Nekromanti Alternativt Magisystem till EDD

Härolden

Warrior
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Så om man spelar en erfaren magiker torde man alltså få gratispoäng på besvärjelser från början då han torde ha läst magiteori (magiskolan) även efter han lärt sig vissa besvärjelser?

Prexis. Jag räknar det som att nya rollpersoner och SLP har pluggat "optimerat" - har ett litet Java-program som sköter bokföringen för enkelhetens skull. (F ö är detta precis så som Shaguliterna i Svavelvinter hade poängen lagda i sina besvärjelser)

Sedan känns det lite konstigt att endast kunskap man tillgodogör sig efter inlärandet av en besvärjelse hjälper till. Informationen som hjälper besvärjelsen borde man ju ha lika mycket nytta av även om man kan det sedan tidigare. Har du någon förklaring på detta eller kör du bara så du får den effekt du önskar dig?

Njae, det är mest för att få rätt effekt - jag ville undvika att folk blir überexperter på nolltid om man hittar en till nybörjarformel. Det går säkert att tänka sig att det finns nån slags intern förklaring till varför det är, men jag är mindre bekymrad över såna saker. Om man tycker att det inte funkar så bra, så kan man ju säga att man helt enkelt får BC på skolans FV - skolvärde i alla besvärjelser som man har lagt grundkostnad i. Husregler är till för att mixtra med.

Ett alternativ till mitt system är att modda kostnadssystemet så att besvärjelserna blir lättare och lättare att lära sig ju mer man kan i skolan. Det får å andra sidan effekten att man gärna häller massor av poäng i skolan och först därefter börjar lära sig spells, dvs ungefär motsatsen till vad min version gör.

Shaggy

Swordsman
Spells

Med risk för att vara lite boring fattar jag inte varför man ska usa ord från abroad utan reason. "Formler" (trollformler) fungerar kanske om du inte tycker om ordet "besvärjelse"?

Foggmock

Myrmidon
Re: Spells

kasta en spell är en försvenskning av 'cast a spell' och det går tusen gånger fortare att skriva så eftersom jag TÄNKER så. Jag tänker inte 'lägga en besvärjelse' och eftersom spell ligger bättre till på tangentbordet (inte en massa fifflande och flytta fingrar) är det lättare och snabbare att skriva.

och kom igen, du fattar vad jag menade.

Pom

Swashbuckler

Terminologin tycker jag är upp till spell-edaren.

(Jag bör nog gå och äta något... :gremtongue:)

Shaggy

Swordsman

Jo, jag förstår det men jag ser inte poängen med att importera ord i onödan. Särskilt inte då det som i det här fallet blir betydligt sämre. Att jag fattade vad du menade hör inte till saken. (För att citera en annan person: "Innan jag handleder labbar brukar jag borsta tänderna, trots att studenterna säkert fattar vad jag menar i alla fall.")

Vad sägs om att "kasta en formel" då? Som Han skrev: Till och med "kasta en magi" (som jag också avskyr) är bättre. Att du är för dålig på svenska eller maskinskrivning för att använda vedertagna ord känns som ett dåligt argument. Du kommer knappast att bli bättre på det du undviker heller, och att vara tvungen att använda engelska ord här och var förefaller vara ett avsevärt handikapp.

Dimfrost

Special Circumstances

Att man fattar vad du menar hindrar inte att det är extremt fult. Onödig svengelska är samma sak som sär skrivningar: det är både fult, onödigt och relativt lätt att ändra. Jag håller inte med alls, helt enkelt.

/Dimfrost

Basenanji

Postd20modernist
Bra med dåligt!

Jag tycker att du har kommit på bra idéer som nog kommer funka jättebra!

Min åsikt är att det är skönt med dåliga magiker som den hårda vägen får lära sig hur mödosamt det är att bli bättre.
Varför det? Jo, för en riktigt bra magiker blir så viktig i spelvärlden! Eftersom jag är född på sjuttiotalet och läste Sagan om Ringen långt innan det spelades rollspel i någon större utsträckning älskar jag tanken på att det inte finns så många "mäktiga" magiker. Alltså finner jag det passande med en nybörjarmagiker med få besvärjelser alt. lågt skolvärde i den aktuella magiskolan.

Jag brukar försöka få mina spelare som prompt vill spela magiker att inse att jag inte kommer köra á la AD&D, med tusen besvärjelser och många redan från start. Detta innebär ett visst motstånd, men resulterar i desto större glädje varefter tiden förflyter.

Detta var mina principer. Om dessa krockar med spelarnas får man väl modifiera, ungefär på ett sätt som du föreslår...

