Nekromanti Alver och Dvärgar och ett nytt STORT krig SPOILER

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Hej!!

En av de grejer jag älskar med Eon är spelets realism och dess fokus på orsak och verkan. Denna "inställning" krånglar dock till det ibland :gremcrazy: :gremwink:

Alver modulen stadgar i klarspråk "Starta för helvete inte något nytt storkrig mellan alver och dvärgar" citat :gremsmirk:

Detta är fullt möjligt om man man bortser från orsak och verkan eller blundar för sina spelares dundertabbar. Jag är dock inte förespråkare för någon av dessa metoder så därför vill jag att ni O oändligt kunniga forum-snubbar hjälper mig med följande:

1. Om information angående förbannelsens "riktiga" natur läckte ut leder detta oundvikligen till väpnad konflikt? Förutsatt att informationen kan verifieras som riktig förståss.

2. Om det skulle uppdagas att alver fortfarande hölls som slavar a´la Ymir (riktigt bra ide´ förresten) hos Rhogan(?) dvärgarna kommer då alla dvärgarna straffas för detta eller skulle vreden endast riktas mot Rhogan? Vilka allianser gäller här?

3. Hur ställer sig alverna i Sunari och Alarinn förresten till att alver säljs som slavar i västerlanden? Är det den uråldriga fiendeskapen mellan alver och dvärgar som är den utlösande faktorn till krig i händelse att "Ymir-intermezot" uppdagas, eller är alverna lika avogt inställda till slaveri vem som än pysslar med det?

Tacksam för svar :gremlaugh:

Serek
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
SPOILER

1. Om information angående förbannelsens "riktiga" natur läckte ut leder detta oundvikligen till väpnad konflikt? Förutsatt att informationen kan verifieras som riktig förståss.

inte nödvändigtvis eftersom dvärgarna på sätt och vis förbannade alverna när dom förstörde införmationen och sedan satte en grinig "uber-macho" drake att vakta ruinerna efter fästet :gremwink: (vem skulle kunna bevisa att det var eterseglarens befälhavare som störtade farkosten frivilligt ??)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymir öppnar godispåsen [Ärkespoiler]

Skit vad som står i 'Alver'. Vi konsumenter får väl för tusan göra vad vi vill med vår spelvärld?

Nåväl...ang. ett nytt stort krig, och hur förhållandena för ett sådant ser ut i min kampanjvärld, där fientligheten mellan alver och dvärgar är nedtonad i många fall. (Lèaram, Pyar, Zolod och Drezin bryr sig föga om dvärg- resp alvhat). I min värld är förbannelsen också något helt annat än en kraschad eterseglare, vilket jag kommer att ta upp senare.

Om ett nytt stort krig

De enda alverna med resurser att starta ett nytt storkrig är Sanari och Thism. Kiriya har inget inflytande, Pyar har ingen enighet och inget intresse, Henéa är för svaga och för få och Lèaram bor för långt bort och har för lite resurser. På dvärgarnas sida är Roghan de mest benägna, dels på grund av deras hemlighet med Henéaalverna, men också för deras hårdnackade stolthet och aggressivitet överlag. En hel del Ghor skulle säkerligen inte tveka att kasta sig in i ett nytt krig, men konung Genar av Khazim-renk-Ghor vore ytterst tveksam till ett sådant företag, och skulle göra allt för att undvika det. Zolod är likt Pyar för oorganiserade och sekulariserade, och Drezin likt Léaram för avlägsna. Drezin sysslar med en agenda större än ett nytt stort krig, och även om Sanari är deras ärkefiender så ligger det i bådas intresse att bevara maktbalansen och undgå storskalig väpnad konflikt.

Förbannelsens 'riktiga' natur är just en förbannelse över alverfolket, även om den inte har med det eviga livet att göra. Och eftersom det att det rör sig om en förbannelse i någon form är ett ganska välkänt faktum bland alverna skulle ytterligare avslöjanden sannolikt medföra mycket lite i konfliktväg. Läget har ju stabiliserat sig efter tusentals år.

