Tänk er en postapokalyptisk värld där själva apokalypsen bestod i att flera världslinjer slogs samman.
Folk (människor alver, dvärgar, orker,...) vandrar runt i små nomadstammar och försöker överleva.
Givetvis ser de inte ut som de klassiska fantasy-raserna som vi är vana vid eftersom de har muterats.
Givetvis finns både magi, psykiska krafter - men även andra konstigare krafter som uppstått av de mystiska zoner som finns utspridda i världen.
Bland ruinerna kan man hitta magiska artefakter lika väl som strålpistoler och kraftsköldar.
Och givetvis finns det luftskepp.
För att inte tala om alla monster, speciellt cthulhuida varelser som man blir vansinnig av att se.
Avslutningsvis lägger vi till en cyberpunkig matrix som man kan logga in sig på - men den är inte en artificiell konstrukt, utan den har alltid funnits där och vi har bara upptäckt den - den är mer som astralplanet.
Jag skulle säga Barbarians of Lemuria med tilläggsmoduler. Det är inte är något universalsystem i sig med så pass enkelt och snabbmoddat att det lika gärna kan tjäna som ett. Väldigt traditionellt i utförande men väldigt flexibelt. Och jag tycker det känns rätt intuitivt. Det är riktat mot rent pulpig action/äventyrande och försöker inte direkt vara något annat. 2t6 mot svårighetsgrag moddat med rätt friformiga tolkningar av: karriärer(representerar rp´s levandsbana och tidigare äventyr), grundegenskap, stridsegenskap, fördel/nackdel= mod och färdig.
Mycket på hur spelarna i fiktionen förklarar vad/hur de gör och varför de borde kunna utföra det, ofta får att få bonusar, sett till tidigare redan uppräknade egenskaper. Karaktärskapande går ofta på två röda. Basic är fördela 12 poäng mellan 12 egenskaper+ välj någon fördel/nackdel, sedan klar rollperson med skellett till en bakgrundshistoria
Man man väljer vilken tidigare yrkesbana rp har haft. Fyra tidigare livvägar. Conan skulle exempelvis kunna ses som barbar, hyrsvärd, pirat och tjuv och sedan genom äventyrande sedan lägga till ädling/kung.
Med dessa böcker nedan som vertygslåda så kan man täcka det mesta. Vapen, mutationer, magi/alkemi/gudomliga förmågor, psioniker, fordon, radioaktivitet och andra farliga zoner, verktyg för att bygga en rätt weird postapokalyptisk setting m.m
Barbarians of Lemuria eller Dogs of War*(eller båda)
+
Barbarians of the Aftermath(postapokalyps verktyg)
+
Dicy Tales(fanzine med extra regler för att expandera till fler genres. Endast första numret ute i skrivande stund som inriktar sig på 1900-tals pulp)
Finns en del fangjorda konveteringsregler för att ganska enkelt plocka in varelser och monster från exempelvis BRP eller D&D/D20 så länge man inte går ner sig i detaljer allt för mycket. Detta är dock ganska enkelt att göra on the fly. Är man van att meka med något sådant som GURPS lär det inte kräva mycket arbete. Har även hittat ett mycket nedbantat system för skräckregler med CoC(tror jag) som fördbild för BoL.
Exempel:
Det är som sagt ganska enkelt att modda men man får kanske inte allt serverat på ett silverfat. Men säg att man skulle vilja slänga in något som inte finns i böckerna. En klassisk "standard alv" säger vi.
+1 MIND(skrapsinne/hörsel/intelligens osv)
+1 Agility(kvickhet/smidighet osv)
Boon(fördel): Gömma sig i skogen/klättra i träd
Boon: Skjuta pilbåge(= + en tärning på attackslag med pilbåge)
Boon: Mörkerseende
Flaw: Osäker i underjorden (minus en tärning på allt man gör i grotter)
Flaw: Minus en tärning i sociala situationer med dvärgar
+
Om du vill ha mutantalver exempelvis så rulla även på mutationstabellerna i BotA.
=
Klar! Börja spela!
BoL har dock sina begränsningar genom att det är just rätt regeltunt och mycket lämnas till SL´s tolkning. En del har klagat på att de tycker rollpersonerna för snabbt blir för mäktiga. Systemet är skrivet för att gestalta karaktärer som Conan, Indiana Jones, Han Solo, A-Team osv. Inte svårt ordnat att nerfa rollpersonerna dock.
I alla fall är det rätt enkelt att tweaka efter genre/setting. Har sett exempelvis sett en helt ok konvertering till Dark Heresy/Warhammer 40k till BoL/BotA flyta omkring. Även hört att det funkar utmärkt till Star Wars. Men som sagt så är det lika bra att återigen understryka att det är snabbspelat äventyr/pulp/action som är fokus för systemet. Och en hel del improvisation.
*Dogs of War är en alternativ version av BoL som täcker actionhjältar i modern tid istället för S&S.