Najs, men är tanken att sista raderna ska bryta symmetrin mot de tidigare? För det blir en lite överraskande syftningsskiftning, där den andra raden i paret inte refererar direkt till subjektet i första raden, såsom i de andra radparen.solvebring said:Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?
Jag var medveten om det, att jag skrev det så, men jag måste erkänna att det mest blev så för att jag kände mig tvungen att hitta ett avslut än något annat, och jag ville att avslutet skulle se annorlunda ut. Fast ... Så värst snyggt är det väl kanske inte. Jag är förövrigt väldigt dålig på det här med olika versmått och regler, så jag antar att all poesi jag ger mig på lider av det på ett eller annat sätt.Jarl said:Najs, men är tanken att sista raderna ska bryta symmetrin mot de tidigare? För det blir en lite överraskande syftningsskiftning, där den andra raden i paret inte refererar direkt till subjektet i första raden, såsom i de andra radparen.solvebring said:Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?
Man behöver inte kunna så mycket om versmått och sådant för att skriva bra poesi, det tycker iallafall inte jag.solvebring said:Jag är förövrigt väldigt dålig på det här med olika versmått och regler, så jag antar att all poesi jag ger mig på lider av det på ett eller annat sätt.
"Ansiktslösa lik" skulle dock kanske kunna rädda det du syftar på?
/solvebring som själv gillar "Ansiktslösa lik" mycket mer. Fan ...
Jag tycker tvärtom att "Ansiktslösa lik" är tråkigt och lite intetsägande. (För övrigt förstår jag inte invändningen "lik är redan döda", vad har det att göra med "Säg, varför måste de dö?"?)Jarl said:"Ansiktslösa lik" är bättre, men fortfarande lite off vad gäller syftningen, för lik är väl per definition redan döda?