Nekromanti Alternativ till Google Reader

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Sedan flera år tillbaka har jag varit sjukt beroende av Google Reader som RSS-läsare. Den har underlättat mitt liv rejält och låter mig att hålla koll på nyheter på en uppsjö av sajter som jag annars skulle missat.

Nu har Google dock fått för sig att det är en bra idé att lägga nedden. Det kommer att ske 1 juni eller juli (var för upprörd för att lägga vad på minnet :gremtongue: ). Det gör att jag nu behöver hitta en alternativ RSS-läsare. Jag har dock ingen koll på alternativ för jag varit helt nöjd med Google Reader. Så frågan är om forumet har några tips på andra RSS-feed läsare som de är nöjda med?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag testar Netvibes och Newsblur. Netvibes har en gräslig widgetview som kan bytas mot en mer civiliserad googla reader-vy. Newsblur har i teorin en direkt-från-reader-import som verkar spännande men tyvärr överbelastad just nu.

Nå, jag vill mest säga att jag ör i samma situation och nu försöker hitta ett alternativ till just den vy i google reader jag använde (listvy, måste klicka på rubriker för att se innehållet) och det antal RSS-flöden jag följde (50+).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om någon stöter på en bra RSS-läsare som funkar på Mac så får ni gärna hojta till om det!

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Jag vill ha möjlighet att browsa rubriker snabbt, utan bilder och annat tjafs. Och en webbapp/androidapp som synkar mellan plattformar.

Provade Newsblurs "try-out" på deras hemsida, jag tyckte interfacet kändes lite klumpigt i jämförelse med Google Reader.

chrull

Stockholm Kartell
Jag koller just nu på Feedly. Feedly finns till chrome, FF, android och ios (minst). Det importerar (och syncar) direkt med google reader, men kommer funka efter att greader läggs ned.

Än så länge är jag ganska nöjd. Flera alternativ för hur innehåll presenteras finns. Dessutom har de lagt upp lite tips: http://blog.feedly.com/2013/03/14/google-reader/

krank

Netvibes duger "in a pinch", känner jag. Det är klumpigare och fulare och inte alls lika kompakt och smart som reader, men importerade mina feeds och verkar bete sig som folk. Några av mina feeds är tomma dock, okänt varför. Jag ska experimentera lite, om jag beslutar mig för Netvibes i slutänden.

Feedly är inget alternativ för mig, jag vill ha en webbaserad lösning snarare än en massa små appar och addons. Illa nog att jag använder xmarks och lastpass...

Newsblur har jag inte kunnat utvärdera pga enorm seghet... =)

chrull

Stockholm Kartell
installerade man chrome-pluginnet så beter sig feedly som en webbsida. Så det var enkelt löst. Tror det ska funka (och chrome kör man ju överallt, syncat...)

krank

chrull said:
installerade man chrome-pluginnet så beter sig feedly som en webbsida. Så det var enkelt löst. Tror det ska funka (och chrome kör man ju överallt, syncat...)
Jag kör inte chrome överallt, och kommer inte att göra det innan chrome skaffat möjligheten att köra hemsidor i en sidebar. Min surfplatta vill inte köra Chrome. Jag har behov av sync överallt, så jag kör xmarks och lastpass, som funkar överallt. Och de funkar asdåligt ihop med chromes synk.

Jag avskyr att behöva installera addons för saker som borde vara hemsidor. Jag avskyr också att behöva köra appar istället för hemsidor på mobilen...

Brynolf

Dum fan
Suck... Först iGoogle och nu Reader.

Netvibes har visat sig vara ett helt ok alternativ till iGoogle, men jag gillar inte alls deras feed-interface. Jag vill ha en enda widget på samma sida som kalender etc. Netvibes kör en widget per feed. Mycket svåröverskådligt. Netvibes mobilapplikation är dessutom helt oanvändbar.

