräva rätt mycket anpassning.Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?
Och jag tänker (för jag har bläddrat i spelet) att, det är kanske inte SÅ lämplig utanför Middle Earth slutet av 3e åldern?
Kan du speca upp vad "alternativ" betyder här? Annars blir det ju "alla rollspel som någonsin gjorts". Är det standardiserad rollspelsfantasy med svärdssvingande och magi vi talar om?Nu när WotC bränner sina broar så blir jag mindre pepp på mitt OSR-spelande (jag vet, det är lite ologiskt) och jag börjar åtminstone av nyfikenhet fundera efter alternativ.
Vad finns det för alternativ, ganska övergripande?
Egentligen vill jag ha ett system som göra samma sak som Old School Essentials... för det ligger nära vad jag tycker är bra.Kan du speca upp vad "alternativ" betyder här? Annars blir det ju "alla rollspel som någonsin gjorts". Är det standardiserad rollspelsfantasy med svärdssvingande och magi vi talar om?
Dammit! Nu sitter jag också och dreglar över den!Torchbearer! Jag dreglar över nya utgåvan, sjukt fin med sina guldkantade sidor…
Ja jag tror inte att det finns så mycket färdigskrivna grejer för att tanken är att äventyren ska komma fram genom spel ur situationen och karaktärernas beliefs. Men det finns ett gratis start-äventyr som heter Twilight in the Duchy Verdorben som är till för att komma igång lite enklare.Burning Wheel är nog liksom oliver och spenat en smak man vänjer sig vid, men de som tagit språnget tycks gilla det. Men det är inte mycket mer än regelböcker som är publicerat till det. Så äventyr får man skriva själv eller konvertera från annat system.
Både Torchbearer och Burning Wheel saknar en specifik värld men har verktyg för att köra vanlig klassisk fantasy riktigt bra. Det finns roliga möjligheter att skapa spelarkaraktärer som orcher (i BW iaf), alver och dvärgar, t ex. Reglerna skiljer sig en hel del från t20/brp och kan vara rätt komplexa men det går att börja lite light och jobba sig upp.Men jag tycker det vore roligare med att system med helt annorlunda mekanik (än 6 grundegenskaper a 3d6, slå 1T20 mot AC, och slå skada mot HP).
Kollat på Ironsworn och blev extremt sugen!Kolla även upp Ironsworn.