Nekromanti Alternativ till Gumshoe för deckarrollspel?

Arfert

Facit
Man kan köra en OSG-variant: Det finns inga färdigheter eller tärningsslag för att hitta saker/ledtrådar. Man får i stället beskriva det man gör. Rollspela sig fram till resultatet.

Mutanten

Hero
kloptok;n80057 said:
Jag tycker att spelet riskerar att bli trist om man kör för mycket på den allmänna varianten, alltså att man bara kan säga att man använder färdighet X. I vissa fall är det nog nödvändigt, men personligen skulle jag minimera användandet av den varianten.
Jag håller med men hur kommer man runt problemet utan att istället överföra problemet till spelarskicklighet dvs att det hänger på seplarnas kunskaper om hur de undersökande färdigheterna fungerar i praktiken?

En tanke jag har här det är att spelarna sabbar extra ledtrådar om de satsar på fel färdighet. Antingen genom att spelledaren "straffar spelarna" genom att stryka en eller flera extra ledtrådar alternativt att de helt enkelt bokstavligt talat sabbar vissa extra ledtrådar genom att röja runt bland ledtrådarna om det är möjligt sett till hur ledtrådarna ser ut och vilka färdigheter spelarna använder.

Jag ser en stor fördel med huvudledtrådar och extra ledtrådar eftersom det ger spelarna en möjlighet att stanna kvar i scenen som "riktiga detektiver" och inte bara hasta vidare mot äventyrets slut. Spelarna får via de extra ledtrådarna en möjlighet att tex få reda på vilken sorts monster de har att göra med och inte bara att det är ett monster. De extra ledtrådarna ökar spelarnas chanser att lyckas i senare scener samtidigt dom de skänker mer stämning till mysteriet. En klok spelare undersöker sin huvudledtråd noggrant innan han/hon fortsätter. Ännu mer deckigt tycker jag att det blir om de extra ledtrådarna blir tillgängliga av en senare huvudledtråd dvs att rollpersonerna får anledning att gå tillbaka och leta extra ledtrådar till en gammal huvudledtråd pga av en ny huvudledtråd.

Mutanten

Hero
Arfert;n80058 said:
Man kan köra en OSG-variant: Det finns inga färdigheter eller tärningsslag för att hitta saker/ledtrådar. Man får i stället beskriva det man gör. Rollspela sig fram till resultatet.
Ja men hur kommer man runt problemet att spelarna inte har de kunskaper som rollpersonerna behöver för att hitta ledtrådarna?

Det känns som att det blir fel hur man än gör. Antingen så faller ödet på tärningarna/poängen eller också så faller ödet på spelarnas (och inte rollpersonernas) kunskaper om forensik. Jag tycker båda är lika fel men på olika sätt. jag börjar tycka att poängen är mest fel av alla. Nästan bättre att låta rollpersonerna slå en gång för varje extra ledtråd.

Att slå en gång per ledtråd avslöjar iofs hur många ledtrådar det gömmer sig i huvudledtråden. En lösning på problemet kan vara att alltid slå en tärningspöl tex 4T10 där varje T10:a har olika färg. Färgerna representerar vilken extra ledtråd som tärningen gäller. För att hitta ledtråd extra 1 så måste träning 1 vara under färdighetsnivån, för att hitta extra ledtråd 2 så måste tärning 2 vara under färdighetsnivån osv.

Ta rättsentomologi tex. Hur menar du att spelarna ska rollspela sig fram till en ledtråd som kräver färdigheten rättsentomologi?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n80062 said:
Ta rättsentomologi tex. Hur menar du att spelarna ska rollspela sig fram till en ledtråd som kräver färdigheten rättsentomologi?
- "Jag undersöker kroppens sår."
- "Du hittar fluglarver. Du kan inte själv avgöra speciellt mycket mer än att skadorna nog inte uppkom under den senaste halvtimmen direkt, för att få mer info behöver du nog visa kroppen eller som allra minst ett gäng foton för en expert".

Alternativt, med en expert-rollperson:

- "Jag undersöker kroppens sår."
- "Du hittar fluglarver. De här flugorna brukar komma som tredje generation efter två andra flugsorter, och sammantaget beräknar du att givet rumstemperatur så är det åtminstone sexton timmar sedan de första flugorna kom dit. kanske skulle du kunna säga något mer om kroppens status utifrån dem, men då måste du spendera tid i labbet."

krank

Efter några möten med sånt kommer spelarna att ställa andra frågor -- typ "jag kollar i såret, finns det några fluglarver? Vilken cykel?". De börjar internalisera kunskapen.

