Nekromanti Alternativt exp-system

thark

Hero
Jag gillar av vissa anledningar inte D&D3s exp-system; framförallt gillar jag inte att varje nivå är "lika lång" (om moståndet ökar i jämn takt med rollpersonerna), och att det behövs en korstabell för att lista ut hur mycket xp ett "encounter" ger (istället för en enkel lista, eller t o m att ett monster är värt en fix mängd som i gamla versioner).

(Sen tycker jag att det är för snabbt också, men det skulle man lätt kunna fixa genom att t ex bara öka kostnaderna om det var det enda problemet).

Det allra enklaste är förstås att ge ut poäng helt efter eget tycke, eller att helt enkelt säga "nu gick nu upp i nivå" när man tycker det gått lagom länge, men det vill jag inte eftersom en del av det koboldiga nöjet är att kunna sitta och säga "ooh, nu fick jag 1037 xp, då behöver jag 1897 till för nästa nivå" och så vidare, och det ska ha någon basis i något annat än bara hur många jag tycker passar så man kan sitta och gemensamt inbilla sig att spelets regler innebär en objektiv högre rättvisa eller något. :)

Detta satt jag och funderade på sent på natten när jag borde ha somnat istället :) och kluttrade ner ett lösningsförslag.

Alternativt erfarenhetssystem för D&D3

(Hrm, när det står "monster" kan man om man vill läsa det som "encounter" istället om man vill vara d20-politiskt korrekt, men...)

Ja, det blev väldigt rörigt. :)

anth

Vetefan
Vilket xp-system använder ni?

Jag höll just på att skriva ett inlägg som skulle starta en ny tråd om xp, när jag såg att thark han före mig.

Eftersom mitt inlägg inte är färdigskrivet så tänkte jag bara ställa en kort fråga nu:
Vilket xp-system använder ni?

thark

Hero
Re: Vilket xp-system använder ni?

I tidigare D&D3-kampanjer har vi helt enkelt kört på att rollpersonerna stiger i nivå efter SLs godtycke. ("Okej, dagens spel är slut, ni kan alla ta en nivå till.") Det funkar överlag bra men, som jag skriver i urinlägget, man går miste om en viktig del av "koboldnöjet" som jag ändå helst vill ha kvar. Fördelen är att det blir lättare för SL att styra rollpersonernas makt relativt motståndet ("Okej, jag har skrivit i mina rälsade anteckningar att spelarna kommer att möte ett gäng Mind Flayers i äventyr tio... okej, då kan jag bara höja deras nivåer så att de är sju-åtta när vi kommer dit"); det är svårare att styra deras exakta ökning när man samtidigt ska tänka på att antalet motståndare ska vara balanserat efter utmaning osv, och det är / kan vara kul när även SL inte har koll.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag gör det enkelt för mig...

Jag kör en oerhört enkel variant. En level per person och äventyr. Då slipper jag en massa räknande och spelarna blir nöjda. Dessutom avgörs inte allt på hur många monster man köttar då.

anth

Vetefan
Jag tyckte inte heller om DnD3Es xp-system när det kom och tillbringade otaliga timmar med att ”förbättra” det, vilket inte gick så bra.
Jag kom fram till att xp-systemet är så hårt knutet till d20-systemet att det inte var värt att ändra.

Ett problem är att det är fler saker än levels som är beroende av xp – tillverkning av magiska föremål t.ex.
Att en Wizard förlorar 200xp/level om hans familiar dör är inget problem eftersom man lätt översätter det till 1/5 level, andra saker som hur mycket xp man förlorar om man kastar en Wish kan vara lite knepigare att få ordning på.

