Alternativ till Fenix Awards?

Om jag fattat saken rätt så har WotC aktivt valt att inte vara med i Ennies. Vilket är något jag faktist kan respektera.

Jag undrar nästan om det inte varit bättre för Fenix awards om Ligan gjorde samma sak.
För ligan är så mycket större och populära att det blir lite konstigt för små aktörer att tävla i en populäritetstävling.
 
Ja, det är ju ett bekymmer – om de inte själva är skapare så känner och umgås de ofta med skapare. Man vill ju slippa en jury enbart bestående av personer som redan känner varandra.

Japp. Jag vet ju redan hur svårt det är med priset för Årets eldsjäl, för problemet är att lämpliga jurymedlemmar också är lämpliga nominerade; en av de sakerna jag såg fram emot med årets vinnare var bl a hur bra jurymedlemmar de skulle bli.

Jag själv avböjde också min nominering eftersom priset är min skapelse och jag rekryterar juryn. Jag känner att jag vill undvika det här: IMG_4712.jpeg
 
Om jag fattat saken rätt så har WotC aktivt valt att inte vara med i Ennies. Vilket är något jag faktist kan respektera.

Jag undrar nästan om det inte varit bättre för Fenix awards om Ligan gjorde samma sak.
För ligan är så mycket större och populära att det blir lite konstigt för små aktörer att tävla i en populäritetstävling.
Det känns dock som en tråkig väg att gå. Det känns mer relevant att hitta andra vägar framåt. (Nu har jag inte alls tänkt färdigt så det är kanske en dålig idé men man hade ju tex kunnat göra priserna svenskspråkiga.)
 
Om jag fattat saken rätt så har WotC aktivt valt att inte vara med i Ennies. Vilket är något jag faktist kan respektera.

Jag undrar nästan om det inte varit bättre för Fenix awards om Ligan gjorde samma sak.
För ligan är så mycket större och populära att det blir lite konstigt för små aktörer att tävla i en populäritetstävling.

Kanske. Det är alltid lite kluvet dock, för Ligan brukar vilja försöka pusha för nomineringar för frilansare t ex. Det var ju också anledningen till att jag ville ha namn på nominerade, så priset inte nödvändigtvis blir till Ligan utan kan vara till någon som gjort något för Ligan. Det vet ju bara jag vad det betyder, min första Fenix var ju som en del av en Ligan-produkt och det betydde mycket för mig.
 
Det känns dock som en tråkig väg att gå. Det känns mer relevant att hitta andra vägar framåt. (Nu har jag inte alls tänkt färdigt så det är kanske en dålig idé men man hade ju tex kunnat göra priserna svenskspråkiga.)
Så är det väl redan.

Det är bara den relativt nya kategorin bästa rollspelsexport som kan gå till en svenskutgiven produkt på ett annat språk än svenska.

Har jag för mig.
 
Nu har jag inte alls tänkt färdigt så det är kanske en dålig idé men man hade ju tex kunnat göra priserna svenskspråkiga.

Det är de redan, med undantag för export-kategorin (som finns av just den anledningen) och ev viss design. Men där får jag se vad årets släpp för med sig också, för att begränsa det till svenska gör att vi tappar en del mindre men coola skapare som gör unika grejer där det inte går att motivera att göra svenska släpp.
 
Kanske. Det är alltid lite kluvet dock, för Ligan brukar vilja försöka pusha för nomineringar för frilansare t ex. Det var ju också anledningen till att jag ville ha namn på nominerade, så priset inte nödvändigtvis blir till Ligan utan kan vara till någon som gjort något för Ligan. Det vet ju bara jag vad det betyder, min första Fenix var ju som en del av en Ligan-produkt och det betydde mycket för mig.

Av ren nyfikenhet, vad är definitionen för frilansare?
 
Av ren nyfikenhet, vad är definitionen för frilansare?

Någon som inte är anställd/delägare/grundare av ett förlag.

I dess enklaste bemärkelse (då vissa ”anställda” t ex fakturerar förlaget) brukar jag säga ”inte har en titel/mailadress hos förlaget”.
 
