Nekromanti Alternativt exp-system

anth

Vetefan
Re: Erfarenhetssystemet är inte bra!

Jag tycker hela experiencesystemet borde rivas upp i grunden och göras om.
Du är inte ensam, det var därför jag frågade vilka xp-system folk använde.

Om jag inte har fått allt om bakfoten så belönas rollpersonerna nästan uteslutande för hur många monster de dödar.
Som Oldtimer sa så har du fått en stor del av xp-systemet om bakfoten.
Du får xp för att klara av utmaningar. Varje utmaning har en challenge rating (challenge=utmaning). Grundtanken med CR är att EN rollperson ska ha 50% chans att klara av en utmaning med samma CR som hans level. Ex. en lvl5 PC ska ha 50% chans att överleva en strid med ett CR5 Monster (när Wizards räknat ut CR så har de räknat med att 4 PCs ska förbruka 25% av sina resurer).
Man sätter CR på fällor (DMG ger exempel på detta), om tjuven klarar av att desarnera fällorna får han xp för detta.
Man sätter CR på gåtor, om spelarna klarar av att lösa gåtan så får de xp.
En av mina spelare hamnade i fängelse, jag satte en CR på att rymma, spelaren rymde och fick xp.
Dina spelare får 2 orc-barn på halsen, sätt en CR - "löser" spelarna problemet med barnen på ett sätt som du tycker är bra så får de xp.

En rollperson som överlever äventyr och når sina mål genom list och diplomati framför våld, får helt enkelt inte belöningen i experiencepoints som personen kanske borde vara värd.
Fel.
DM bestämmer vilka som är värda att få xp.
En DM som bara ger xp för strid är en dålig DM.

Kanske kunde man hitta ett intelligent system för erfarenhet där får en viss sorts erfarenhet (hitpoints, stridsfärdigheter och dyl.) om man vinner strider och en annan om man klarar utmaningar genom smart rollspelande och färdigheter.
Jag har som husregel att spelarna måste tala om vilken class/feat/skill de ska ta minst en level i förväg, eftersom de förutsätts träna på det medans de är ute och äventyrar.
Har de ingen möjlighet att träna kan de inte bli bättre.
Ex: man kan inte äventyra mitt i en öken och tro att man kan bli bättre på att simma eftersom det inte finns något hav att öva i (jag anser att oaser är för små för simlektioner).

Någon som har ett optimalt system...?
"Optimalt" är subjektivt. Det en DM tycker är bäst tycker en annan DM är jättedåligt.
Personligen så är jag mest emot att det inte finns någon individuell xp.
Grundtanken i DnD har under de senaste 30 åren varit att alla som aktivt deltagit i ett äventyr ska få lika mycket xp.
Själv tycker jag att man hunnit en god bit på väg mot det optimala systemet i:
Hjälp önskas med nytt xp-system
men jag emotar gärna förslag på förbättringar till det systemet.

Tyr

Hero
Re: Hjälp önskas med nytt xp-system

Problemet med systemet är att rollpersoner med högre nivå gynnas mer än rollpersoner med lägre nivå inom gruppen. De med lägre nivå kommer antagligen aldrig komma ifatt resten, och gapet blir bara större. Men detta är lätt att fixa. Låter man tick-formeln se ut så här: 1 tick = average PC lvl * 60xp så rusar inte högnivåarna iväg iaf.

Och så lite kommentarer om kategorierna.

Combat
Denna punkten tycker jag ska tas bort från listan. Varför? Jo, jag tycker lågnivåare borde lära sig mer av en strid än en högnivåare. Detta grejar D&D's exp-table alldeles utmärkt. Så jag skulle låta stridsexp vara skiljd från resten, och kanske tona ner på exp-mängden man får från strid till förmån för annat.

Magic
Nej, den punkten bör strykas. Magibrukare får ett orättvist övertag.

Learned
Man bör kanske ändra det till något i stil med: Om rollpersonen får tag i värdefull information som för äventyret vidare så belönas denne med en tickmark.

Meta-Creation
Ser bra ut

Creativity
Ser också bra ut

Skills
Nä, inga xp bara för att använda en massa färdigheter. Liksom "Learned" så tycker jag att det bör vara till stor hjälp för äventyret för att rollpersonen ska belönas.

Social
Strykas. Alla rollpersoner är inte sociala.

Puzzle
Mmm

Goal
Absolut

Sacrifice
Tja, rollpersoner har olika aligments. Och en del aligments gynnas inte av detta. Man kanske borde ha en kategori som heter "Aligment" där man får xp om man följer sin alignment trots att det medför en tillsynes stor nackdel för ens rollperson.

Cooperativity
Nej, det tycker jag inte.

Character
Flummig beskrivning av när man får xp...om man kan göra en tydlig bekrivning så kanske man kan behålla kategorin.

