Många har säker varit med om att de har haft en livlig diskussion eller kanske rent av ett gräl med en annan person och sen en tid, timmar eller minuter, efter ordväxlingen är över så kommer man på just det där perfekta argumentet eller kommentaren som man önskar kommit på när det hela hände eftersom man är övertyga om att just den skulle vunnit argumentationen.
Samma sak händer alltid mig när jag just gjort en karaktär till en ny kampanj. Några timmar eller någon dag efter karaktärsskapandet är över så kommer jag alltid på ett karaktärskoncept som får mig att tänka; "fasiken, jag skulle ha gjort den karaktären istället för den jag gjorde."
Ibland så händer en variant av detta när en kampanj hållit på ett tag och efter nått spelmöte så kommer jag på en karaktär som vore mycket coolare och roligare att spela istället för den jag redan spelar. I alla fall så tror jag det i stundens hetta.
Vet inte varför detta alltid händer mig eller om jag är den enda det händer? Kanske är det någon sorts reaktion av extrem ambivalens utlöst av den enorma mängd flexibla val som karaktärsskapande består av. Eller så är det kanske bara helt enkelt ett annat exempel på att vilja äta kakan och ha den kvar. Eller så är jag bara trög när det gäller att vara kreativ och behöver ett par försök på mig innan jag får till något bra.
Och det handlar ju inte om att jag är direkt missnöjd med den karaktär jag redan gjort. Det är bara att när jag gjort en karaktär/spelat en karaktär så verkar den andra karaktären genast coolare. Varför vet jag inte.
Däremot så får det ofta mig att gräma mig över att jag spelar ”fel” karaktär, vilket ibland leder till att spelandet känns mindre roligt än vad det borde göra.
(Själva fenomenet med Altoholism är mycket vanligare i MMO:er. Att istället för att levla en karaktär upp till max nivå så spelar man en karaktär tills man kommer på en ny cool karaktär som man byter och levlar till man kommer på en ny cool karaktär som man genast byter tilll och så vidare ad infinity.
Och det handlar inte direkt om att testa nya klasser eller builds utan ofta så kan den nya karaktären vara av samma klass och build som en tidigare bara med ett nytt koncept.
Så länge den nya karaktären verkar coolare så är det tillräckligt skäl för att börja om på nytt.)
Så är jag den enda som drabbas av sådant här när det gäller rollspel och karaktärsskapande?
Finns det någon bra förklaring till det hela?
Eller rent av stödgrupper för det?
Samma sak händer alltid mig när jag just gjort en karaktär till en ny kampanj. Några timmar eller någon dag efter karaktärsskapandet är över så kommer jag alltid på ett karaktärskoncept som får mig att tänka; "fasiken, jag skulle ha gjort den karaktären istället för den jag gjorde."
Ibland så händer en variant av detta när en kampanj hållit på ett tag och efter nått spelmöte så kommer jag på en karaktär som vore mycket coolare och roligare att spela istället för den jag redan spelar. I alla fall så tror jag det i stundens hetta.
Vet inte varför detta alltid händer mig eller om jag är den enda det händer? Kanske är det någon sorts reaktion av extrem ambivalens utlöst av den enorma mängd flexibla val som karaktärsskapande består av. Eller så är det kanske bara helt enkelt ett annat exempel på att vilja äta kakan och ha den kvar. Eller så är jag bara trög när det gäller att vara kreativ och behöver ett par försök på mig innan jag får till något bra.
Och det handlar ju inte om att jag är direkt missnöjd med den karaktär jag redan gjort. Det är bara att när jag gjort en karaktär/spelat en karaktär så verkar den andra karaktären genast coolare. Varför vet jag inte.
Däremot så får det ofta mig att gräma mig över att jag spelar ”fel” karaktär, vilket ibland leder till att spelandet känns mindre roligt än vad det borde göra.
(Själva fenomenet med Altoholism är mycket vanligare i MMO:er. Att istället för att levla en karaktär upp till max nivå så spelar man en karaktär tills man kommer på en ny cool karaktär som man byter och levlar till man kommer på en ny cool karaktär som man genast byter tilll och så vidare ad infinity.
Och det handlar inte direkt om att testa nya klasser eller builds utan ofta så kan den nya karaktären vara av samma klass och build som en tidigare bara med ett nytt koncept.
Så länge den nya karaktären verkar coolare så är det tillräckligt skäl för att börja om på nytt.)
Så är jag den enda som drabbas av sådant här när det gäller rollspel och karaktärsskapande?
Finns det någon bra förklaring till det hela?
Eller rent av stödgrupper för det?