Mutanten

Hero
krank;n80066 said:
Efter några möten med sånt kommer spelarna att ställa andra frågor -- typ "jag kollar i såret, finns det några fluglarver? Vilken cykel?". De börjar internalisera kunskapen.
Ja det tillvägasgångssättet överför iaf problemet på mig som spelledare istället för på spelarna vilket är mycket bättre än att spelarna förväntas ha de kunskaper som rollpersonerna behöver från start.

krank

Mutanten;n80069 said:
Ja det tillvägasgångssättet överför iaf problemet på mig som spelledare istället för på spelarna vilket är mycket bättre än att spelarna förväntas ha de kunskaper som rollpersonerna behöver från start.
Därifrån ser jag två vägar, där jag ser båda som helt giltiga alternativ:
- Realism-alternativet: SL läser in sig tillräckligt på relevanta ämnen för att hela tiden kunna ge realistiska svar.
- CSI-alternativet: SL behandlar ledtrådarna lite som "technobabble" i scifi. Allt behöver inte stämma perfekt. Det kan vara bra att ha en basal idé om konsekvenskedjor och minnas vilken typ av information man kan få från respektive område (t.ex. att insekter kan användas för att avgöra hur lång tid sedan ett sår skapades). Så att man inte tas på sängen ifall rollpersonerna stöter på en kropp senare och spelarna börjar fråga om insekter. Däremot kan man alltid hitta på omständigheter som gör att tidsberäkningen inte blir exakt precis likadan som förra gången.

Jag läser en del Agatha Christie, och hon håller sig ju i något slags mellanläge: hon försöker vara realistisk, men det finns alltid läsare som klagar. SJälv känner jag att jag skiter i om det hon skrivit är 100% verkligt, det jag bryr mig om är vad man får reda på. Och att saker inte slutar funka från en dag till en annan.

//Krank, som börjar bli sugen på att skriva någon kortare text om just den här sortens konkreta grejer i detektiväventyr. Skulle bli en trevlig enbladsgrej eller kortare handbok till Rotsystem...

Mutanten

Hero
Att slå en gång per ledtråd avslöjar iofs hur många ledtrådar det gömmer sig i huvudledtråden. En lösning på problemet kan vara att alltid slå en tärningspöl tex 4T10 där varje T10:a har olika färg. Färgerna representerar vilken extra ledtråd som tärningen gäller. För att hitta ledtråd extra 1 så måste träning 1 vara under färdighetsnivån, för att hitta extra ledtråd 2 så måste tärning 2 vara under färdighetsnivån osv.
Jag funderar på att köra på den här lösningen:
  1. RP hittar huvudledtråden genom att han/hon beskriver med egna ord (genom internalisering som Krank kvar inne på) hur han/hon gör dvs i praktiken använder rätt färdighet för att hitta huvudledtråden.
  2. Om RP använder fel färdighet eller går igenom färdighet för färdighet så förstör jag som spelledare extra ledtrådar tex en extra ledtråd för varje eller varannan "färdighetsmiss". Detta förklaras helst för spelaren genom vad som händer i spelet dvs genom att beskriva för spelaren hur rollpersonen förstör spår när han/hon rotar runt.
  3. När RP har hittat huvudledtråden så låter jag spelaren slå för färdigheten för att hitta de extra ledtrådarna. 3T10. Varje tärning som är under eller lika med färdighetsnivån innebär att RP hittar en extra ledtråd. Om en extra ledtråd följer av en annan extra ledtråd och RP bara lyckas en gång så hittar han/hon den första ledtråden i ledtrådskedjan.
Ett alternativ till tredje punkten är att rollpersonen hittar huvudledtråden och delar av de extra ledtrådarna (utan tärningsslag) som bara får en mening om RP gör någonting ytterligare tex matchar fingeravtrycket mot polisens databas med fingeravtryck, läser på om den ockulta riten i en antik bok som finns i en monter på ett museum osv.

JJoghans

Regelknackare
Mmm. Det där blir ju många moment för att lösa en sak. Jag tycker du överproblematiserar det här en smula. Hur ofta räknar du med att råka ut för detta? I mina spel har det allvarligt inte varit något problem (det är iofs kanske så att mina spelare är "dåliga" som munchkins). Varje system har sina svagheter, och inget system är perfekt. Strävar man efter simulationistisk perfektion sitter man snart med ett system som är onödigt komplext för det man försöker göra. Men prova det för all del - i praktiska situationer kommer du snart att upptäcka vilka bitar som funkar och vad du kan ta bort.

Mitt generella råd är att köra på ett så enkelt system som möjligt, oavsett om du kör på tärningsrullande eller poängspenderande. Använd sunt förnuft i utdelandet av ledtrådar, och ta spelarna i örat om de börjar bete sig som duschpåsar.

Mutanten

Hero
De 3T10:orna är nog ingen bra idé. Det blir ju större chans att lyckas hitta 1-2 extra ledtrådar än att hitta 3 extra ledtrådar. Jag måste nog använda mig av färgkodade tärningar. En röd, en grön och en gul T10:a. Den gröna gäller för att hitta extra ledtråd nr 1, den gula för extra ledtråd nr 2 och den röda för extra ledtråd nr 3.

EDIT: Det känns onödigt komplicerat. Jag får kanske acceptera att jag röjer antalet extra ledtrådar och sedan slår spelaren 1T10/extra ledtråd.