Förbannelsen som sådan var tänkt att slita uti alvernas biotropiska fält (och därmed omintetgöra odödligheten, blodåterbildandet, med mera), men en så mäktig effekt lyckades Drezin inte uppnå, varvid Khian-renk-Drezin rasade samman i dissipationen. Men man utvecklade en lömskare förbannelse, och korrumperade helt enkelt alvernas biotropiska fält så att flera av dess effekter blev till nackdel snarare än fördel. För att skydda sig självt från slitage på älvans kropp fick man fältet att begränsa hennes förmåga att bli havande, (svårigheten att få många barn) och för att begränsa alvernas aktiva levnad såg man helt enkelt till att fältets strävan att hålla kroppen vid liv, evigt ung, i det långa loppet inte fungerade på psyket (inåtvändheten). Den instinktiva, ögonkontakt-baserade empati alverna besatt förändrades också, och blev till de effekter av det alviska ögat vi känner idag. (Och de kan fortfarande överföra vissa känslor i min kampanjvärld).
Sådan är förbannelsens natur, och sådan har Sanari också insett att den är, genom långa år av studier av det biotropiska fältet. Avslöjandet av denna sanning skulle förmodligen uppröra många, men inte vara tillräckligt för att starta krig annat än för de mest hetlevrade Thism, och dessa skulle Sanari lätt kunna stoppa.

Om det å andra sidan skulle uppdagas att Roghan fortfarande höll Henéa i fångenskap skulle läget kunna explodera. Återigen skulle det inte röra Sanari i ryggen, men Thisms vrede hade kunnat bli så stor att Sanari inte kunnat hindra stormen. Trots att Thism har föga till övers för Henéa så skulle de aldrig önska någon alv ödet som slav hos Roghan, och Kiriya skulle otvivelaktigt hålla med och ställa upp med viss vapenmakt om ingen annan lösning fanns. Henéastammarna runtom i Mundana skulle, om de nåddes av nyheten, givetvis reagera mycket starkt, men frågan är vad de hade kunnat göra. Är en allians mellan Henéa och Thism överhuvudtaget tänkbar? Om det handlade om att få ut de fångna Henéa ur Kraalen-renk-Roghan; fullt möjligt, men Henéa vore sannolikt inte intresserade av mer krig än så. Sanari har inget att vinna på ett krig, och skulle försöka stoppa en annalkande konflikt med alla medel som stod till buds (inklusive döda/tysta de som uppdagat sanningen om Henéa i Kraalen innan nyheten kom ut, vilket de också försökte i min kampanj).
Roghan utgör ensamma den största krigsrisken. De skulle aldrig släppa de fångna Henéa fria, och aldrig tolerera några hot eller kränkningar av deras territorium. Inte ens om Khazim-renk-Ghors konung själv bad dem att befria sina slavar för att undvika ett stort krig skulle de lyssna. Roghan har haft Henéa i fångenskap i tusentals år, och skulle likt Sanari göra allt för att hindra vetskapen om detta att nå omvärlden (inklusive andra dvärgar, även om Drezin känt till det länge och många Ghor åtminstone anat det). Anföll alverna Kraalen-renk-Roghan skulle det innebära en krigsförklaring mot alla Roghandvärgar, men det är osäkert om någon annan dvärgklan skulle ställa sig bakom Roghan i detta skede. Om Kraalen-renk-Roghan verkligen höll på att falla skulle Ghor från Tar-Hir med all sannolikt hjälpa sina fränder till sist, och konsekvenserna av detta går knappast att underskatta. Trots sin egentliga ledarstatus över Sanarialliansen skulle inte ens Sanari då kunna hindra Thism och deras allierade från att starta fullskaligt krig, och också Ghor skulle ohjälpligt vara indragna i soppan. Och förmodligen, på något plan, också Zolod och Pyar.

...och det är den där härvan rp:na måste finna en lösning på. Och att helt sonika försöka gömma undan de Henéa som rymt ur Kraalens mörker och åter låta deras fränder i fångenskap falla i glömska, för världens bästa, vore knappast ett vidare acceptabelt alternativ, eller hur?

De alver som tagits tillfånga och skeppats som slavar till Västlanden har mestadels kommit från Soldarn och Sunari, och främst varit pyar- och kiriyaälvor. Detta är inte direkt alvkategorier som Sanari bryr sig nämnvärt om, och eftersom slavjakten bedrivs på en helt individuell skala av skrupelfria skeppsbesättningar, smugglare och handelsmän är det inte mycket alverna kan göra åt saken, annat än att undvika skumma hamnkvarter och stora gäng med elaka sjömän som vill droga ned dem och skeppa iväg dem till Mûhad. Och inte ens det hade hjälpt, eftersom slavjägare mycket väl kan söka sig inåt landet i jakt på enskilda älvor - så höga priser betingar de i Mûhad. Situationen är utanför Sanarialliansens kontroll, hur mycket den än oroar dem, och det enda de hade kunnat göra för att verkligen påverka vore väl att gå i krig mot yorumnaé hen'aiyla (de ofrias land). Och det är knappast något alverna någonsin kommer att ha resurser nog att genomföra.

