Re: hmm...
Nu har jag främst erfarenhet av svenska rollspel (eh, ja, och WoD , men specifikt så tycker jag att WoD-reglerna (och nu talar jag främst om Vampire och Werewolf, de andra spelen har jag inte så bra koll på) är åtminstone lika snabba som jättarna Call of Cthulu
Nu får jag litet flashbacks från eon-forumet men: Det är en teoretisk omöjlighet.
Jämför vad som krävs fär att skada någon (litet förenklat) WoD: man måste vinna initiativet (båda slår varsitt slag med högar av tärningar och räknar successes), man måste anfalla bättre än försvaret (båda slår varsitt slag med högar av tärningar och räknar), man måste skada mer än motståndaren soakar (båda slår varsitt slag... osv)
CoC: Anfallet måste lyckas, försvaret måste misslyckas (båda slår för respektive färdighet, t100 under %-chans), man slår skada (t.ex 2T6+2), drar ifrån skydd och applicerar på offret.
Det går inte att slå sex slag med 2-10 tärningar var lika snabbt som man kan slå tre slag med två tärningar var i snitt.
Även genom en ren jämförelse av grundmekaniken för att lyckas med en handling borde det vara uppenbart att CoC är snabbare: en procenttärning under ett värde lär alltid vara snabbare än att slå en näve tärningar, klassa dem som lyckade eller misslyckade och räkna ihop antalet framgångar... givet likvärdig träning på båda områden.
Jovisst, men det är i min mening också rätt meningslöst att sitta och knåpa ihop hur andra system och hemkokta regler ska inverka på Vampire när det redan finns ett väl fungerande system.
Om jag delade din åsikt om att det var ett väl fungerande system skulle jag nog även dela din åsikt om att det är onödigt att ersätta. Nu gör jag inte det
Det behöver inte kräva så mycket jobb heller... att dubbla alla egenskapsvärden och köra med fuzion i stället tar inte många sekunder och lär funka mycket smidigare.
<I>Wow... det kände jag inte till. Så är en botch alltid fatalt i Mage? Eller bara för vissa handlingar? Stackars satar, fast med tredje utgåvans regler för botchar (jag antar att tredje utgåvan av Mage har samma regeländringar som tredje utgåvan av Vampire) är det ju svårare att botcha.[/i]
Botchar man ett slag för magi (som är rätt vanligt i Mage) får man en omedelbar paradox-backlash. Det är rätt allvarligt och kan försätta en karaktär ur spelbart skick permanent om man har litet otur.
Fummelbuggen finns kvar, även om den är lindrad. Det känns inte bra att man skall bli klumpigare ju bättre man är IMHO, även om det är marginellt.