Rickard
Urverk speldesign
I de flesta system så köper man föremål i förväg (slår fram när man behöver det) för att ens kunna få utföra en handling, exempelvis en änterhake om man ska klättra uppför en mur. I andra system ger föremål bonus till handlingen.
Detta kräver bokföring. Dessutom uppmanar det spelare till att hamstra prylar.
Min tanke utgår nu från ett BRP-system (1T20). Färdigheterna man har kan maximalt uppnå 10. Har man ett värde högre än så måste man motivera det med ett föremål man har. Så om man har Klättra 15 så måste spelaren inkludera ett föremål i sin handling, exempelvis änterhake och rep.
Detta kräver ingen bokföring, då spelaren hittar på föremålet när färdigheten används. Dessutom har rollpersonen automatiskt prylar som matchar den personens kunskaper.
/Han som fick en tanke när han läste gamla trådar
Detta kräver bokföring. Dessutom uppmanar det spelare till att hamstra prylar.
Min tanke utgår nu från ett BRP-system (1T20). Färdigheterna man har kan maximalt uppnå 10. Har man ett värde högre än så måste man motivera det med ett föremål man har. Så om man har Klättra 15 så måste spelaren inkludera ett föremål i sin handling, exempelvis änterhake och rep.
Detta kräver ingen bokföring, då spelaren hittar på föremålet när färdigheten används. Dessutom har rollpersonen automatiskt prylar som matchar den personens kunskaper.
/Han som fick en tanke när han läste gamla trådar