Mutanten;n80069 said:
Ja det tillvägasgångssättet överför iaf problemet på mig som spelledare istället för på spelarna vilket är mycket bättre än att spelarna förväntas ha de kunskaper som rollpersonerna behöver från start.
Därifrån ser jag två vägar, där jag ser båda som helt giltiga alternativ:
- Realism-alternativet: SL läser in sig tillräckligt på relevanta ämnen för att hela tiden kunna ge realistiska svar.
- CSI-alternativet: SL behandlar ledtrådarna lite som "technobabble" i scifi. Allt behöver inte stämma perfekt. Det kan vara bra att ha en basal idé om konsekvenskedjor och minnas vilken typ av information man kan få från respektive område (t.ex. att insekter kan användas för att avgöra hur lång tid sedan ett sår skapades). Så att man inte tas på sängen ifall rollpersonerna stöter på en kropp senare och spelarna börjar fråga om insekter. Däremot kan man alltid hitta på omständigheter som gör att tidsberäkningen inte blir exakt precis likadan som förra gången.
Jag läser en del Agatha Christie, och hon håller sig ju i något slags mellanläge: hon försöker vara realistisk, men det finns alltid läsare som klagar. SJälv känner jag att jag skiter i om det hon skrivit är 100% verkligt, det jag bryr mig om är
vad man får reda på. Och att saker inte slutar funka från en dag till en annan.
//Krank, som börjar bli sugen på att skriva någon kortare text om just den här sortens konkreta grejer i detektiväventyr. Skulle bli en trevlig enbladsgrej eller kortare handbok till Rotsystem...