Nekromanti Alternativa fummel- och perfekta slag-regler

Rickard

Urverk speldesign
Jag har dragits med ett ok i DoD och det är fummelreglerna, eftersom de följer de gamla reglerna. Perfekta slag med omodifierad etta har jag redan tagit bort ur systemet, eftersom jag kör med Effekt - det tärnningen visar vid att framgångsrikt slag blir Effekten (slår man 8 så blir Effekten 8). Istället kör jag med att alla slag som visar 10 eller över kan ge en extraordinär effekt.

Jag har kört med att om man slår 20, så får man slå om färdighetsslaget; om slaget är misslyckat så fumlar man. Beroende på vad man slog i detta andra slag så fick man fram hur ofantligt man fumlade.

<table><tr><td>Resultat</td><td>Beskrivning</td></tr><tr><td>1-6</td><td>Kraftigt fummel. Du skadar en vän eller blir skadad. Hur mycket beror på situationen.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Pinsamt resultat. Får ett komiskt resultat som innefattar något av de andra resultaten.</td></tr><tr><td>13-16</td><td>Klavertramp. Något går sönder, helt eller delvis.</td></tr><tr><td>17-20</td><td>Smärre missöde. Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas (förlorar handlingar eller FV:t sänks).</td></tr></table>
Det här funkade bra med satsningsreglerna som sade att man kunde säga ett tag och lägga till det på Effekten om man slog ett framgångsrikt slag. Dock så misslyckades slaget om man slog lika med eller lägre än det nämnda talet. Så någon som har FV14 och satsar 4 så lyckas denna om tärningen visar mellan 5 och 14 och får då en Effekt på mellan (5+4=) 9 och 18 (=14+4). Det som funkade bra, var att även riktigt bra personer kunde fumla.

Jag ogillar dock fummelregeln. Mycket för att den inte följer lagen om Effekt, men så kräver den dessutom ett extraslag. Extraslaget behövs, för annars är det endast slumpen och aldrig skickligheten som avgör. Folk har föreslagit att om man har en negativ Effekt på 5 eller mer (alltså, har FV 9 och slår 14 eller högre), så fumlar man. Jag gillar det inte på grund av två anledningar; dels blir fummelgränsen så hög och dels kräver den en matematisk uträkning.

Istället tänkte jag mig såhär: alla slag som är under 10 och som är misslyckade är fummel. Det får följderna att fummel beror på skicklighet och att 10 blir en magisk gräns där man kan fumla och där man kan få extraordinärt resultat. Vissa kanske tänker att alla som har FV 10 eller mer inte kan fumla. Å andra sidan har vi satsningsreglerna, som gör att man faktiskt kan fumla. Är det ett för hårt straff för satsningsreglerna, där man både får en lägre chans att misslyckas, men också att man kan fumla?

Ska jag dela in fumlet i grader, som jag hade förut, eller ska ett fummel vara ett fummel, precis som ett slag över 10 är ett extraordinärt slag, oavsett hur högt man slår?

/Han som nog ska beskriva i reglerna lite bättre effekterna av slå under 10 respektive över 10

G

Guest

Guest
Funkar säkert. Dock så brukar jag försöka undvika regler bara för reglernas skull. Jag körde med en tokdum regel ett tag gällande fummel som faktiskt fungerade och var rätt så rolig. Varje spelare väljer ETT tal på T20. Slår den personen det talet så är det en fummel. Dock så körde jag inte med så allvarliga fummelresultat, utan mer komiska inslag... Tappa grejer, snubbla och liknande saker...

Nåväl... Lycka till!

Rickard

Urverk speldesign
Nu med bild!

För de som inte förstod mekaniken, så kan jag slänga ihop en liten skiss.

/Han som hoppas den bidrar till rätt tankesätt

Rickard

Urverk speldesign
"Vad är problemet med de perfekt- och fummelregler som finns i grundreglerna?"
De följer inte reglerna om Effekt. Vad är då Effekt? Se första stycket i trådstarten. :gremsmile:

Varför behöver då de regeleffekterna följa reglerna kring Effekt?
/Han vill ha hela systemet strömlinjeformat

Krille

Super Moderator
Vad menar du med fummel?

Definiera först vad ett fummel är. Är det att bryta foten, skjuta sig i benet, bli stum eller vad nu traditionell DoD à la anno domini 1982 vill ha det till? Eller är det något annat?

