Efter att ha undersökt och läst mer om Dark Heresy inser jag att jag gillar spelvärlden skarpt, och älskar kampanjupplägget med inkvisitorerna.
Däremot känns inte reglerna så roliga. Jag gillade aldrig riktigt WGFRPG heller, det känns detaljistiskt utan att ge detaljer, simulationistiskt utan realism, och så där, som gamla spel ofta är. Nu har jag faktiskt inte läst DH, men jag tänker ändå vara klok nog att inse att inget i det regelsystemet lockar mig.
Så frågan är vad som passar bättre? Det är förstås ett system där sociala möten kan drivas med regler, men inte hänga på dem. Man måste förstås också ha många olika talanger, allt från att nästla sig in någonstans, till att klättra över saker och leta kunskap. Däremot tror jag inte att det är så bra om alla rollpersoner kan helt olika saker. Då tycker jag det vore bättre som i polisserier, där alla kan ungefär samma sak, men skiljer sig mer i sin approach och sin sociala rang. Sist, men på inga sätt minst, så krävs det att det går att ha häftiga, svettiga och dramatiska eldstrider.
Vad behöver jag?
Däremot känns inte reglerna så roliga. Jag gillade aldrig riktigt WGFRPG heller, det känns detaljistiskt utan att ge detaljer, simulationistiskt utan realism, och så där, som gamla spel ofta är. Nu har jag faktiskt inte läst DH, men jag tänker ändå vara klok nog att inse att inget i det regelsystemet lockar mig.
Så frågan är vad som passar bättre? Det är förstås ett system där sociala möten kan drivas med regler, men inte hänga på dem. Man måste förstås också ha många olika talanger, allt från att nästla sig in någonstans, till att klättra över saker och leta kunskap. Däremot tror jag inte att det är så bra om alla rollpersoner kan helt olika saker. Då tycker jag det vore bättre som i polisserier, där alla kan ungefär samma sak, men skiljer sig mer i sin approach och sin sociala rang. Sist, men på inga sätt minst, så krävs det att det går att ha häftiga, svettiga och dramatiska eldstrider.
Vad behöver jag?