Ymir
Blivande Stockholmshipster
I åratal nu har jag genomlidit de smått pinsamma Fenix Awards-ceremonierna, där samma personer och företag alltid, alltid vinner, ofta multipla priser på samma gång, i kategorier där de som röstat inte ens verkar förstå syftet med kategorin (i år vann Drakar och Demoner till exempel både Bästa rollspel och Bästa rollspelsprodukt - varför har man ens då Bästa rollspelsprodukt-kategorin?)
Jag upplever att metoden för Fenix Awards, en till synes fullständigt okurerad omröstning där vem som helst som orkar fylla i ett formulär får delta, är mycket bristfällig, och den tycks kraftigt misgynna innovativa indiespel och mindre utgivare. Hur kan jag ta priset på allvar, när Blood Feud, Svart av kval vit av lust eller Travellers on a Red Road aldrig någonsin skulle ha en chans att vinna i en endaste kategori?
Jag menar, för att göra en liknelse - jag sitter här med rollspel.nu-pokalen för bästa Ettbladsscenario 2020. Den vann jag nog bara för att jag mobiliserade några Neotech-fans att rösta på mig. Har jag då ens förtjänat det priset? När jag tittar tillbaka på det så känner jag mig knappt stolt över pokalen längre; även ett uselt scenario hade kunnat åstadkomma samma sak. Det blev en ren popularitetstävling, en tävling i att mobilisera flest personer som klickar på ett formulär - precis som Fenix Awards. Hade jag istället vunnit juryns pris, hade priset gått att ta på allvar. En popularitetstävling gör inte det.
Kan jag verkligen vara helt ensam i rollspelssverige om den här känslan? Är det bara jag på hela prisceremonin som sitter och känner mig konstig över att sitta och klappa i en helt meningslös ryggdunkningstävling där folk knappt verkar förstå vad de röstat på, eller vad kategorierna betyder? (och varför ges folk inte ens tid att säga något om sin insats? Varför nöjer sig alla med ett "tack" när de går upp på scenen, och bara går ned igen? Jag vill höra kommentarer som betyder något, som säger något om hur verket blev så bra som det blev. Jag tror det hade kunnat hjälpa att radikalt skära ned kategorierna, så att det faktiskt finns tid att hålla ett litet Oscars-tal. Alla som vinner in absentia är också tråkigt. Varför ska jag klappa åt någon som inte är där för att höra det? Belöna istället folk som faktiskt bryr sig tillräckligt för att komma till ceremonin. Sjukast är när folk är på konventet men ändå inte kommer för att ta emot sitt pris. De borde diskas direkt.)
Vi behöver fler rollspelspris i Sverige som utses av jurys, som läser alla nominade spel, så att kvalitet belönas istället för popularitet.
Men alla helst hade jag förstås sett att Fenix tänker om kring hur Fenix Awards är designade, och inför ett rimligare system. Jag vet liksom givetvis att tanken med Fenix Awards är god, jag uppskattar insatsen att göra något kul för hobbyn, och jag älskar Fenix och Åskfågeln as much as the next guy, men den här strukturen fungerar inte alls.
Nu är ni fria att börja hata på mig eftersom jag antar att den här åsikten kommer bli besinningslöst impopulär. Men helst ser jag snarare konstruktiva förslag på hur man kunnat designa ett bättre rollspelspris. Jag vill gärna skapa ett sådant, men hur skulle man utse en lämplig jury, och hur kan man ordna finansiering för att se till att juryn får tillgång till allt material de behöver för att kunna göra sina bedömningar? Kanske vore de flesta svenska rollspelsföretag villiga att bistå med recensionex? Hade en hybridmodel där folket röstar in nomineringar som juryn sedan tar ställning till kanske kunnat fungera?
Jag upplever att metoden för Fenix Awards, en till synes fullständigt okurerad omröstning där vem som helst som orkar fylla i ett formulär får delta, är mycket bristfällig, och den tycks kraftigt misgynna innovativa indiespel och mindre utgivare. Hur kan jag ta priset på allvar, när Blood Feud, Svart av kval vit av lust eller Travellers on a Red Road aldrig någonsin skulle ha en chans att vinna i en endaste kategori?
Jag menar, för att göra en liknelse - jag sitter här med rollspel.nu-pokalen för bästa Ettbladsscenario 2020. Den vann jag nog bara för att jag mobiliserade några Neotech-fans att rösta på mig. Har jag då ens förtjänat det priset? När jag tittar tillbaka på det så känner jag mig knappt stolt över pokalen längre; även ett uselt scenario hade kunnat åstadkomma samma sak. Det blev en ren popularitetstävling, en tävling i att mobilisera flest personer som klickar på ett formulär - precis som Fenix Awards. Hade jag istället vunnit juryns pris, hade priset gått att ta på allvar. En popularitetstävling gör inte det.
Kan jag verkligen vara helt ensam i rollspelssverige om den här känslan? Är det bara jag på hela prisceremonin som sitter och känner mig konstig över att sitta och klappa i en helt meningslös ryggdunkningstävling där folk knappt verkar förstå vad de röstat på, eller vad kategorierna betyder? (och varför ges folk inte ens tid att säga något om sin insats? Varför nöjer sig alla med ett "tack" när de går upp på scenen, och bara går ned igen? Jag vill höra kommentarer som betyder något, som säger något om hur verket blev så bra som det blev. Jag tror det hade kunnat hjälpa att radikalt skära ned kategorierna, så att det faktiskt finns tid att hålla ett litet Oscars-tal. Alla som vinner in absentia är också tråkigt. Varför ska jag klappa åt någon som inte är där för att höra det? Belöna istället folk som faktiskt bryr sig tillräckligt för att komma till ceremonin. Sjukast är när folk är på konventet men ändå inte kommer för att ta emot sitt pris. De borde diskas direkt.)
Vi behöver fler rollspelspris i Sverige som utses av jurys, som läser alla nominade spel, så att kvalitet belönas istället för popularitet.
Men alla helst hade jag förstås sett att Fenix tänker om kring hur Fenix Awards är designade, och inför ett rimligare system. Jag vet liksom givetvis att tanken med Fenix Awards är god, jag uppskattar insatsen att göra något kul för hobbyn, och jag älskar Fenix och Åskfågeln as much as the next guy, men den här strukturen fungerar inte alls.
Nu är ni fria att börja hata på mig eftersom jag antar att den här åsikten kommer bli besinningslöst impopulär. Men helst ser jag snarare konstruktiva förslag på hur man kunnat designa ett bättre rollspelspris. Jag vill gärna skapa ett sådant, men hur skulle man utse en lämplig jury, och hur kan man ordna finansiering för att se till att juryn får tillgång till allt material de behöver för att kunna göra sina bedömningar? Kanske vore de flesta svenska rollspelsföretag villiga att bistå med recensionex? Hade en hybridmodel där folket röstar in nomineringar som juryn sedan tar ställning till kanske kunnat fungera?
Last edited: