Nekromanti Alternativ valuta

Genesis

Ni dés ni maître
I'm back! Har nu flyttat till Jönköping för ett halvår, men fortsätter min karriär på rollspel.nu.

Min nuvarande fråga hör till min nya spelvärld (typ nummer fem i ordningen omarbetade spelvärldar. Det nuvarande regelsystemet är nog nummer sju eller så, och kommer antagligen att omarbetas igen).

Om du inte är intresserad av min spelvärld, så hoppa till sista stycket så kommer frågan.

Den har ännu inget namn, men i korthet är den inspirerad av det underbara PC-spelet Outcast (någon som spelat det? Antagligen det bästa spel som någonsin gjorts). Världen består av fem Länder: Ishpi (tempererad ögrupp), Pinefer (kalla berg), Osorkon (öken), Ep-Lao (skog) samt Nakht (träsk) (namnen kan ändras). Tre raser bebor dessa Länder (här använder jag raser i den riktiga bemärkelsen. Alla är alltså människor): Ishpiterna (gyllenbruna), som kommer från Ishpi, Ramnehperna(mörkhyade), som kommer från Osorkon, samt Yneperna (ljushyade), som härstammar från Ep-Lao.

Anledningen till att jag stavar Länder med stort L är att de inte är som de länder vi är vana vid. Ett Land är ett stycke mark, begränsat av en Barriär. En Barriär är en ogenomskinlig vägg av Livskraft (många stora bokstäver här...) som inget kan passera igenom (vad man vet). Så Länderna är ganska begränsade, och det enda sättet man kan färdas mellan dem är via Portaler, cirkelrunda stenformationer som existerar i två Länder samtidigt. Om man passerar genom en Portal kommer man alltså ut på motsvarande plats i ett annat Land. Outcastspelare, känner ni igen er?
I alla fall, det finns två riken: det Ishpitiska Kejsardömet och det Fria Osorkon. Det Ishpitiska kejsardömet har självklart sitt säte i Ishpi, men kontrollerar även Pinefer och Ep-Lao som provinser. I detta rike är Ishpiterna härskarrasen, de lever i lyx och bestämmer över folket, som i huvudsak består av Ramnehper. Yneperna är slavar och utför allt tungt arbete samt passar upp på Ishpiter och rika Ramnehper. Det Fria Osorkon har brutit sig loss från det Ishpitiska Kejsardömet och styrs av en (mer eller mindre) folkvald Pasha. Här behandlas alla jämlikt, åtminstone i teorin. Yneper ses ofta ned på i alla fall. Nakht är säte för de Ynepiska rebellerna.
Vad tros om detta?

Jag pluggar nu bland annat ett ämne vid namn "Traditions of the Western Civilization", och detta har fått mig att bli riktigt seriös angående den här spelvärlden. Jag har skrivit ihop dess historia á la Eon, från början till nu, åtminstone Ishpiternas. Jag ska börja med de andras.

Nå, vad var det jag ville fråga om? Jo, det är så här att det Ishpitiska Kejsardömet har lärt sig att framställa brons, men inte järn. Därmed har de inte heller lärt sig framställa guld. Vilken valuta kan man tänkas ha i ett sådant samhälle? Jag har funderat på brons, koppar -och tennmynt, men vet inte om det är bra. Jag har även funderat på att använda salt, men är inte nöjd med det heller. Har ni några förslag?

Tyr

Hero
Den har ännu inget namn, men i korthet är den inspirerad av det underbara PC-spelet Outcast (någon som spelat det? Antagligen det bästa spel som någonsin gjorts).

Det är klart man har lirat Outcast. /images/icons/smile.gif Men om det är det bästa spelet som har gjorts vet jag inte...men spelet är ruskigt bra, och jag tycker nog att det är bäst i sin genre.

Här har du några tänkbara alternativ på betalningsmedel:
Bärnstenar, formade benbitar, glas, porslinsmynt, pärlor, sedlar, smycken, snäckor, ädelstenar.

Ta gärna något som är unikt för din värld, och som är tillräckligt värdefullt för att man ska kunna använda det som betalningsmedel.

