Hej!
I en tidig DoD-version användes ett kortare solo för att ge läsaren en bild av vad rollspel är. Det fick mig att fundera. Skulle man kunna bygga ut detta ytterligare för att i sitt rollspel förmedla en känsla för konceptet som helhet? Som en presentation av rollspelet i kraftigt förenklad version?
Exempel på saker som skulle ingå:
- Målande miljöbeskrivningar
- En kortare introduktion av den grundläggande spelmotorn
- Strid
- Multipla vägar att gå - konsekvenser av handlande
Jag tänker mig ett mycket kort solo, fast med många valmöjligheter - när nya begrepp tas upp förklaras de övergripande i en närliggande "faktaruta". Sen är det ju en fördel om settingen/filosofin bakom rollspelet förmedlas genom solospelet.
Är solospel ett bra sätt att introducera rollspel på? Har ni några andra förslag på former för introduktion av rollspel?
I en tidig DoD-version användes ett kortare solo för att ge läsaren en bild av vad rollspel är. Det fick mig att fundera. Skulle man kunna bygga ut detta ytterligare för att i sitt rollspel förmedla en känsla för konceptet som helhet? Som en presentation av rollspelet i kraftigt förenklad version?
Exempel på saker som skulle ingå:
- Målande miljöbeskrivningar
- En kortare introduktion av den grundläggande spelmotorn
- Strid
- Multipla vägar att gå - konsekvenser av handlande
Jag tänker mig ett mycket kort solo, fast med många valmöjligheter - när nya begrepp tas upp förklaras de övergripande i en närliggande "faktaruta". Sen är det ju en fördel om settingen/filosofin bakom rollspelet förmedlas genom solospelet.
Är solospel ett bra sätt att introducera rollspel på? Har ni några andra förslag på former för introduktion av rollspel?