Nekromanti Alternativ till ligans standardregelmotor

luddwig

Lawful evil
Säg att jag skulle få för mig att spela Mutant år noll, nya Coriolis eller Svärdets sång med en annan regelmotor än ligans standardregelmotor. Vilken vore då mest lämplig för respektive spel, och varför? Det kommande Alien-rollspelet kan också få vara med i diskussionen även om det blir mer spekulativt där.

Paal

Imaginär fantast
Det finns ju ett officiellt ”BRP”-alternativ till MÅ0, Men har för mig att framförallt mutationer och förmågor tappar mycket av sin dynamik i den varianten.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Coriolis är ju det av de där jag är mest investerad i, men jag misstänker att jag skulle svara likadant för de andra två. Jag tillhör trots allt de som liksom hittat en sorts rollspelande jag trivs med och åtminstone där jag är i livet just nu så är jag mest intresserad av att göra den sortens rollspelande i olika miljöer och världar. Så jag skulle använda en moddad version av regelsystemet i Rotsystem. Varför? Tja, för att det är snabbt, enkelt, lätt att improvisera i, lätt att hitta på nya regler för on the fly, har ett dödligt stridssystem som får en att vilja undvika strid till varje pris, låter rollpersoner vara ganska kompetenta redan från start, och har ett system för att hitta/uttolka ledtrådar som passar den spelstil jag föredrar, där fokus ligger på player skill i mysterielösar/utredningsäventyr.

Jag har absolut funderat på att bygga en "Traveller-variant" av Rotsystem-regelsystemet (som jag av uppenbara skäl döpt till "Krank" och även använde i Kutulu), och den skulle ju bara behöva kompletteras minimalt för att passa Coriolis i så fall. Kanske ett system för att slåss till skepps, och ett magisystem... Lite bakgrundshändelser för olika yrken från Coriolisvärlden?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag hade nog använt Diaspora-varianten av FATE, personligen, om jag satte igång en ny Coriolis-kampanj. Men det är den sorts regelsystem som folk verkar antingen älska eller hata. Dock är ju avståndsreglerna i rymden i Coriolis redan en (tyvärr rätt dålig) kopia av Diasporas avståndsregler i rymden.

Har inte hunnit läsa Svärdets sång än, men brukar överlag föredra att spela spel som de är skrivna att spelas. Särskilt som just Fria Ligan faktiskt är rätt bra på att skriva regler anpassade för sina spel. Annars tycker jag att du lätt går miste om nyanser om du stoppar in egna system av preferensskäl. Men så är jag också rätt intresserad av att testa nya regler och se lite hur konstruktörerna tänkt. Det roar mig för det finns alltid något coolt att hitta i spel.

Enda undantaget för mig är Coriolis, som jag inte tycker är ett särskilt bra regelsystem alls tyvärr. Dels för att det introducerar tabeller och annat som blir externa verktyg som måste hanteras (som för kritiska skador eller skeppsskador) och dels för att de mer brädspeliga elementen—som rymdstrider eller mörkerpoäng—är ganska dåligt integrerade med övriga regler. Det är exempelvis väldigt svårt att kombinera rymdstridsreglerna med handlingar ombord på skepp utan märkliga konverteringar. Och mörkerpoängen har egentligen inga formella regler utöver "du kan typ göra saker" och därför blir det väldigt svårförutsägbara konsekvenser för att be till ikonerna och slå om tärningar. Vi husreglade massor här, som att ge dig Stress varje gång du bad till ikonerna som en sorts "push your luck"-mekanik, men inget av det vi gjorde räckte riktigt till.

Khan

Kondottiär
Jag tror det beror mycket på vilket spel.

År Noll vill jag inte rucka på alls. År Noll vanilj är en av de mest synkade regelmotorer jag sett, värld <-> regler.

Svärdets Sång kommer jag nog spela med Hjältarnas Tid när det blir dags. Jag gillade det när jag läste det, men när vi väl satt vid bordet var det lite för mycket pill för min smak, mer undantag en regler, mer nivåer än enkelhet. Om det låter vettigt. HT däremot är snäppet lättare att improvisera kring (i alla fall för mig) och matchar den typ av fantasy SvS riktigt bra. Men smaken är ju bekant som baken.

Coriolis däremot har en grundmekanik som jag inte gillar alls, mörkerpoängen. Jag har aldrig fått sånt att funka när jag spelat, oavsett system. Att ta bort dem är första modden jag skulle göra. Men sen vete fåglarna. Kanske spana på Sci-Fi, även om jag inte läst det. Men risken är stor att det blir ett stegvis korrigerande via husregler där jag försöker spara det som är bra (både fysiska och psykiska KP, tex) och rätta till det som inte funkar lika bra (rymdstrider, mörkerpoäng, etc).

luddwig

Lawful evil
entomophobiac;n318692 said:
...men brukar överlag föredra att spela spel som de är skrivna att spelas.
Samma för mig, med visst husreglande inkluderat. Dock har jag spelare i min grupp som inte alls gillar ligans regelmotor, och den är inte riktigt min kopp te heller, därav tråden.

God45

#PrayersForBahakan
Mutant år Noll hade jag kört med Mutant Future. Det är min favorit version av post-ap gonzo.

Svärdets sång hade jag kört med OSR D&D för det är fantasy.

Coriolis hade jag kört med Savage Worlds.

Alien hade jag kört som ett fullt Hippie Story Game, man kan ju inte slåss mot det enda monstret! Kanske Slasher Flick? Aliens och de mer action inspirerade uppföljarna hade jag kört med ett OSR system som tex Stars Without Numbers.