Det här tänket har färgat av sig en hel del på andra spel ("smutsat ner", höll jag på att skriva). Exempelvis hade Star Wars d6 från och med 2nd Ed en vild tärning: det var en av tärningarna i slaget som hade annan färg än de andra. Om den utföll på 6 så slog man en tärning till och lade till de övriga; om den också blev 6 så fortsatte man så tills man inte slog 6 längre. På så sätt kunde man få fethöga resultat (högt var bra i Star Wars d6 rent generellt).

Men om den vilda tärningen utföll med 1 så hade man tre val: antingen struntade man i det, eller så tog man bort den vilda tärningen och den högsta andra tärningen, eller så inträffade något kasst utöver utfallet av handlingen man försökte göra. Exempelvis, slog jag 1-3-4-4-6 på fem tärningar (den röda siffran är förstås den vilda tärningen) så skulle det i fall ett innebära en summa på 18. I fall två skulle jag få en summa på 11, vilket fortfarande skulle räcka för ett medelsvårt slag. I fall tre skulle jag få en summa på 18, vilket räcker för att klara ett svårt slag, men utöver det inträffar en komplikation.

Antag att jag håller på att kortsluta kretsarna för att öppna en låst dörr. Svårigheten är Svår. I fall två får jag upp dörren. I fall två får jag inte upp dörren. I fall tre får jag upp dörren - den deklarerade handlingen - men larmet går - komplikationen.

Kruxet är att på grund av arvet från DoDs urkassa fummel så brukade en etta på den vilda tärningen tolkas som automatiskt misslyckande av värsta sort. Det brukade i allmänhet resultera i att jag inte fick upp dörren, fick en stöt som bedövade mig i fem stridsrundor, aktiverade larmet och brände kretsarna så att framtida försök var omöjliga.

Så till att börja med, vad innebär fummel? Om du trots allt kan tänka dig ett avsteg från DoD-traditionens skott i foten på grund av osynlig sköldpadda, och kan tänka dig ett omslag, så skulle jag säga så här: slår du 20 så inträffar en komplikation som inte direkt har med handlingen att göra. Sedan slår du om. Om det andra slaget lyckas så lyckas även den deklarerade handlingen, utöver komplikationen.

Jag tror det blir roligare för spelaren att veta (förutsatt att han får slå själv) att nånting kasst just har hänt, men att han får en chans att åtminstone delvis rädda dagen genom att lyckas med vad han förutsatte sig att göra.

Troberg

Sinister eater
Re: Vad menar du med fummel?

Definiera först vad ett fummel är. Är det att bryta foten, skjuta sig i benet, bli stum eller vad nu traditionell DoD à la anno domini 1982 vill ha det till? Eller är det något annat?
Bra kommentar. Jag skriver det på det här sättet i Generica (utdrag ur ett avsnitt om hur man kan anpassa reglerna för sin spelstil):

You may have noticed how we have left the most powerful method of tweaking out of this list. This is done because it is not really a rule modification.

So, what is this great secret of tweaking the game?

It is the power of interpretation. The big difference between a role-playing game and a computer game is the common sense found in the game master. The game master can choose how he wants to interpret the result of the rules, dies, and tables based upon the needs of the campaign.

A knockout blow in a saloon brawl is probably a chair over the back of the head, while the same blow in a karate action game is a perfect jump kick to the jaw sending the opponent flying across the tables. A serious gunshot wound to the arm in a realistic Vietnam scenario would probably be a bloody mess with the victim screaming in pain, while the same wound in a Zorro swashbuckling adventure would hurt the hero, forcing him to withdraw and hide the bandage to protect his secret identity. A wound that would kill a henchman in a James Bond scenario would probably only result in a knockout when Zorro did it.

It is all in the interpretation. The rules give an indication of how serious it is, but the game master decides what serious means in practical terms in his world.

Men om den vilda tärningen utföll med 1 så hade man tre val: antingen struntade man i det, eller så tog man bort den vilda tärningen och den högsta andra tärningen, eller så inträffade något kasst utöver utfallet av handlingen man försökte göra. Exempelvis, slog jag 1-3-4-4-6 på fem tärningar (den röda siffran är förstås den vilda tärningen) så skulle det i fall ett innebära en summa på 18. I fall två skulle jag få en summa på 11, vilket fortfarande skulle räcka för ett medelsvårt slag. I fall tre skulle jag få en summa på 18, vilket räcker för att klara ett svårt slag, men utöver det inträffar en komplikation.
Vad menar du med första alternativet? Menar du "Äsch, jag ångrade mig, jag försöker inte trots allt."?

