Nekromanti Alternativ till Skype?

Troberg

Sinister eater
Skype funkar rätt så bra (även om jag djupt och innerligt föraktar deras sätt att gå genom brandväggar på ett sätt som är avsevärt föraktande och otillbörligt på ett signifikant otillbörligt sätt), men det saknar en funktion som jag vill ha.

Jag kan inte ha ett "chat-rum", dit man kan ansluta sig och koppla från sig lite hur som helst, utan att andra ska behöva bli nerkopplade och sånt. Jag misstänker att det beror på att det är uppbyggt på telefonsamtalsmetaforen, där man ringer upp, pratar, lägger på.

Så, vilka alternativ finns det som är lämpligare för denna "chat-rums"-modell, alternativt, kan man tjuvkoppla Skype till att funka så?

Positivt är om det är serverlöst (antingen P2P eller att servern hålls av någon tredje part så att jag slipper ha den på min lina).

Likaså positivt om det är lika smidigt att använda som Skype.

Det bör också vara gratis och helst även under en öppen licens.

Förslag?

Übereil

Swashbuckler
Du menar ett chatrum fast för röstchat? Det jag känner till som fungerar så är Ventrilo, men jag vet inte vad som krävs för att sätta upp det.

Übereil

snorful

Veteran
Ventrilo eller mumble verkar fungera bra för det, skall väl inte ta upp för mycket bandbredd heller om jag inte tar fel.

Unfair

Hero
Jag har inte provat Ventrilo men både Mumble och Teamspeak fungerar bra och gör det du söker. De är dock inte serverlösa men när man kollar sig runt lite brukar man alltid finna någon som har en server.

Fienden

Hero
Mumble vet jag fungerar bra, använde det i flera år när jag spelade Regnum Online. Vet dock ingenting om att starta egna servrar i det. Har för mig att man betalar någon smärre summa per kvartal eller något för't.