Kan man hitta folk att göra jobbet skulle det förstås gå att skapa ett svenskt pris som motsvarar Diana Jones Award (där Fenix Awards snare är svenska Ennies).
 
Däremot föreslog @Magnus Seter ett superbt pris till nästa år: "Bästa nykomling", till någon ny in i skaparvärlden som vill hyllas.

En sådan kategori finns t.ex. inom Hugo-priset - Astounding Award for Best New Writer går till någon som fått sin första professionella publikation de senaste två åren (två för att det kan vara väldigt tajt om det bara var första året, och mycket riktigt går det oftast men alltid till tvååringarna).
 
Last edited:
Jag ser inga problem med att Fenix Awards är vad det är och att ett antal framstående skapare dominerar. Det är ju liksom en ganska rättvis bild av verkligheten. Däremot skulle jag, som nyfiken konsument, absolut uppskatta och följa utdelningen av ett jurypris som lyfter fram innovativa indiespel. Det är en jättebra idé och jag skulle vara helt nöjd med om det skulle följa det enkla upplägget att juryn, utifrån sitt fördjupade intresse för indiespel, går igenom vad de har läst och spelat under året och därefter kommer fram till vad som var bäst utifrån väl formulerade kriterier. Utgångspunkten bör ligga i dessa kriterier. Vad är det du vill lyfta fram med priset? Vad är det Fenix Awards missar? En insatt motivering av vilket spel som bäst uppfyller kriterierna tycker jag skulle vara jätteintressant att läsa, och priset skulle självklart uppskattas av mottagaren.
 
Också från SF-sidan: De två stora priserna är (i dignitetsordning) Hugo-priset (som röstas fram av de som löst åtminstone stödmedlemskap till årets Worldcon) och Nebula-priset (som delas ut av branschorganisationen SFWA, Science Fiction And Fantasy Writers Association, efter omröstning bland medlemmarna). Tendensen är att Nebula-priset är något (men inte dramatiskt) smalare och mer litterärt, men den riktigt stora utdelningen är att när ett verk vinner bägge priserna kan man vara rätt säker på att det håller skyhög kvalitet.
 
Last edited:
Kanske. Det är alltid lite kluvet dock, för Ligan brukar vilja försöka pusha för nomineringar för frilansare t ex. Det var ju också anledningen till att jag ville ha namn på nominerade, så priset inte nödvändigtvis blir till Ligan utan kan vara till någon som gjort något för Ligan. Det vet ju bara jag vad det betyder, min första Fenix var ju som en del av en Ligan-produkt och det betydde mycket för mig.

Jo, men samtidigt känns det som att vi som istället ägnat vår karriär åt Neogames/Helmgast är groteskt förfördelade av den befintliga strukturen - har våra spel någonsin vunnit ett enda Fenix award? Inte vad jag kan minnas.
 
En sådan kategori finns t.ex. inom Hugo-priset - Astounding Award for Best New Writer går till någon som fått sin första professionella publikation de senaste två åren (två för att det kan vara väldigt tajt om det bara var första året, och mycket riktigt går det oftast men alltid till tvååringarna).
Det är inte särskilt lätt att definiera vad som är en professionell publikation inom den svenska rollspelshobbyn, tror jag.
 
Jo, men samtidigt känns det som att vi som istället ägnat vår karriär åt Neogames/Helmgast är groteskt förfördelade av den befintliga strukturen - har våra spel någonsin vunnit ett enda Fenix award? Inte vad jag kan minnas.
Så sent som förra året fick Kopparhavets hjältar en drös. Och The Troubleshooters fick en.

2019 fick Kult: Divinity Lost åtta guld.
 
Jag ser inga problem med att Fenix Awards är vad det är och att ett antal framstående skapare dominerar. Det är ju liksom en ganska rättvis bild av verkligheten.

De dominerar kanske kommersiellt. Gör det det verkligen rimligt att de ska få alla priser för kvalitét? Det är som om bara Disney-filmer skulle få vinna Oscars.

Vad är det du vill lyfta fram med priset? Vad är det Fenix Awards missar?

Massor av värdiga pristagare som inte är Fria ligan.
 
Back
Top