Nekromanti Alver och blödning kopplad till EON III

Big Marco

Läskig
Re: Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Jag inser. Okay.

Blödningstakt (BT) avser den mängd kryss/poäng som står antecknat på rollformuläret. Denna summa ger vid vissa intervall (en kontrollpunkt per runda eller per minut) en ökning av Blodförlusten.

Alla mods av BT modifierar antalet kryss/poäng (beroende på version av regler och rollformulär) som står uppskrivna.

Exempel. Bosse har en BT på 5. Han håller för handen för såret. Detta sänker temp-BT med ett, till BT 4. BT 4 ger vid kontrollpunkten "varje minut" att ett kryss (i Eon II + III) läggs till i Blodförlustsektionen.

Är det klart nu, eller missade jag något?

Phelan

Hero
Re: Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Lysande, då var det som jag trodde, kul att man fattat något av stridsreglerna rätt i alla fall!

- Phelan

Praetori

Warrior
BLÖDA TILL DÖDS!

Som jag tolkat reglerna (om som vi kör i våran spelgrupp), så har man (i normalfallet) lika många kolumner i BLODFÖRLUST sektionen som man har kolumner i Trauma och Smärt Sektionerna.
BLÖDNINGSTAKT sektionen däremot har 9 rutor i översta raden och 10 i alla de nästföljande. Vilket betyder att ett reducerat skadevärde på 20 innebär (i detta fallet där B= /2 på skadetabellen över allvarliga skador) att man får kryssa i 10 st rutor i sektionen för BLÖDNINGSTAKT. Sålunda kommer man ner på andra raden i BLÖDNINGSTAKT sektionen (1 BLODFÖRLUST per runda).
Detta innebär i sin tur att man efter varje runda kryssar i 1 kryss i BLODFÖRLUST sektionen.
En normal människa (med 1 kryss per minuts läkning av BLÖDNINGSTAKT) kommer således att få totalt 24 kryss i sektionen för BLODFÖRLUST innan såret slutat blöda av sig självt. För en vanlig människa kan alltså detta bli farligt, speciellt i kombination med trauman man fick av anfallet.
Om ni har problem med matematiken så underlättar det att ta fram ett (nytt eon3) rollformulär och läsa den lilla svarta texten brevid rutorna, prova själva, slå fram lite skador och se hur lång tid det egentligen tar innan man blöööder ihjäl.

Så sent som i förrgår när vi spelade så BLÖDDE en spelares karaktär ihjäl, detta på grund av en av de HEMSKA inre skadorna (han dog under operationen där en fältskär försökte laga hans lunga).
Vi kör med regeln att man måste slå ett dödsslag så fort man går upp en svårighet i BLODFÖRLUST sektionen, oavsett om man är vid medvetande eller ej.

Förutom detta allvarliga problem så bör man även lägga till "Fastnade Vapen" som gör att blödningstakten ej minskar förrän vapnet är borttaget (pilar är synnerligen obehagliga).

Har provat med alver med en läkningstakt av 1kryss BLÖDNINGSTAKT per runda. Detta fungerar utmärkt, visst e det lite power, men det var det innan allting ändrades oxo (vilket inte jag ser något fel med, mina spelare lirar aldrig alver ändå).
Dessutom har de jhu kvar smärtan och trauman, så det är jhu inte direkt som att såren sluter sig/regenererar som på en Lamia eller troll. De slutar helt enkelt att blöda lite fortare.

En alv som ådragit sig ovanstående skada skulle alltså bara ha förlorat totalt 2 kryss i BLODFÖRLUST.

Men tro mig, en artärblödning eller inre skada (eller ett fastnat vapen för den delen) tar död på en alv lika gott som en människa eller tirak (tirakerna har dock fördelen att de oftast har fler kolumner i sektionen för BLODFÖRLUST då de har högre TÅL) så dom dör/svimmar inte lika snabbt och hinner ofta ta kål på fler av sina fiender innan de stupar. Vilket kan vara trevligt som SL, att ha en vild SLP Tirak som effektfullt blöder och kladdar ner alla RPna med blod, slåss vilt i bärsärkraseri och vrålar på Makhta).

-Praetori, som tycker att det e bra att barslagsmål inte längre innebär att man blöder ihjäl sig på värdshusgolvet (så länge det inte är på Tiban).