Om man tycker att det är jobbigt att kolla i xp-tabellen, använd formeln som tabellen bygger på:
(jag använder mig av FRCS/DnD3E5, de som har gamla DMG kanske inte känner igen sig)
Enskild PCs lvl X vs Monsters CR Y
(lvl 1-2 räknas som lvl 3 i detta fall)
Om X = Y så är XP= PC lvl * 300/(antal karaktärer i partyt)
För varje 2 CR över PC lvl så 2*xp, om udda CR över så 4/3*xp.
För varje 2 CR under PC lvl så ½*xp, om udda CR under så 2/3*xp.
Givetvis måste man, som DM, tänka sig för innan man delat ut xp om skillnaden mellan PC lvl och CR är större än 7.
Givetvis så är ovanstående rader ett brott mot Wizards licenser. :gremsmile:

Om man vill ändra xp-systemet så är det bara att ändra variablerna i formeln ovan.
- Om man inte tycker om att lvl 1 behöver 1000xp, lvl 2 behöver 2000xp, osv så gör en egen xp-tabell, byt ut PC lvl * 300 mot 30% av vad PCn behöver för att gå upp i lvl.
- Om man inte tycker om att lvl 1-2 karaktärer får lika mycket xp som lvl 3 karaktärer så låter man lvl 1 behöva 3000xp istället för 1000xp, lvl 2 behöva 4000xp istället för 2000xp, lvl 3 behöva 5000xp istället för 3000xp och istället för 300*(PC lvl) så räknar man med 300*(PC lvl + 2).
- Om man inte tycker om att xp dubblas med 2 CR-ökningar, utan vill att den dubblas varje CR-ökning (som den gjorde i ADnD2E) får man ändra xp-tabellen från: 0, 1000, 3000, 6000, 10000… till: 0, 1000, 3000, 7000, 15000, 31000… - men till skillnad från AdnD2E så måste man fortsätta dubbla xp-tabellen och inte sluta dubblingarna vid lvl 10.
- Om man tycker att man stiger för fort så halverar man xp, men då måste man också halvera de skatter man delar ut.

Själv använder jag mig av ett system där man delar xp/2 och skatter/4, dessutom ger jag upp till +/– 20% xp-bonus beroende på hur jag anser att spelarna skött sig.

(jag håller på och knåpar på ett nytt individuellt xp-system som jag ska posta här så fort det är färdigt)

anth

Vetefan
EL vs CR

Hrm, när det står "monster" kan man om man vill läsa det som "encounter" istället om man vill vara d20-politiskt korrekt, men...
Jag är fullt medveten om skillnaden mellan Encounter level och Callenge Rating, men jag tycker skillnaden är så liten att man kan sätta EL = CR.

thark

Hero
Re: Jag gör det enkelt för mig...

...Men det funkar sämre för en lång kampanj där man spelar varannan vecka i ett år eller längre. :gremsmile:

(Jag minns inte vad de i reglerna kommit fram till var det statistiska genomsnittet, spel en gång i veckan och kampanjen håller sig i runt ett år?)

thark

Hero
Ett problem är att det är fler saker än levels som är beroende av xp – tillverkning av magiska föremål t.ex. Att en Wizard förlorar 200xp/level om hans familiar dör är inget problem eftersom man lätt översätter det till 1/5 level, andra saker som hur mycket xp man förlorar om man kastar en Wish kan vara lite knepigare att få ordning på.
Jo, det faller det kanske lite på. Just i mitt fall kan jag ignorera det till stor del eftersom jag normalt sett inte låter tillverkning av magiföremål förekomma i mina kampanjer (och undantag kan man hantera när de uppkommer) eftersom jag inte tycker det är kul. Wish etc ÄR ett problem men lyckligtvis ett som ligger tillräckligt långt i framtiden för att jag ska kunna vänta på att det kommer innan jag behöver ta tag i det i min egen kampanj. :)

Själv använder jag mig av ett system där man delar xp/2 och skatter/4, dessutom ger jag upp till +/– 20% xp-bonus beroende på hur jag anser att spelarna skött sig.
För att ge utrymme för bonusexp för allmänt bra spel och så vidare borde jag förstås minska mina siffror ytterligare (kanske till hälften om jag vill att hälften av utdelade exp ska vara bonusar och fortfarande behålla samma takt). "Skatter" tänker jag inte så mycket kring balanseringen av utan sätter ut det jag tycker lämpligt och sen brukar spelarna vara underutrustade i slutänden, men det få de leva med. :)

anth

Vetefan

Men det funkar sämre för en lång kampanj där man spelar varannan vecka i ett år eller längre.
Personligen så tycker jag att det är OK att spelarna stiger en level efter c:a 20 timmars spel.