Morgoth

Swashbuckler
Byteshandel

Det låter nästan lite som (Oh my god, they killed the gold standard) om folket där använder sig av någon sorts byteshandel, möjligtvist med några små värdestenar, salt eller mynt inbakade.

Ett enklare sätt att behandla pristabeller i ett sådant spel skulle kunna vara att bara skriva värde (typ låg, medelmåtta, ojeklar va dyrt), men det kan vara jobbigt om man vill ha genomsnittspriser snabbt till hand. Fallouts handel har alltid imponerat mig, men den kanske är i lite för stor skala?

Har jag rätt om jag gissar att Isbisserna (eller va dem nu hette) är nomader (de bor ju i en öken)? Då är väl den kollektiva rikedomen viktigare för gruppen, och därför borde tjänster och gentjänster vara en bättre valuta (jag kliar dig på ryggen, du pillar mig i näsan /images/icons/wink.gif).

Har du funderat på om det skulle kunna finnas oljefyndigheter i öknen? Då borde folkslaget vara rätt påverkade av handel, och ha en stark valuta...

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som tycker att spelvärlden verkar ball, men vill veta mer... nån hemsida?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Byteshandel

...folket där använder sig av någon sorts byteshandel, möjligtvist med några små värdestenar, salt eller mynt inbakade...

Faktum är att jag tänkte på det, men förkastade idén direkt. Jag vet dock inte varför. Nu när jag läser ditt inlägg så tycker jag att det låter rätt tufft.

Ett enklare sätt att behandla pristabeller i ett sådant spel skulle kunna vara att bara skriva värde (typ låg, medelmåtta, ojeklar va dyrt), men det kan vara jobbigt om man vill ha genomsnittspriser snabbt till hand

Annars kan man ju helt enkelt införa en jämförande valuta som bara finns i regelsystemet. Typ 1 get är värd 400 poängar, en ko 1000. Beroende på hur duktiga handelsmännen är, så är kon värd två eller tre getter. Catch my drift?

Fallouts handel har alltid imponerat mig, men den kanske är i lite för stor skala?

Hur funkar den?

Har jag rätt om jag gissar att Isbisserna (eller va dem nu hette) är nomader (de bor ju i en öken)?

Nej, du har fel. Ishpiterna (jag vet, jag ska fila på namnen) är de som står högst på den sociala stegen i Kejsardömet. De som bor i ökenlandet Osorkon är mestadels Ramnehper och de är inte nomader. Faktum är att den största staden i de fem Länderna ligger i Osorkon.

Har du funderat på om det skulle kunna finnas oljefyndigheter i öknen?

Vad fasen skulle de med olja till? Det enda jag kan komma på är till lampor, och det är ingen stor exportvara. Däremot exporterar de mycket sten (framförallt marmor), då det finns en bra berggrund som sticker fram på sina ställen. Även kryddor exporteras friskt. Importen består mest av matvaror och bronsföremål.
Handeln är alltså ganska väl utvecklad.

Genesis

Ni dés ni maître
Bärnstenar: för ovanligt, skulle inte finnas tillräckligt för att fungera som valuta.
Formade benbitar: för primitivt, och lätt att förfalska
Glas: inte uppfunnet
Porslinsmynt: hmmm... kanske det? Ska fundera på saken...
Pärlor: Återigen, för sällsynt. Vi snackar om en total befolkning på några miljoner
Sedlar: för avancerat
Smycken: =byteshandel?
Snäckor: Intressant idé. Skulle nog dock aldrig funka
Ädelstenar: för ovanligt.

Ta gärna något som är unikt för din värld, och som är tillräckligt värdefullt för att man ska kunna använda det som betalningsmedel.

Jag skulle inget hellre, men min värld är i princip likadant uppbyggd som vår egen kära jord, fast med magi inblandat. Jag kanske ska ta och lägga in nåt spejsat...

Tyr

Hero
Pärlor: Återigen, för sällsynt. Vi snackar om en total befolkning på några miljoner

Ah /images/icons/smile.gif

Men sådana saker skulle kunna fungera om kulturen även sysslade med byteshandel som Morgoth säger (det tycker jag låter vettigt), och att det mest var de som hade det bra nog för att kunna samla på hög som använder "pengar". Men jag kan förstå att du vill ha något bättre.