Jag tycker alltså att du ska dela in xp i två huvudkategorier: Bonusxp och stridsexp. Och bonusxp'n kan sedan delas in följande kategorier:

Aligment
Creativity
Goal
Information
Meta-Creation
Puzzle
Skill
och ev character

Tyr som kör med story-awards, men inte särskilt strukturerat.

thark

Hero

Tja, det är liksom poängen. Jag vill t ex inte ge ut erfarenhetspoäng för gott rollspelande; mina spelare är tillräckligt erfarna för att gott rollspel ska vara sin egen belöning, inte något man motvilligt luras till med en morot, och dessutom är det rent löjligt att JAG skulle bedöma om spelaren spelar sin rollperson väl eller inte när han/hon rimligen känner rollpersonen mycket bättre än vad jag kan göra.

En rollperson som överlever äventyr och når sina mål genom list och diplomati framför våld, får helt enkelt inte belöningen i experiencepoints som personen kanske borde vara värd.
Poäng får man för att övervinna en utmaning ("challenge"); att övertala en fiende att kliva åt sidan eller smyga sig förbi ger samma erfarenhetspoäng som att bringa denne om livet, och en "challenge" behöver inte vara just en fiende / monster.

När jag kör *D&D är det för att jag vill spela den spelstil som *D&D lämpar sig för, klassisk Sword & Sorcery, och då passar det ganska bra om vad som ska belönas. Vill jag spela andra sorters fantasy (eller andra genrer) använder jag ett annat system.

thark

Hero

Personligen så är jag mest emot att det inte finns någon individuell xp.
Medhåll. Jag skulle vilja ha något lite mer konkret sätt att dela ut skilda exp till skilda rollpersoner (givet att jag inte vill betygsätta "gott rollspelande" och dela ut exp efter det), eftersom det helt enkelt kul att kunna jämföra att "småtävla" lite. Har inte kommit på något bra, balanserat (dvs som ger lika möjligheter åt alla).

anth

Vetefan

Som du själv säger så finns det idag inget balanserat system.
Jag är för tävlingsmomentet, men hur tävlar en magiker mot en krigare eller tjuv?

thark

Hero

För att dra en klyscha, man ska inte eftersträva jämlikhet i betydelsen lika resultat, utan lika möjligheter / förutsättningar. Jämför t ex Hackmaster där tjuvar tenderar att ha mycket lättare att roffa in individuell erfarenhet (enligt uppgift - har inte testat själv än). Hur det var i gamla AD&D minns jag inte (2ed; 1ed är jag för ung för att ha faktiskt spelat) men det kändes ju iaf inte som något speciellt spännande. (Krigaren får 10 exp per personligen smiskad HD (vilket leder till att man tävlar om vem som ska sätta in dödsstöten, emå inte bra eftersom det uppmuntrar till att INTE samarbeta), magiker får 100 per kastad spell medan präster får 100 per kastad spell i religionens syfte, och hur det var...)

Men som sagt, hade jag haft en bra ide så hade jag redan satt igång att implementera den. :)

Luna_Luciferi

Veteran
Filosofisk fråga

En filosofisk fråga, vad vore ett rollspel som vore perfekt och inte behövde modifiering? :gremconfused:

Jag skulle nog finna det opersonligt och tråkigt. :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Re: Filosofisk fråga

"En filosofisk fråga, vad vore ett rollspel som vore perfekt och inte behövde modifiering?"

Gjort av dig.

"Jag skulle nog finna det opersonligt och tråkigt."

...men då vore det inte perfekt, juh!

Nightowl

Champion
Det är bara att inse...

Det spelar ingen som helst roll hur du klarar utminingar och övervinner svårigheter. Om du klarar utmaningen och när ditt mål, får du erfarenhetspoängen. Så enkelt är det. Läs själv i DMG.
...folk LÄSER inte DMG!

Antingen antar man att allt funkar som i 'gamla D&D', eller så antar man att det funkar som man tror det funkar i gamla D&D... :gremtongue:

Det främsta problemet är att CR som inte har med fällor eller monster att göra (återigen, hur man än övervinner dem - tänk om folk kunde greppa det här, jag har stött på det gång på gång i D&D-diskussioner, ä.k.s. 'gräl'...) inte har särskilt mycket regler för hur besvärliga de är, så de är helt beroende av höftning. I ett spel som anstränger sig för att ha balanserade regler för det mesta kan det vara problematiskt...

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Impopulärt

Jag tror att vi innerst inne (de flesta av oss) vill ha system där det finns en massa konstigheter, så att vi kan hugga in och förbättra, eller inse att vi kan göra bättre själva.

Ett perfekt rollspel skulle bara mötas av axerlryckningar, och floppa. :gremgrin:

Det är i alla fall min teori.

M.

thark

Hero
Re: Impopulärt

Det är ju om inte annat roligt att klaga. Många kalla vinterkvällar kan fördrivas med att läsa något man inte riktigt gillar och sen sätta sig och gnälla högljutt. :)

anth

Vetefan
Re: Aha! [ANT]

Aha!
Jag trodde han menade att få läser DMG, nu förstår jag att han menade att fä läser.