Nekromanti Alternativt utrustningssystem

Rickard

Urverk speldesign
I de flesta system så köper man föremål i förväg (slår fram när man behöver det) för att ens kunna få utföra en handling, exempelvis en änterhake om man ska klättra uppför en mur. I andra system ger föremål bonus till handlingen.

Detta kräver bokföring. Dessutom uppmanar det spelare till att hamstra prylar.

Min tanke utgår nu från ett BRP-system (1T20). Färdigheterna man har kan maximalt uppnå 10. Har man ett värde högre än så måste man motivera det med ett föremål man har. Så om man har Klättra 15 så måste spelaren inkludera ett föremål i sin handling, exempelvis änterhake och rep.

Detta kräver ingen bokföring, då spelaren hittar på föremålet när färdigheten används. Dessutom har rollpersonen automatiskt prylar som matchar den personens kunskaper.

/Han som fick en tanke när han läste gamla trådar

Craygh

Swordsman
Bra flyt för de som har det, mindre detaljism för de som vill ha det.

Överlag, awesome alternativ för de spelgrupper som får sin inlevelse på andra sätt än detaljerade listor och beskrivningar.

3/5 toasts.

rjonas

Hero
När man lyckas så gör man det tack vare något och när man misslyckas gör man det på grund av något.

Lyckat: Med hjälp av mitt pålitliga rep.
Misslyckat: Mitt rep är för kort.

Dessutom så får man försöka igen efter att man misslyckats om omständigheterna har förbättrats.

Slå om: Söker igenom mina vänners packningar efter ett rep att skarva med.

Max Raven

T12-kultist
Smart! Jag gillar det. :gremsmile:

Jag har också utrustningsproblemet till Cydonia - det här är en möjlig lösning.

Alternativt skulle man kunna ha en egenskap som gör att man har utrustning till diverse handlingar, utan att man behöver gå in i detalj på det. Lite samma grej, bara mer begränsat. Hm.

Så i korthet - jättebra idé!

Daniel Andersson

Swordsman
Jag har för mig att det finns en färdighet i Trail of Cthulhu, som heter Preparedness, som man använder för att ta reda på om man har kommit ihåg att packa ner eller skaffa just den grejen man behöver, precis när man behöver den.

/Daniel