I all hast,
Basenanji

Foggmock

Myrmidon
Re: Bra med dåligt!

En magiker behöver inte bli mäktig för att han kan flera olika besvärjelser. Minimagisystemet tycker jag är jättebra, det är just såna saker jag vill kunna göra. När vi spelade nu i helgen tog jag tillfället i akt att frysa en vakts spottloska för att visa att jag menade allvar - DÄRFÖR vill jag har Frost. Inte för att göra 1t6 i skada på en svartalf eller vadsom.

Systemet stöder som det ser ut just nu att man skaffar Förtrolla vapen, Blixt samt Ljus- eller Mörkerväg istället för att skaffa Frost, Försegla (som vi låssas är med just frost för stämningens skull), Frammana Glacial, och Frostväg - och det var detta jag ville komma ifrån. Inte att man var dålig på att kasta Blixt, Förtrolla vapen eller varför inte Sigill.

Problemet ligger då i att de jag skrev ovan egentligen är tämligen värdelösa (förutom Ljusväg som hjälpte oss mycket) men fortfarande kul och trovärdiga - man borde ju studera ett visst område inom magi - inte så vitt skilda saker som att frammana högspänning ur fingrarna eller förbättra metaller utan att manipulera temperaturen på diverse vätskor och/eller gaser.

När jag nu istället för en ändring av systemet endast fick extra poäng så blev jag.. värdelös. Jag är inte den som inte kan rollspela ändå, men bilden av den hårda kvinnan som kan ge folk kalla kårar bara genom att titta på dem dog när det enda jag kunda göra var att försegla saker eller att kasta Frost, typ. Jag ville inte bli MÄKTIG - jag ville bara bli duktig eller iallafall användbar - och då på andra sätt än genom att svischa runt som en ljuskula.

Och sen är väl både Saruman och Gandalf halvgudar om jag inte minns helt fel - och "vanliga" mäktiga magiker lyser med sin frånvaro i Ringentrilogin.

Nightowl

Champion

Personligen stannar jag nog vid att använda en magiskolefärdighet för att kasta och en Magiteorifärdighet för att lära sig spells.
1. Man kan också ha en tredje, som visar hur bra man kan samla/återvinna PSY. Säg att man har 'Kraftpoäng' lika med medelvärdet av, öh, Kraftsamling-FV och PSY. Ta sedan bort reglerna för hur man ökar PSY. Säg istället att om man ökar en Kraftsamlingsfärdighet över PSY finns det en chans att PSY ökar, men en trollkarl kan klara sig ganska bra på en hög FV i Kraftsamling.

Den utan färdigheten Kraftsamling har alltså sin PSY/2 Kraftpoäng (t.ex. för att ge kraft till magiska föremål) och eftersom man måste använda Kraftsamling (stå och oogla på olika sätt beroende på magiskola) för att återvinna Kraftpoäng snabbare än Långsamt (typ 1/natt) får de svårt att göra av med dem.

2, Man kan alltid basera de två färdigheterna Praktik och Teori på olika egenskaper, då måste en trollkarl vara bra på flera olika saker för att bli bra.

3, Om man kan lära sig magi lättare med lärare kan man ha magiker som har inget värde i Teori men som kan ett fåtal besvärjelser de använder väldigt ofta och därför har ett högt värde i praktik.

4, I vilket fall kan man ha ägghuven med högt värde i Teori som kan horder med besvärjelser de aldrig använder, och således har ett apuselt värde i Praktik.

Erik

Evil Peter

Hero

Ett alternativ till mitt system är att modda kostnadssystemet så att besvärjelserna blir lättare och lättare att lära sig ju mer man kan i skolan. Det får å andra sidan effekten att man gärna häller massor av poäng i skolan och först därefter börjar lära sig spells, dvs ungefär motsatsen till vad min version gör.

Det är så jag skapat mitt system som min spelargrupp har kört med en längre tid nu och jag är mycket nöjd med effekterna av detta. Jag skapade en tabell som visar vilken kostnadsmultipel besvärjelser ur olika skolvärdesgrupper har vid olika FV i deras magiskola där högre FV ger lägre kostnad. Jag gillar bieffekten att ju bättre man kan den invecklade teorin, desto lättare har man att lära sig omsätta detta i praktik. Man har en bättre förståelse för vad man egentligen gör och därmed blir ens strävan mot detta mål rakare och effektivare. Det tilltalar mig att en ärkemagiker ganska enkelt lär sig besvärjelsen LJUS medan dennes lärling har en hel del besvär med samma besvärjelse. Det blir lite konstigt när dessa två har lika svårt att lära sig den enligt mig.