Khan

Kondottiär
God45;n318704 said:
Alien hade jag kört som ett fullt Hippie Story Game, man kan ju inte slåss mot det enda monstret! Kanske Slasher Flick? Aliens och de mer action inspirerade uppföljarna hade jag kört med ett OSR system som tex Stars Without Numbers.
Om jag minns rätt är Alien en av exempel-settingarna i slasher-rollspelet Final Girl. Tror det skulle kunna funka bra.

Genesis

Ni dés ni maître
Khan;n318723 said:
Om jag minns rätt är Alien en av exempel-settingarna i slasher-rollspelet Final Girl. Tror det skulle kunna funka bra.
Geiger Counter känns också helt rätt. Aldrig spelat det, dock. Zombie Cinema lär man också kunna hacka rätt enkelt till Alien.

EDIT: Men naturligtvis är Utpost det ända rätta.

Rangertheman

Myrmidon
Tror att jag också hade kört någon variant av Fate, förmodligen Diaspora som entomophobiac föreslår. Jag påbörjade en Fateifiering av de gamla Coriolis-reglerna men orkade inte slutföra dem.

Khan

Kondottiär
Rangertheman;n318732 said:
Tror att jag också hade kört någon variant av Fate, förmodligen Diaspora som entomophobiac föreslår. Jag påbörjade en Fateifiering av de gamla Coriolis-reglerna men orkade inte slutföra dem.
Hur upplever du FATE funkar med tunga actionscener? Jag har inte mycket erfarenhet av systemet, men min erfarenhet av Coriolis säger att det blir både shoot outs och rymdstrider titt som tätt.

Rangertheman

Myrmidon
Khan;n318758 said:
Hur upplever du FATE funkar med tunga actionscener? Jag har inte mycket erfarenhet av systemet, men min erfarenhet av Coriolis säger att det blir både shoot outs och rymdstrider titt som tätt.
Rymdstrider har vi inte gjort några, men där kanske Tachyon Squadron kan vara användbart. Actionscener är Fate alldeles utmärkt för, förutsatt att spelarna tänker actionfilm och spelar utifrån det.

Rangertheman

Myrmidon
Vill man inte ta ett jättekliv erbjuder Matt Kays "Year Zero Mini" ett bra alternativ. Det är MÅ0-varianten från Ur Varselklotet kryddad med lite PbtA och Fate. Finns på DriveThruRPG.

luddwig

Lawful evil
God45;n318704 said:
Svärdets sång hade jag kört med OSR D&D för det är fantasy.

Aliens och de mer action inspirerade uppföljarna hade jag kört med ett OSR system som tex Stars Without Numbers.
Intressant tanke att köra Svärdets sång som renodlad OSR. Det skulle faktiskt kunna bli riktigt trevligt som en icke-gonzo OSR-värld. Jag har länge tänkt att jag borde ta en närmare titt på Whitehack. Kanske skulle det passa här.

Aliens som OSR är också en intressant idé, fast jag tror att jag vill ha ett regelsystem som använder procent för att det ska kännas som hårdare sci-fi. Kanske skulle Mothership kunna passa, vilket är ännu ett spel jag borde titta närmare på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mothership verkar ju i princip vara gjort för att köra Aliens. Finns att ladda ner some pay what you want på Drivethrough.

Ser jäkligt bra ut.

entomophobiac

Low Prep High Play
Khan;n318758 said:
Något jag upptäckt på senare tid med "tunga actionscener" är att de förlorar väldigt mycket på dötid och väntetid. Alltså: turns, initiative, etc. Har experimenterat lite med simultan action, realtidsaction, och liknande, men det är svårt att göra såna system tillräckligt formella för att fungera om det inte görs i kombination med annat.

Exempelvis i Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola, där kastar du dina tärningar för att visa att du skjuter. Siffrorna i hela spelgruppen jämförs mot eventuellt motstånd och resultaten är primärt att tvinga fienden till reträtt eller själv tvingas till reträtt. Strider avgörs sedan i närstrid och handlar om att få motståndaren att ge upp. Men detta fungerar bara för att scenariot helt saknar annan form av "action resolution": du slår aldrig slag för något annat än just pangpang. Det är också till för att simulera den väldigt specifika typ av infanteristrid som var i fokus under andra världskriget.

Men här är FATE faktiskt riktigt bra. Du kan använda Aspects för att göra miljön intressantare utan att kräva matte (du slipper "ni får -2 på alla slag för att huset brinner"), och du kan använda dig av det som är konsekvent systemet rakt igenom—med skills och personliga Aspects—för att hålla tempot uppe. Tyvärr blir det fortfarande "vad gör du?" ganska mycket, men det finns i alla fall en möjlighet att påverka något genom att kasta Fate points på varandra.

Annars brukar jag tycka att just action blir som bäst när det är så lite regler som möjligt. Börjar du hålla koll på Feats, specialhandlingar, antal spells, etc., så blir det ofta mindre action och mer bokföring kan jag tycka. Så för min del har Coriolis funkat halvbra, medan Mutant År Noll funkat riktigt bra bara för att det är lite enklare (och inte introducerar en massa fåniga tabeller).

entomophobiac

Low Prep High Play
Rymdhamster;n319337 said:
Mothership verkar ju i princip vara gjort för att köra Aliens. Finns att ladda ner some pay what you want på Drivethrough.
Har nog aldrig pledgat så fort som när jag upptäckte Motherships Kickstarter för nästa modul i serien. :)

Ser väldigt mycket fram emot att få hem häftena.