Nekromanti Alternativa D&D magiker

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
De här är magiker menade för OSR D&D av den lite smutsigare varianten. De är inte lika potentiellt mäktiga som de vanliga magikerna men de är inte begränsade av det vanliga Vanciska magi systemet som tvingar dem att ladda om genom att sova åtta timmar. Saves och liknande är som en vanlig magiker om inget annat anges.

Ge gärna kritik och har ni någon egen magiker variant kom gärna med den :gremsmile:

Skuggmän:
Skuggmän har en "vän" på andra sidan som har tagit deras skuggas plats. Istället för att ha en skugga har de alltså en levande spöklik varelse som de kan kontrollera. För att kontrollera skuggan måste de ägna en handling åt att koncentrera sig, de kan fortfarande röra sig medan de gör detta.

Skuggan kan röra sig 10 fot från karaktären per level. Inom det här avståndet han den påverka föremål och personer som en vanlig karaktär som har vilket verktyg som helst. Skuggan kan alltså bända upp ett fönster som om den hade en kofot eller kasta ner ett rep gjort av skuggor som andra kan klättra i.

I en strid anfaller skuggan som en fighter av halva magikerns nivå (minst nivå 1), har 1 livspoäng och en AC på 10 + (eller minus, det bra hållet ska det gå på) skuggmannens nivå i AC. Skuggan kan bara skadas av magi eller magiska vapen. Om skuggan dödas kan skuggmanen spendera en runda för att få fram den igen. Om skuggan är precis bredvid magikern kan den bli träffad av en attack per runda istället för magiker.


Blå magiker:

Blå magikern är... märklig. Han har gjort om sin kropp till ett kärl för de kaotiska energier som bygger upp magi, monster och andra märkligheter men har inte lärt sig några förmågor själv. Istället kopierar och lagrar han förmågor från andra varelser genom att överleva dem.

Blå magikern absorberar magi och monsters förmågor som de överlever. Blir en blå magikern träffad av en sleep spell och överlever kan han nu kasta sleep. Blir han träffad av drakeld kan han nu andas drakeld.

Blå magikern kan bara absorbera en magisk förmåga i taget och bir han träffad av en ny medan en fortfarande är lagrad måste han välja vilken av dem han vill ha lagrad. Blå magikern kan använda förmågan lika många gånger som sin level innan den försvinner.

Många blå magiker strävar efter att ha ett zoo av monster de kan utsätta sig för under säkra former. Det är alltså långt ifrån ovanligt att blåmagiker bär med sig bojor eller rep och har burar förbereda i städer nära dungeons.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Psion

Down and dirty tankekrafter. Inget fancy, inga kåpor eller ritualer eller formler. Du tänker på saker och så händer de. Varför har din karaktär tankekrafter? Jag gillar antingen mutation i hjärnan eller att han sniffat någon typ av rent kaos i fysisk form så som warp stone som fuckat upp honom. Men va fan, gör vad du vill.

Psions kan göra tre saker med sina krafter. De kan 1. Lyfta grejer. 2. Läsa folks tankar. Och 3. Döda folk och saker spektakulärt. De kan inte tankekontrollera folk för tankekontroll suger nu och har alltid sugit i D&D. Ja, om du spelar i samma kampanj som mig så vet du att min karaktär jag kör just nu är en tankekontrollsnisse. Detta betyder bara att jag är en hycklare och det borde ni redan veta vid det här laget.

För att lyfta grejer tänker du på att lyfta dem och det händer. Vill du lyfta folk rullar du din intelligens mot deras styrka. Psions av högre level kan lyfta mer än de av lägre level. För att läsa någons tankar rullar du intelligens mot intelligens med dem och om du vinner läser du deras tankar för ett par minuter/en scen. För att döda folk säger du att du dödar dem och sedan får de göra en save (mot will eller dragons fire eller något annat du som spelledare finner lämpligt) eller ta 1d4 skada per level psionen är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Image-magikern. Han är helt inriktad på spells som påverkar hur andra uppfattar honom. Han kan göra sig skrämmande, till en ledargestalt, åtråvärd, harmlös, övertalande, förtroendegivande, minnesvärd, oansenlig, charmig et cetera. En typisk magiinrikting på magiker som har ledarambitioner, men också suverän som exempelvis spion.

Jag har själv försökt spela sådana några gånger, men det befintliga systemet funkar inget vidare för det.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Laberoisten

Den här "magikern" är snarare en skicklig bluffare och illusionist. Med sin hyfsade tekniska kompetens kan hen återskapa effekterna av magi via fusk, trick och prylar. Vilseledning, dolda trådar, speglar och kemikalier är essen i ärmen som man säger.

Rollen funkar helt som en magiker, skillnaden är att hen måste vara klädd i mantel+rock samt bära med sig (högsta spell level= X) X*10 kg packning, som är helt dedikerad till spells. Hen kan bara använda sina spells när detta är uppfyllt och ljuset får max vara "dunkelt".

Det går inte att använda Detect eller Dispel Magic mot Laberoisten, de ersätts av Find Trap och Disable Trap.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Troberg said:
Image-magikern. Han är helt inriktad på spells som påverkar hur andra uppfattar honom. Han kan göra sig skrämmande, till en ledargestalt, åtråvärd, harmlös, övertalande, förtroendegivande, minnesvärd, oansenlig, charmig et cetera. En typisk magiinrikting på magiker som har ledarambitioner, men också suverän som exempelvis spion.

Jag har själv försökt spela sådana några gånger, men det befintliga systemet funkar inget vidare för det.
Kolla spirutalist klassen i Tales of the grotesque and and dungeonesque, den gör ungefär vad du efterfrågar :gremsmile:

http://talesofthegrotesqueanddungeonesqu...nesque-iii.html
 
Top