Nekromanti Alternativ till träfftabell

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ett system jag använde till ett gammalt projekt var att du kunde offra kroppsdelar eller dra på dig andra typer av skador istället för att ta den egentliga skadan. Detta för att man hade väldigt låga Kp (motsv.) i systemet.

Det man kunde välja på om man blev skjuten var att offra en kroppsdel och bli lite långsammare och tappa motorik, bli medvetslös eller börja blöda. Dessa hade sedan olika konsekvenser på striden ifråga, men man kunde i alla fall fortsätta strida.

Jag tror en lösning du kan använda dig av är något liknande. Alltså, att inte bara låta de här valen vara kroppsdelar - precis som du själv skriver; att höga effekter kan låta dig träffa någons hjärta eller strupe - utan att istället bredda det hela en aning. Både för anfallare och försvarare.

Annars kan du kanske använda en prioriteringslista i fallande ordning, där man måste plocka ett resultat bland de man får tillgång till. Tänk som följer:

Ben
Arm
Torso
Huvud
Kritisk punkt

etc.

Om du då får en effekt på två kan du bara välja en arm eller ett ben. Får du däremot fyra så kan du välja alla ned till huvud och fem eller mer ger dig obegränsade möjligheter.

Nackdelen med detta är att man måste referera till listan och på sätt och vis återkommer till den gamla träfftabellen, men det tar bort de sämre kämparnas fördel i det nuvarande systemet.
 
Top