Och i allt detta står Léaram utanför. Förvisso är de stolta och nationalistiska nog att inte tveka att gå i krig för att försvara sina intressen, och förvisso skulle en exotiskt rödhårig alvslavinna från de avlägsna österlanden kunna säljas hur dyrt som helst i Mûhad. Men Alarinn med omnejd ligger för långt från dvärgarnas hjärtland kring Asharina för att syltas in i det hela, och för långt från Västlanden för att slavjakt ska löna sig. Deras självpåtagna exil håller Léaram bortom alla sådana konflikter.


Och fråga mig nu inte varför jag fick för mig att ta upp följande i detta inlägg, men att känna åtminstone Sanaris agenda lär vara väsentligt i händelse av ett nytt stort krig:

Om Mörkret, och Drezins och Sanaris agendor

Två av alvernas och dvärgarnas stammar vet betydligt mer om det förflutna än de andra, och har också betydligt större kunskap om det som komma skall. Sanari och Drezin. Båda känner de till det kommande mörkret, och båda känner de väl till de fruktansvärda konsekvenser ett nytt stort krig skulle få. Om Mörkret kom då deras folk var försvagade av krig skulle det kunna betyda slutet för både Stenens söner och Sångarnas ätter, och det är givetvis deras största skräck.

Drezin har här valt en klok om än riskabel linje, i det att de sedan länge isolerat sig från sitt folk och ägnat sig åt att utforska historien och Mörkrets väsen i syfte att utröna mer om det, och se om det går att stoppa - och om inte, förbereda sig att bekämpa eller i värsta fall rida ut den annalkande kataklysmen. Drezin vet att Mörkret härrör från Skugglanden och beror på något 'fel' i världsalltets konstruktion, och att detta fel återkommer med regelbundna mellanrum, och att Mundana och Skugglanden då blir ett. Drezin spekulerar i om allt levande har en underordnad 'spegling' i en värld som är relaterad till Skugglanden på något sätt, och att denna 'spegling' högsta strävan är att dominera över sitt verkliga jag i den fysiska världen. Då skulle Mörkret erbjuda jämnbördiga motståndare till allt levande, och de egentliga Skugglandens mystiska väsen hade inte ens behövt vara inblandade överhuvudtaget. Drezin har inte lyckats utröna några riktigt goda skäl att de skulle vilja invadera Mundana, ändå. Utforskandet av Skugglandet är en av orsakerna att Drezins fästen är så avsides belägna, men också att det helt enkelt är lättare att undvika inblandning i de andra dvärgklanernas, och andra rasernas, förehavande då.
I Kholon-renk-Ghor-Drezin har uppdagats att Skugglanden glider närmare Mundana under vår- och höstdagjämningen och midsommar och midvinter, och det faktum att Tokon och Léaram firar dessa tidpunkter som dagar då barriärerna mellan världarna rämnar har väckt Drezins intresse för Tokons historia, som bär en hel del spår av Mörkrets framfart, och den 'fördämning' för magi som Drezin tror att drakarna utgör. Under tidigare stora krig gick Drezin så långt som att alliera sig med tirakerna, också det en ras med kampen mot det förra Mörkret inbäddad i sitt kulturarv, men denna allians har omsider glidit dem ur händerna. Drezin söker nya allierade, och utöver de goda kontakterna med Kamorianer och Kraggbarbarer så funderar de på att söka någon form av utbyte med Tokon. Detta folk står i nära relation till drakarna , och dessa, om några, besitter hemligheter Drezin skulle ge vad som helst för att lära. Och det gör Sanari med.