anth

Vetefan
Just i mitt fall kan jag ignorera det till stor del eftersom jag normalt sett inte låter tillverkning av magiföremål förekomma i mina kampanjer
Det viktigaste för mig är att det faktiskt finns regler för att tillverka magiska föremål i DnD3E (till skillnad från ADnD2E), om spelarna vill offra tid på det är upp till dem.

"Skatter" tänker jag inte så mycket kring balanseringen av utan sätter ut det jag tycker lämpligt
Jag ger ut 1/4 av rekomenderad skatt-dos för att "simulera" low-fantasy.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag vet att metoden inte är riktigt anpassad för långa kampanjer, men å andra sidan brukar mina spelare tröttna eller dö långt innan level 20. :gremsmile:

thark

Hero

Det låter för mig bra på låga nivåer men lite för snabbt när man kommer upp mot nivå 10 och högre. (Men då är jag färgad av gamla "lvl 9 = lord" och att man redan då räknas som någon som hängt med länge och är riktigt, riktigt hård; relativt sett kanske 'ansedd' lika mycket veteran och hård som man egentligen i grund-3E inte blir förrän framåt nivå 20).

Helt enkelt, jag tycker det är bra om en vanlig (halvlång) kampanj bara når halvvägs, och att bli hårdare än så och kankse t o m hårdast av de hårda (lvl 20) är förbehållt de exceptionella riktigt tokepiska långkampanjerna (som man faktsikt kanske aldrig spelar) ... medan 3E i grund istället sätter den gränsen mellan lvl 20 och epic levels".

Så det är en idiosynkrasi formad av mina vanor från tidigare utgåvor. :)

anth

Vetefan

Men då är jag färgad av gamla "lvl 9 = lord" och att man redan då räknas som någon som hängt med länge och är riktigt, riktigt hård; relativt sett kanske 'ansedd' lika mycket veteran och hård som man egentligen i grund-3E inte blir förrän framåt nivå 20
Förstår precis vad du menar.
Jag tyckte också bättre om ADnD2E, det var därför jag försökte göra om DnD xp-system.
Den bästa/enklaste lösningen jag kom fram till var xp/2.
Om du fortfarande tycker att det går för fort så ta xp/3, eller xp/2 under lvl 1-10 och xp/4 under lvl 11-20.

anth

Vetefan
Hjälp önskas med nytt xp-system

Halloj på er!

Nedanstående är ett 2 år gammalt inlägg från ENworld (som skräpat på min hårddisk sedan dess)

Jag håller på att modifiera systemet och skulle uppskatta era åsikter.

I use a slightly modified version of Rel's. Basically, it's a system that
proves equality in roleplaying, puzzle-solving etc, and combat. That's the
main reason I use it - the original system is only based on combat, and
doesn't support "story-awards".
The way it functions, is that you have some categories (in my case twelve),
which covers acts that the players/PCs can do that you want to reward XP
for. This can be, for example, Character, Combat and Puzzle. For each act
the player/PC do, s/he writes down that action under the appropriate
category, on a paper s/he gets. After the sessions, the DM looks at these
actions, and decides whether s/he wants to give it a tick-mark.
For each tick-mark, the PC gets as many XP as your formula says.
(my formula: 1 tick = PC lvl * 60xp)
The good thing about this system is that it can be adapted for your group,
very easy. You can change the categories and the formula, whenever you want
to.
Currently, I use the following categories.

