Rickard
Urverk speldesign
Jag har dragits med ett ok i DoD och det är fummelreglerna, eftersom de följer de gamla reglerna. Perfekta slag med omodifierad etta har jag redan tagit bort ur systemet, eftersom jag kör med Effekt - det tärnningen visar vid att framgångsrikt slag blir Effekten (slår man 8 så blir Effekten 8). Istället kör jag med att alla slag som visar 10 eller över kan ge en extraordinär effekt.
Jag har kört med att om man slår 20, så får man slå om färdighetsslaget; om slaget är misslyckat så fumlar man. Beroende på vad man slog i detta andra slag så fick man fram hur ofantligt man fumlade.
<table><tr><td>Resultat</td><td>Beskrivning</td></tr><tr><td>1-6</td><td>Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.</td></tr><tr><td>13-16</td><td>Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.</td></tr><tr><td>17-20</td><td>Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</td></tr></table>
Det här funkade bra med satsningsreglerna som sade att man kunde säga ett tag och lägga till det på Effekten om man slog ett framgångsrikt slag. Dock så misslyckades slaget om man slog lika med eller lägre än det nämnda talet. Så någon som har FV14 och satsar 4 så lyckas denna om tärningen visar mellan 5 och 14 och får då en Effekt på mellan (5+4=) 9 och 18 (=14+4). Det som funkade bra, var att även riktigt bra personer kunde fumla.
Jag ogillar dock fummelregeln. Mycket för att den inte följer lagen om Effekt, men så kräver den dessutom ett extraslag. Extraslaget behövs, för annars är det endast slumpen och aldrig skickligheten som avgör. Folk har föreslagit att om man har en negativ Effekt på 5 eller mer (alltså, har FV 9 och slår 14 eller högre), så fumlar man. Jag gillar det inte på grund av två anledningar; dels blir fummelgränsen så hög och dels kräver den en matematisk uträkning.
Istället tänkte jag mig såhär: alla slag som är under 10 och som är misslyckade är fummel. Det får följderna att fummel beror på skicklighet och att 10 blir en magisk gräns där man kan fumla och där man kan få extraordinärt resultat. Vissa kanske tänker att alla som har FV 10 eller mer inte kan fumla. Å andra sidan har vi satsningsreglerna, som gör att man faktiskt kan fumla. Är det ett för hårt straff för satsningsreglerna, där man både får en lägre chans att misslyckas, men också att man kan fumla?
Ska jag dela in fumlet i grader, som jag hade förut, eller ska ett fummel vara ett fummel, precis som ett slag över 10 är ett extraordinärt slag, oavsett hur högt man slår?
/Han som nog ska beskriva i reglerna lite bättre effekterna av slå under 10 respektive över 10
Jag har kört med att om man slår 20, så får man slå om färdighetsslaget; om slaget är misslyckat så fumlar man. Beroende på vad man slog i detta andra slag så fick man fram hur ofantligt man fumlade.
<table><tr><td>Resultat</td><td>Beskrivning</td></tr><tr><td>1-6</td><td>Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.</td></tr><tr><td>13-16</td><td>Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.</td></tr><tr><td>17-20</td><td>Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</td></tr></table>
Det här funkade bra med satsningsreglerna som sade att man kunde säga ett tag och lägga till det på Effekten om man slog ett framgångsrikt slag. Dock så misslyckades slaget om man slog lika med eller lägre än det nämnda talet. Så någon som har FV14 och satsar 4 så lyckas denna om tärningen visar mellan 5 och 14 och får då en Effekt på mellan (5+4=) 9 och 18 (=14+4). Det som funkade bra, var att även riktigt bra personer kunde fumla.
Jag ogillar dock fummelregeln. Mycket för att den inte följer lagen om Effekt, men så kräver den dessutom ett extraslag. Extraslaget behövs, för annars är det endast slumpen och aldrig skickligheten som avgör. Folk har föreslagit att om man har en negativ Effekt på 5 eller mer (alltså, har FV 9 och slår 14 eller högre), så fumlar man. Jag gillar det inte på grund av två anledningar; dels blir fummelgränsen så hög och dels kräver den en matematisk uträkning.
Istället tänkte jag mig såhär: alla slag som är under 10 och som är misslyckade är fummel. Det får följderna att fummel beror på skicklighet och att 10 blir en magisk gräns där man kan fumla och där man kan få extraordinärt resultat. Vissa kanske tänker att alla som har FV 10 eller mer inte kan fumla. Å andra sidan har vi satsningsreglerna, som gör att man faktiskt kan fumla. Är det ett för hårt straff för satsningsreglerna, där man både får en lägre chans att misslyckas, men också att man kan fumla?
Ska jag dela in fumlet i grader, som jag hade förut, eller ska ett fummel vara ett fummel, precis som ett slag över 10 är ett extraordinärt slag, oavsett hur högt man slår?
/Han som nog ska beskriva i reglerna lite bättre effekterna av slå under 10 respektive över 10