Krille

Super Moderator

Vad menar du med första alternativet? Menar du "Äsch, jag ångrade mig, jag försöker inte trots allt."?
Det är upp till spelledaren att välja vilken av de tre alternativen som han ska använda. Alternativ 1, "att strunta i det", är alltså att inget särskilt händer utöver framgång/misslyckande - det vill säga man struntar i regeln om den vilda tärningen, inte i själva handlingen.

Det första, att strunta i tärningen, är oftast för rena kunskaps- och efterforskningsslag, det andra (ta bort den vilda tärningen och den högsta) används mest för anfalls-, försvars- och skadeslag, medan det tredje (en komplikation inträffar) används mest för alla andra handlingar när det är ös.

Osbjer

Warrior
Ok. Själv gör jag mig som så att om en person slår 1 slår man igen. Lyckas det andra slaget är det perfekt. Behövs någon sorts effekt räknar jag ut differensen mellan FV och slaget. I dett fall blir det två diffar, ett mellan FV och 1 och ett mellan FV och det andra slaget. Dessa läggs då ihop och ett perfekt slag får jättehög "effekt". Fummel fungerar på liknande sätt, bara att diffen blir negativ (vilket oftast resulterar i något negativt med) såvida inte FV är > 20. Om FV > 20 fumlar man på 20+20, och effekten är 0 om den behövs.

Fördelen är att det är ganska enkelt (men det var ju ditt system med) och det funkar både för fummel, perfekt och normala slag.

Osbjer

Warrior

Jag håller med dig i att fummel har olika betydelse i olika fall. I ett fall som t.ex. "Vi letar igenom bokhyllan efter något som ser värdefullt och användbart ut!" och rollpersonen fumlar på sitt färdighetsslag (jag hade valt ett dolt FDT) hittar de en bok som de tror är något riktigt värdefullt och som kommer ha stor betydelse i framtida kampanjen, men som givetvis är värdelös.

I fråga om strid kan det vara att man av misstag slår en vän i ett backswing eller att man snubblar och faller till marken. Några osynliga sköldpaddor finns inte i mitt Altor.

Ett fummel i en kunskapsfärdighet (när dessa väl slås för) får en effekt som "Jag är stensäker på detta, och kan slå vad min moster!", men det visar sig vara helt fel. Jag kan tala för mig själv och medge att det faktiskt händer då och då inom områden där jag har mer kunskaper än genomsnittet.

slår du 20 så inträffar en komplikation som inte direkt har med handlingen att göra. Sedan slår du om. Om det andra slaget lyckas så lyckas även den deklarerade handlingen, utöver komplikationen
Enligt min mening är fummel "ett misslyckande som är utöver det vanliga" så fummel och lyckad handling går inte hand i hand. Men det är ju å andra sidan ett paradigm från min sida, och jag har inte tänkt i andra banor. Jag kan tänka mig att detta skulle kunna fungera. T.ex. "Då slår mot din motståndare, men i slaget tappar du balansen och faller till marken. Du lyckas dock träffa honom i benet, men är numer liggande."

Rickard

Urverk speldesign

"Definiera först vad ett fummel är. Är det att bryta foten, skjuta sig i benet, bli stum eller vad nu traditionell DoD à la anno domini 1982 vill ha det till? Eller är det något annat?"
Uhm, jag tyckte att jag definierade den i trådstarten. Se tabellen.

"...slår du 20 så inträffar en komplikation som inte direkt har med handlingen att göra. Sedan slår du om. Om det andra slaget lyckas så lyckas även den deklarerade handlingen, utöver komplikationen."
Det där påminner om DoD:s snedtändningstabell, "Besvärjelsen lyckas med halva Effektgraden", vilket i princip gjorde att man lyckades även om man fumlade. Idén är inte helt knasig. I mina regler för samarbete så kan man få FV över 20 och då lyckas slaget vid ett fummel (en 20:a), men en av de som samarbetar råkar ut för fummel (den med lägst Psyke, då den är mest olyckssam).

/Han som antagligen kommer på hur han ska beskriva fumlet när han väl skriver om allting