- Combat - For each combat the PC is engage in, s/he'll get one tick-mark.
- Magic - The spellcaster will get one tick-mark for each use of the daily
allotment of spells.
- Learned - If the PC has learned something - a tickmark.
- Meta-Creation - If the player has written a journal, done anything about her
character, made a new system etc, s/he'll get a tickmark.
- Creativity - Wheneber a player does something creative, such as stucking an
enemy with Immovable Rods using Telekinesi, s/he'll get a tickmark.
- Skills - If a PC has used a lot of skills, s/he'll get a tickmark.
- Social - If a player has been social in character, such as speaking a lot
with N/PCs, s/he'll get a tickmark.
- Puzzle - Whenever a player solves a puzzle, s/he'll get a tickmark.
- Goal - Whenever a PC accomplishes her goals, s/he'll get a tickmark. The
goals may be completing an adventure, finding that hooloovoo, etc. May not
be abused, naturally.
- Sacrifice - If a PC gives her life for another character, s/he'll get a
tickmark (provided s/he's still alive... )
- Cooperativity - When the players/PCs cooperates, they'll get tickmarks.
- Character - When the players stay in character, they'll get one tickmark.
- Combining multiple categories isn't supported. So, if you are a Lawful Good
person who use a Lightning bolt to strike the cliff in an attempt to scale a
stone-cliff off, to let it down crushing a foe, to save your friend being
killed, does not give a tickmark in Spells, Creativity, Combat, Goal,
- Learned, Sacrifice and Character. Instead, you get a tickmark in one
category; which one doesn't matter, it's the same XP reward in all of them!

I haven't played with this system for quite long - still, I think it's very good! I credit Rel for this
system, since he invented it.
I think this system is very good for encouraging your players to do things.
If they never describes their monks combat-actions, but you play a Mortal
Kombat-campaign - just invent a
Describe-Mortal-Kombat-Alike-Actions-In-Combat category!
Again, I really thank Rel for this system! Thank you Rel! Thumbs up - .
If you don't understand something, and Rel is busy, just ask!
October 31, 2001: Message edited by: Decamber

Mattis

Swordsman
Re: Vilket xp-system använder ni?

Kör med en variant.

Man går upp i level i takt med tabellen i Players Handbook, men det finns inga classes. Istället får man poäng att lägga. Vill man denna level ha mycket saves och skills; javisst!

Skapade systemet då jag aggressivt tröttnade (om man nu kan göra det) på de stenhårda ramarna som klasserna sätter i DnD3.

Om du vill ha systemet så kan du ju mejla på kraxxibul@home.se

Eagle

Swordsman
Erfarenhetssystemet är inte bra!

Hej!

Jag tycker hela experiencesystemet borde rivas upp i grunden och göras om. Om jag inte har fått allt om bakfoten så belönas rollpersonerna nästan uteslutande för hur många monster de dödar. En rollperson som överlever äventyr och når sina mål genom list och diplomati framför våld, får helt enkelt inte belöningen i experiencepoints som personen kanske borde vara värd. Kanske kunde man hitta ett intelligent system för erfarenhet där får en viss sorts erfarenhet (hitpoints, stridsfärdigheter och dyl.) om man vinner strider och en annan om man klarar utmaningar genom smart rollspelande och färdigheter. Jag vet faktiskt inte. Men jag är inte nöjd med det nuvarande systemet. Någon som har ett optimalt system för erfarenhet kan väl bifoga det som en textfil och bifoga det till sitt inlägg?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Erfarenhetssystemet är inte bra!

Om jag inte har fått allt om bakfoten så belönas rollpersonerna nästan uteslutande för hur många monster de dödar.
Du har åtminstone fått detta om bakfoten. :gremtongue:

En rollperson som överlever äventyr och når sina mål genom list och diplomati framför våld, får helt enkelt inte belöningen i experiencepoints som personen kanske borde vara värd.
Det spelar ingen som helst roll hur du klarar utminingar och övervinner svårigheter. Om du klarar utmaningen och när ditt mål, får du erfarenhetspoängen. Så enkelt är det. Läs själv i DMG.

/Mikael