Jag kom på att kristaller kanske vore ett alternativ...men jag har också ett vagt minne av att man använde kristaller som pengar i Outcast.

Morgoth

Swashbuckler
Ska vi byta olja med varann?

"Beroende på hur duktiga handelsmännen är, så är kon värd två eller tre getter. Catch my drift?"

Joprecis, ungefär som bytesvärdessystemet i Trollvinter... (ledsen grabben men alla coola system är redan upptagna /images/icons/smile.gif)

"Hur funkar den?"

Äsch, den är inte genomsyrat genomball på det där orginella sättet, men att införa byteshandel i dataspel tyckte jag var ganska groovy. Den funkar precis som bytesvärdessystemet i Trollvinter, fast i mycket större skala (iofs är jag en sån där strunthummer som spelade Fallout delvis bara för att det var kul att döda folk och sälja deras grejor).

"De som bor i ökenlandet Osorkon är mestadels Ramnehper"

Ack, just det ja, Ramnepherna, dem är typ som egyptier, va? Och Ishipterna, skulle man kunna våga jämföra dem med något asiatiskt folkslag inom handel, utveckling och sånt? Eller är det bara dumt?

"Vad fasen skulle de med olja till?"

Eldkastare så´klart! Eller bränsle! /images/icons/doh.gif
Nä, din värld verkar vara lite bronsålders/järnålders fantasy, men i fantasy brukar man kunna skylla allt på magi/magiker. Jag vet inte, skippa oljan för guds skull!

Nu är jag så busig att jag kollar vad i Vishnus varma famnar den här knappen gör: Vishnus

Man Mountainman

Storsvagåret
det är så här att det Ishpitiska Kejsardömet har lärt sig att framställa brons, men inte järn. Därmed har de inte heller lärt sig framställa guld.

Bhu, jag trodde att Guld var den FÖRSTA metallen som människor lärde sig utvinna.

Genesis

Ni dés ni maître
Låtsaspengar

Hmmm, jag gillar idén med kristaller. Även jag minns vagt något om en sådan valuta i Outcast, men vem bryr sig? Jag har redan snott så mycket att jag lika gärna kan sno lite till. Jag ska fundera på idéen, den är lockande...

I så fall skall det nog vara kristaller i kombination med byteshandel, som du säger...
Matematik är dock ganka väl utvecklat, så man skulle ju kunna ha en jämförande valuta som inte bara existerar i reglerna, utan även används i kulturen, nån sorts fiktiva pengar, som kristallerna kan symbolisera vid behov (om man inte har nåt som säljaren vill ha, eller om man är rik och inte behöver nåt som köparen har).

Mask_UBBT

Hero
"Nå, vad var det jag ville fråga om? Jo, det är så här att det Ishpitiska Kejsardömet har lärt sig att framställa brons, men inte järn. Därmed har de inte heller lärt sig framställa guld.
Vilken valuta kan man tänkas ha i ett sådant samhälle? Jag har funderat på brons, koppar -och tennmynt, men vet inte om det är bra. Jag har även funderat på att använda salt, men är inte nöjd med det heller. Har ni några förslag?"

Vad är det för fel att avnända brons? Shaka(?)-kulturen värderade ju brons högre än guld. Måste det verkligen vara så att de inte KAN framställa järn eller guld? Kan det inte bara vara så att Guld inte är ovanligt, alltså så vanligt att man faktiskt inte kan se någon skönhet i det? Och guld är ju inte på något sätt praktiskare än brons, egentligen(det enda det duger till är att se fint ut)! Eller så finns det inte alls, och då skulle man ju givetvis inte känna till det, eller i allafall inte kunna hantera det!
Dessutom gillar jag tanken med ett imperium byggt på brons, faktum är att jag har ett sådant folk under arbete in Sisu...

/Mask

Genesis

Ni dés ni maître
Förvirring

Ramnepherna, dem är typ som egyptier, va? Och Ishipterna, skulle man kunna våga jämföra dem med något asiatiskt folkslag inom handel, utveckling och sånt? Eller är det bara dumt?

Tja, Ramnehperna är väl ganska lika, egyptier, antar jag. Det är lite lustigt, för jag hade faktiskt Egypten i sinnet när jag satte ut (de fruktansvärda) namnen, som kommer från Ishpiternas språk.

