Många rörliga delar, så det är svårt att få en bild av hur det skulle fungera i spel, men jag tycker det ser coolt ut. Gillar att "vardagsproblem" är en separat kategori från "nackdelar", men det kan också vara svårt att dra gränsen kanske? Att vara narkoman är ju ett vardagsproblem. Vardagsproblem är kanske specifikt sociala problem, i professionella och nära relationer?
Beroende på vilken typ av spel man vill ha kunde man kanske tänka sig att "vardagsproblemen" är knutna till konkreta SLP:s och för att åtgärda dem måste man interagera med dessa SLP:s, som då ställer krav och så vidare? Kan kanske leda till en lite mänskligare berättelse, och också sorgligare när man ser i realtid hur man distanseras från de som betyder något för en. I Delta Green finns ett system med "bonds" som kan skadas när man drabbas av insanity och som illustrerar hur agenterna blir allt mer avlägsna den vardagliga verklighet de svurit att beskydda från de kosmiska hoten. Kanske värt att kolla in?
Stressreglerna: I Unknown Armies får du slå direkt när du utsätts för trauma och misslyckas du så aktiveras Fight/Flight/Freeze omedelbart. Du har valt att dela upp det i två steg: först får du stress, sen omvandlas stressen till tärningar som du slår tillsammans med ett vanligt slag. Nån särskild anledning till att du valt att lägga upp det på det sättet?
En smärre anmärkning om tärningsmekaniken: Motståndsslag ger en fördel till försvararen, vilket kanske är lite frustrerande i strid, särskilt om du har höga värden och slåss mot en jämbördig motståndare (vilket kommer tendera att tränga ihop resultaten mot den högre änden och resultera i lika oftare (tror jag? osäker på hur "sexor tar ut varandra"-regeln påverkar här). Dessutom är det lite assymmetriskt i det att sexor men inga andra värden tar ut varandra. Alla motståndsslag kanske inte heller medger en "inget händer"-tolkning (vad betyder "inget händer" vid stealth, t.ex.? Att den smygande inte blir upptäckt eller att den smygande inte lyckas ta sig fram?)
En alternativ variant är ju att *alla* lika höga värden tar ut varandra. Så om ditt och motståndarens högsta resultat bägge är femmor tar de ut varandra och ni jämför återstående tärningar. Ett annat sätt att säga samma sak vore: om de högsta tärningarna är lika, titta på de näst högsta; är de också lika, titta på de tredje högsta, osv.