Nekromanti Alternativt magisystem till Drakar.

BoogieWoogie

Veteran
Jat har vart spelledare för Drakar och Demoner i Dryga tio år nu och känner att jag aldrig varit riktigt nöjd med systemet för magi. Det system jag kör med nu är tungt modifierat, men är ändå inte vad jag önskar det var.

Har funderat mycke på detta på sistone och undrar om någon av alla er andra har ett förslag på något jag kan prova..

Vad jag söker är något som inte är så starkt formelbaserat, mer som en kraft en talangfull person kan bända efter sin vilja.
Något liknande Robert Jordans "magi" i Wheel of time, eller kanske åt David Eddings stil..

EON har ju ett friare system emn det är alldeles för invecklat för min smak, femtielva aspekter osv..

Jag vill försöka skapa en stor frihet till den uppfinningsrike, men det måste ju finnas någon begränsning som gör att man kan få någe som iallafall liknar spelbalans litegranna.

Mina kampanjer är mestadels begränsade magiskt till att endast en eller max två av spelarna (4-5st) tillåts vara magikunniga och färdighetsvärden över 20 är relativt ovanliga, även i en längre kampanj (vi har "saktat ner" inlärningshastigheten)

Så.... Någon som har några goá ideér? eller kanske en länk till en liknande tråd.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har hållt på att skapa ett nytt magisystem till DoD (ärligt talat så är mycket med systemet utbytt), men det har gått något år nu och det är fortfarande inte klart.. Mycket för att jag står utan spelgrupp.. Men tankarna som jag har fört fram kanske kan locka? Det jag egentligen behöver är speltest (för att få vettig spelbalans), då stora delar av magisystemet redan är klart:

Bakgrund
Grundtankar
Minimagi
Magins metafysik

Regelpresentation
Magisystemet

/Han som hoppas att det inte var för mycket länkar (den sista länken är själva huvudinlägget)

Johan K

Gammal & dryg
Vad jag söker är något som inte är så starkt formelbaserat, mer som en kraft en talangfull person kan bända efter sin vilja.

Någon som har några goá ideér?
Nu ska vi se här då.
Om jag skulel spåna lite frtt så skulel jag nog sno en knippe idéer från SWd6 & användandet av kraften. Alltså att man har valfrit antal grundplelare, låt oss säga tre för enkelhetes skull.
Man tar sedan dessa 3 "krafter" som man sedan kan använda var för sig för att få till något eller att man kombinerar 2 & får till något eller kombinerar alla 3 & får till nått.
Hur låter detta ? Är det enkelt nog för att kunan användas ?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Om jag skulel spåna lite frtt så skulel jag nog sno en knippe idéer från SWd6 & användandet av kraften. Alltså att man har valfrit antal grundplelare, låt oss säga tre för enkelhetes skull.
Man tar sedan dessa 3 "krafter" som man sedan kan använda var för sig för att få till något eller att man kombinerar 2 & får till något eller kombinerar alla 3 & får till nått.
Hur låter detta ? Är det enkelt nog för att kunan användas ?
Jag sitter och klurar på något liknande, men en funktion jag är ute efter är att systemet ska vara lättkonverterat från DoD:s magisystem m/ä, dvs. att man enkelt ska kunna utgå från en befintlig RP/SLP:s färdighetsvärden i magiskolor och besvärjelser och räkna fram magikerns värden i de nya magifärdigheterna.

Dewil

BoogieWoogie

Veteran
Ehmmm, ursäkta en förvirrad stackare, men SWd6, kortslutning, kan inte komma på vad du menar för o kolla upp det. Låter intressant annars.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Stjärnornas Krig-rollspelet från West End Games som baseras på ett system där endast T6:or används. Gavs ut på svenska av Äventyrsspel 1989.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Mea Culpa...

Ehmmm, ursäkta en förvirrad stackare, men SWd6
Det är lungt..
Vad jag menar är Star Wars t6-versionen.. Alltså, ett system där man har en bunte med t6:or som man skall slå över en viss svårighetsgrad...
Hoppas att det klarnar lite..

/ Johan K, som har en viss förmåga att skriva förkortningar i tid & otid.. :gremblush: :gremgrin:

Pigi

Veteran
Vintergatan, Solsystem Solen, Tellus, Europa, Sver
Det finns ett system som heter improviserad magi i magikerns handbok. Skulle kunna strunta i formler och bara köra på det systemet och då köpa aspekterna i form av magiskolor, elementar, mentalism, animism osv.
Krävs en hel del av spelaren dock.