Nekromanti Alternativa skaderegler?

Bombu

Hero
Jag har kanske lite skeva referensramar eftersom jag mest utgår från mina minis, men den här krigaren är en av de söligare jag har på den leveln
För mig verkar det skevt att ha 15 dex på en krigare som är söligast.

men pröva det är nog ett bra tips :)

roguen är som den är skriven himla bra i strid, jag nämner det så du vet.

Den kan enkelt slås ihjäl men om den ställer sig flankande, (dvs står på andra sidan av fienden jämfört med en allierad) så får roguen in sneak attacks på alla sina attacker, förutom den vanliga +2 to hit. Det gör att roguen redan är livsfarlig.

Det du gör är att lägga till en extra bonus till honom. Visst kan det vara rätt för dig, men det blir en väldigt stor boost för roguen.

R Enemy Ally

eller

rogue
enemy
Ally

lycka till med testerna, gör även några tester utanför minis reglerna.

Bombu

gitarrpoet

Veteran
Ja du, det låter som en genomtänkt idé. jag skulle dock aldrig tänka mig att slå en massa massa slag i DnD. Spelet är underbart just för att det är så snabbt, Så varför förstöra den spänningen den snabbheten. D&D är nog det enda rollspelet som verkligen håller takten(till skillnad från eon som kan ta evigheter i sina strider.)

Om du verkligen känner att problemet ligger i skadeförklaringen så fokusera dig där då till att förklara det för dig själv. Kanske är det så att en kämpe av något slag som blivit sargade mycket under spelets gång, med tiden måste ha kraftigare gudomliga krafter eftersom det blir svårare att läka efter varje skada(+ att dem undviker bättre och ev.får någon dos av övernaturlighet; Som tempelriddarna som blir helgon liknande/änglar etc.) Det första idéen med att en sargad kropp är svårare att läka ( ikombination med något av dem andra/båda) förklarar varför magiker inte har svårt att nå sin max hp genom en Cure serious wounds, medan en fighter har det.

Sen vill man presentera lite realism så kan man ju se hur dem gjorde med starwars rollspelet. Där har dem ju Wound och vitatlity(också på D20 systemet) men wound går aldrig upp! Utan det är det värde man har i Con och för varje gång man får en kritisk träff på sig så förlorar man wounds(vilket gör att en låglevelare kan döda en höglevelare.. men det resulterar också att man kan dö på lvl 18 och då skulle iaf jag gråta tårar om jag var spelare. Men du får knåpa på det, men tänk på att varje beslut får en konsekvens. Själv har jag gett upp DnD