Får väl testa runt lite. Man kanske till och med kan hitta en reader med filter så man slipper Penny Arcades alla "news" -inlägg...

krank

Brynolf said:
Jag vill ha en enda widget på samma sida som kalender etc.
Jag stängde mycket snabbt av deras widgetinterface. Listvyn funkade bättre =)

Arfert

Facit
Vitulv said:
Om någon stöter på en bra RSS-läsare som funkar på Mac så får ni gärna hojta till om det!
Dito.. den jag har använde google reader.

F-n ta google.

Brynolf

Dum fan
krank said:
Brynolf said:
Jag vill ha en enda widget på samma sida som kalender etc.
Jag stängde mycket snabbt av deras widgetinterface. Listvyn funkade bättre =)
Jo, för all del är den bättre. Men jag föredrar att hålla koll på reader-widgeten, kalender, gTasks etc samtidigt på samma skärm.

Brynolf

Dum fan
Jag har spenderat alldeles för stor del av dagen på det här, och inte kommit fram till så mycket vettigt. De flesta populära tjänsterna är överbelastade av förståeliga skäl.

Netvibes
Helt ok "reader view" (undvik widgetläget för feeds) om man bortser från att den inte döljer feeds utan olästa items. Värdelös mobilapplikation (inte ens en app, det är en webbsida. En dålig sådan). Stort plus för att Netvibes även kan användas som iGoogle-substitut. Men som RSS-läsare är den inget att ha om man inte tycker det är viktigt att kunna läsa i mobilen.

Feedly
Fattar inte varför det måste vara en extension och inte bara en websida. Bortsett från det funkar det skitbra, även om man skulle önska lite mer customizability i layouten. Mobilappen hade varit rätt kanon om det inte hade varit för att den inte funkar offline, vilket går bort helt i åka pendeltåg-situationer. De säger att de jobbar på det.

TheOldReader
Seg som fan men det beror förhoppningsvis på att trycket varit högt just idag. Annars är upplägget rätt likt GReader. Finns ingen mobilapp, men de jobbar tydligen på det.

Newsblur
Har mest legat nere större delen av dan. Är ytterst begränsad i gratisutförandet, men verkar hygglig. Finns åtminstone två mobilappar men ingen verkar funka offline.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Nu har det ju gått en tid, har folk hunnit bildat sig någon uppfattning om de olika alternativen? Vad väljer ni?

Jag har inte riktigt orka kolla upp de olika än så jag tänkte att ni skulle ha fixat det åt mig nu :gremsmile:

krank

Hans E Magnusson said:
Nu har det ju gått en tid, har folk hunnit bildat sig någon uppfattning om de olika alternativen? Vad väljer ni?

Jag har inte riktigt orka kolla upp de olika än så jag tänkte att ni skulle ha fixat det åt mig nu :gremsmile:
Av de jag testat är det bara The Old Reader som varit tillräckligt likt och tillräckligt avskalat/snabbt. Nackdel: Det tog fem dagar för mina feeds från google reader att importeras.

Och interfacet är inte alls lika intuitivt rent grafiskt, det är inte lika tydligt vilka feeds som ligger i en viss mapp eller vilka items som är olästa. Men det duger.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Instämmer med krank, men vill lägga till att Old Reader inte är riktigt lika snabb som Google Reader. Jag använder båda nu och jag ser ofta nyheterna i Google Reader innan de dyker upp i Old Reader.

krank

Jag upptäckte just en grej jag inte alls var beredd på:

Om man har 10 olästa i en feed, och klickar på nummer 6, så markeras tydligen även 1-5 som lästa. Om man räknar uppifrån. Så om man har en del att läsa ikapp ska man alltså inte börja nerifrån, för då kommer old reader att börja markera en massa grejer somm lästa ovanför det man faktiskt läser... wtf!?

EDIT: Nevermind, hittade precis inställningen "Scrolling through posts marks them as read"...

EDIT: En annan nackdel med Old Reader som jag sett är dock att t.ex. youtubevideos som bäddats in i poster inte slutar spelas bara för att man stänger posten, vilket de gör i google reader. Det är inget jätteproblem, bara en liten vana jag måste bryta...