Re: En alv utan förbannelsen!
<TABLE WIDTH=70%><TR><TD>
Jag vill inleda detta inlägg med några ord till de som genast antar att avsikten med en sådan rollperson skulle vara "koboldisk". Man blir inte kobold för att ens rollperson råkar ha höga värden i vilken färdighet det än må vara eller vilka fördelar den har - det beror helt på hur rollpersonen spelas (och vilket syfte spelaren har).
Jag ser inga fel i att spela en rollperson som har ev. "fördelar", så länge som den spelas på ett bra sätt och har en genomtänkt personlighet (och bakgrund). Kort sagt, sluta se kobolder i varenda buske (i det här fallet är det inte ens säkert att det är en fördel...)!
Åter till ämnet - det beror helt på vilken väg man som SL väljer att ta. Är det förbannelsen som skänker alver deras långa liv, eller påverkar den dem enbart i bemärkelsen att de med tiden blir inåtvända?
Om förbannelsen är det som påverkar alvernas åldrande så skulle detta säkerligen uppdagas ganska snabbt (förutsatt att de då åldras i en takt liknande människornas), varefter Sanari (och en hel del andra alver, för den delen) skulle vilja undersöka alven i fråga.
Rollpersonen skulle dessutom vara intressant för ett flertal andra parter (dvärgar, tiraker, div. mänskliga organisationer/religioner/magikerhus/riken, drakar). Helt enkelt - en sådan rollperson skulle kunna utgöra grunden för en hel kampanj.
Om man som SL väljer alternativet där alven åldras "normalt" (alltså, normalt för alver) så skulle det troligen inte hända särskilt mycket (vem vet, sådana alver kanske redan existerar?) om man inte låter detta uppdagas på andra sätt (en magiker märker den ev. avsaknaden av det biotropiska fältet, den ev. avsaknaden av det alviska ögat, etc).
En sådan rollperson är ett fint frö för en episk kampanj, det beror dock väldigt mkt. på hur man som SL tillämpar förbannelsen. Jag tackar dig för att du ställde frågan, den gav mig uppslag till en intressant SLP =)
//Stefan Gunnarsson
</TD></TR></TABLE>