Vad är det du behöver göra?Hej och hå.
Nu har OpenOffice Writer kraschat för femtioelfte gången i rad för mig. Jag ger upp.
Är det någon som vet vad det finns för alternativ som inte kostar skjortan (helst gratis) och inte är konstruerat av PytteMjuk?
LibreOffice har ju också uppdaterats efter 2014 när sista versionen av OpenOffice kom ut.LibreOffice har jag använt länge, det funkar generellt bättre än OpenOffice då det inte är lika tungt.
Jag läser docx-filer via Google Docs då och då. Formateringen kan bli sådär, men om det bara är för att se texten har det aldrig varit problem.Jag använder främst GDocs jag med, men behöver då och då ett fast program på datorn. Tex. för att läsa docx-filer, och kunna skicka hem grejer som har lite rejälare layout som inte går att läsa via GDocs.
LibreOffice står på listan, tackar. Har någon annan något mer tips?
I would pay SOMETHING for an office suite that offered something unique and powerful but I don't think that something is 179 USD (and thats on sale)Det går lite emot "inte kostar skjortan" men jag kollade in WordPerfect som jag – i likhet med Corels andra produkter – till min förvåning insåg fortfarande fanns. Jag… undrar vem som betalar 4 000 spänn för en licens för ett officeprogram men inte väljer Microsofts, trots att det faktiskt går att köpa Microsoft Office utan att prenumerera. Det känns som att venndiagrammet "folk som vill betala 4k för en office-svit" och "folk som hatar microdoft" borde vara rätt liten? Eller är det mina förutfattade meningar?
Jag tror den tilltänkta kundgruppen snarare är "folk som använt Word Perfect sen innan Microsoft Office ens var påtänkt, och inte tänker byta nu"Det går lite emot "inte kostar skjortan" men jag kollade in WordPerfect som jag – i likhet med Corels andra produkter – till min förvåning insåg fortfarande fanns. Jag… undrar vem som betalar 4 000 spänn för en licens för ett officeprogram men inte väljer Microsofts, trots att det faktiskt går att köpa Microsoft Office utan att prenumerera. Det känns som att venndiagrammet "folk som vill betala 4k för en office-svit" och "folk som hatar microdoft" borde vara rätt liten? Eller är det mina förutfattade meningar?
För all del, men hur stor är den?Jag tror den tilltänkta kundgruppen snarare är "folk som använt Word Perfect sen innan Microsoft Office ens var påtänkt, och inte tänker byta nu"
Samma sak här. Jag gör text som jag märker upp semantiskt* – vilket jag teoretiskt sett kunnat göra i markdown, html eller LaTeX eller whatever men gillar att göra grafiskt så att jag får den direkta visuella feedbacken. Och inte så mycket mer. Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.Jag använder Google Doc bara för att få ut text (som kan få kommentarer) så att jag kan sätta det i ett layoutprogram senare.
Det enda jag saknar från Google Docs (jag gör inte tabeller där utan bara tabuleringar) är att ha mallar för kursiv och fet stil samt kunna göra KAPITÄLER som jag direkt kan importera till ett sättningsprogram. Fast jag tänker typografiskt när jag skriver också. Typ att alla liknande avsnitt ska ha lika många tecken, sätter rubriker som egentligen är andra stilar (exempelvis rubriker som börjar på samma rad som brödtexten) med mera.Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.
Överlag skulle jag absolut vilja ha möjlighet för semantiska inline-stilar. InDesign och de flesta andra såna program har dem ju, och utan dem är det ett härke att få till allting när man (som jag) vill kunna göra automatisk och smidig import-placering.Det enda jag saknar från Google Docs (jag gör inte tabeller där utan bara tabuleringar) är att ha mallar för kursiv och fet stil
I Ulysses skriver du i Markdown, men till skillnad från andra sådana program jag provat kan du göra stilmallar med CSS. Jag har använt mig av detta i åratal. Tror dock att detta, precis som Pages (som är gratis och helt tillräckligt för mina övriga layoutbehov) bara finns för Mac. Men har du en tillgång till en Mac så är detta bra alternativ.Samma sak här. Jag gör text som jag märker upp semantiskt* – vilket jag teoretiskt sett kunnat göra i markdown, html eller LaTeX eller whatever men gillar att göra grafiskt så att jag får den direkta visuella feedbacken. Och inte så mycket mer. Det enda jag egentligen saknar i Docs är möjligheten att kunna göra egna semantiska stilmallar (och de som finns är lite begränsade). Annars använder jag nog typ en tiondel av Docs' funktioner.
Men då är jag nå'n som kan layoutprogram. Jag tänker att om man bara ska göra enklare saker (en och annan rapport eller uppsats) så kan docs/word/whatever funka helt OK även för att producera slutprodukt.
(* jag tänker att du Rickard redan vet men det finns säkert nån som läser som inte gör det: semantisk uppmärkning = man markerar vilken betydelse ett stycke eller en bit text har. Så "det här är en rubrik", eller "det här är ett citat". Det kan återspegla sig i att de får olika utseenden, men det är mer en sekundär effekt; huvudsaken är just att man bäddar in, i dokumentet, mer information om texten än vad texten i sig bär på. Det underlättar bland annat skapandet av innehållsförteckningar och överföring till layoutprogram)