Okej, så här är det. Man måste skilja på ras och nationalitet. Visserligen är de flesta (ca 75%) Osorkier Ramnehper, men det är å andra sidan många (ca 40%) av de som bor i Ishpi också. Hmmm, detta är förvirrande. Härmed döper jag om Ishpi och det Ishpitiska kejsardömet till Desebek och det Desebekiska kejsardömet (jag förvirrar antagligen saken ännu mer).
Okej, alltså, Osorkons kultur liknar antika Egyptens, men en hel del av denna kultur kommer från Desebek. Skriftspråket, bronsen och hjulet är alla Desebekiska uppfinningar. Kulturerna är alltså ganska lika, förutom de bitar som påverkas av klimat och läge (som byggnadskonst och maträtter). Är det nån som hänger med? Jag har antagligen svårt att förklara detta eftersom jag har levt i den här världen i ca en vecka nu...

Jag bifogar ett RTF-dokument som berättar lite mer om länderna, om nån nu bryr sig om att läsa det...

Genesis

Ni dés ni maître
Ang. Järn

Tja, jag kanske kommer att använda tenn, koppar -och bronsmynt trots allt, men det vore tufft med nåt mer nyskapande

Måste det verkligen vara så att de inte KAN framställa järn eller guld?

Ja. Åtmistone järn. Järnet har en central betydelse i och med att det användes av än äldre kultur. Järn är ovanligt, fruktat av vissa, av historiska orsaker, och eftertraktat av andra, på grund av dess överlägsna styrka.

Morgoth

Swashbuckler
En bra grej

Är att exkludera å, ä och ö i namnen på bifogade filer. Det brukar funka lite bättre då. Jag tror jag hänger med i det du säger, så helt förvirrat är det inte.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som vet hur det känns att förvirra med beskrivningar... rita bilder, vetja!

Mask_UBBT

Hero
Re: Ang. Järn

"Tja, jag kanske kommer att använda tenn, koppar -och bronsmynt trots allt, men det vore tufft med nåt mer nyskapande"

Gör vad du vill. Jag tycker 'nyskapande' monetära elementofta bara skapar kompliktioner. Ett exempel kan vara Eons järnstänger(alvernas 'mynt'). De höjde inte stämningen, utna var snarare någonting som kom ivägen.
Du måste kanske dock inte göra just tenn- koppar och bronsmynt, utan snarare kanske valuta i EN metal, i olika storlekar. 12g-mynt, 30g-mynt, 150g-mynt, 7kg-mynt?

"Järnet har en central betydelse i och med att det användes av än äldre kultur. Järn är ovanligt, fruktat av vissa, av historiska orsaker, och eftertraktat av andra, på grund av dess överlägsna styrka."

Låter snarare som ett tabu vore lämpligt. Någonting i historien har gjort att folket tagit avstånd till järnets ondska och befläckade andar och valt det något sämre, men ädlare, bronset? Ett tabu kan sedan INDIREKT leda till en oförmåga att skapa jänkonst, men detta kommer av kulturella bakgrunder?
Bara tankar!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Byteshandel

Om de exporterar sten kan de ju använda såna där stora stenmynt som bl.a. mikronesierna använde. Nackdelen är dock att de mest värdefulla mynten var stora som kvarnhjul, alltså inget man går runt med i penningpungen...

Varför inte dyrbara kryddor i olika mängder inbakade i små ... kakor, som behandlas så de tål väta och annat? Ju mer krydda i desto mer värdefull är den.
Eller något...

Morgoth

Swashbuckler
*fniss*

Jorå, nyskapande är det alltid. För att rippa av (ursäkta uttrycket, jag spelade internetrollspel med Arvidos igår /images/icons/wink.gif) Dune ännu mer skulle man kunna säga att kryddan har någon viktig funktion, som tillexempel evig ungdom (kanske på bekostnad av att man blir beroende).

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som tänker göra ett Dune rollspel, en dag

Man Mountainman

Storsvagåret
Problemet är väl att rkyddor har en tendens att bli dåliga, så har man inte tänkt använda sina kryddor i maten så måste man göra sig av med pengarna illa kvickt för att de inte skall börja ruttna.