Olikt Drezin har Sanari inte sökt avskärma sig, utan snarare sett till att få en ledarposition och försöka leda åtminstone Kiriya och Thism i önskad riktning. Det grämer dem att Léaram och Pyar glidit ur deras grepp, men nyheten om Henéaalverna i Kraalen skulle faktiskt kunna föda ett hopp hos Sanari om att återförenas med Henéa igen. I annat fall räknas Henéa som de mest förlorade av alla, och Sanari tror sig i nuläget aldrig kunna få användning för dem. Men Thism och Kiriya kontrollerar de, och undanhåller effektivt viktiga sanningar för. (Å andra sidan - det bör sägas att de flesta referenser till 'Sanari' här syftar primärt på dess styrande skikt och andra högt uppsatta - den genomsnittlige sanarialven känner inte heller till det här). Den gamla alviska religionen, hemligheten om alvernas ursprung, förbannelsens natur, det annalkande Mörkret...allt är saker Liljans råd undanhållit för att bättre kunna kontrollera alversläktet. Och dvärgarna som syndabockar och ärkefiende har varit en utomordentlig sammanhållande faktor när Thism och Kiriya trilskats emellanåt, och om något kan återförena Henéa med Sanarialliansen igen, åtminstone temporärt, så vore det ju denna fiendeskap. Sanari själva tycker förvisso inte om dvärgarna och upplever dem som ett hot mot hela sitt släkte, speciellt som Sunari mer eller mindre är inringat av mäktiga dvärgfästet, och det ska sägas att de gärna hade sluppit dem för gott. Men Liljans råd tror att dvärgarna, numerärt och militärt, är så pass överlägsna att hade kunnat utplåna Sanarialliansen till slut, och ett nytt stort krig har således inte på länge varit ett alternativ för Sanari. Då har man långt viktigare saker, som det annalkande Mörkret, att tänka på. Ty Sanari känner också detta mer än väl, och det var från det de flydde en gång i forntiden, för att till sist återvända till Mundanas jord. Av någon anledning kunde de inte lämna den igen - de har rester av en enda eterseglare, och vet inte ens om det kan ha funnits fler, än mindre hur de egentligen kan ha fungerat - det nuvarande magiflödet verkar inte räcka till för att driva en. Trots idoga efterforskningar är Sanari inte helt medvetna om hur det kom sig att de åter bands vid Mundana, men de är övertygade om att Förbannelsen har något med saken att göra, och undrar om de kan ha missat någon liten men viktig detalj angående dess kraft. Hade de kanske ännu längre liv innan, inåtvändhet eller ej? Kunde de tala helt obehindrat i varandras tankar? Hade de någon förmåga de förlorat, som lät dem alstra magi mäktig nog att driva en eterseglare? De vet inte. Men det vet att Drezin säkerligen besitter svaret på flera av dessa gåtor, och de hatar dem, och hela dvärgsläktet, för det. Drezin, å sin sida, åtrår Sanaris hemligheter och misstänker dem för att försöka liera sig med Mörkret, och trots att båda stammarna drar sig för krig har en rivalitet och spänning rått mellan dem sedan urminnes tider, en fiendeskap som otvivelaktigt brunnit i bakgrunden till flera Stora krig. Och säkerligen hade kunnat göra det igen.

Sanari har gett upp sina försök att bygga en eterseglare och i en kris i Liljans råd för några sekler sedan kastat ut de medlemmar som envisades med att fortsätta försöken (en annan historia, som förvisso gett upphov till en suverän intrig...). Det kommande Mörkret kan alversläktet inte undvika, men till skillnad från Drezin, som oroar sig för hela Mundana, bekymrar sig Sanari mest om sin egen, Thism och Kiriyas överlevnad. Dvärgarna, å andra sidan, kan i Sanaris tycke gott stryka med. Sanari är desperata efter mer information om Mörkrets natur, och hur de kan undgå det på bästa sätt. Blott ett är de säkra på - deras krigsmakt allena räcker inte för att stå emot.


Och av alla Sanarialver finns blott några få som lyckats komma en drake in på livet. Och en av dessa, Lirmana av Cuvri'an, har kommit att inse något som blott också Drezin anar. Det finns en enkel orsak till varför Förbannelsen fungerade men eterseglare sedan dess inte gör det, men Lirmana lär inte avslöja den för Liljans råd...

- Ymir, öppnar godispåsen till sist
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Re: SPOILER

inte nödvändigtvis eftersom dvärgarna på sätt och vis förbannade alverna när dom förstörde införmationen och sedan satte en grinig "uber-macho" drake att vakta ruinerna efter fästet (vem skulle kunna bevisa att det var eterseglarens befälhavare som störtade farkosten frivilligt ??)
Jag medger att du har en poäng :gremtongue:, men ponera att ett gäng uber uber RP :gremsmirk: eller SLP uppdagar den "faktiska" sanningen och dessutom offentliggör denna....

Att vi har en öhh .....skall vi säga explosiv situation för handen är väl minst sagt klart, men är det "fram med de stora svärden och skövla dvärgkräk utan vidare krussiduller dags" direkt, eller är man mer försiktig?

Serek
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Re: Precis ett sådant svar jag hoppades på

:gremlaugh: Tackar ödmjukast :gremlaugh:

Ser spänt fram emot djupdlodningen av Drezin - Sanari konflikten.

Serek
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Nytt stort krig? [Mina spelare: Major spoiler]

Jag måste då säga att det är väl genomtänkt och jag hade använt det som kampanj-material, om det inte vore för att de flesta i min spelgrupp inte är speciellt... erfarna rollspelare.

Men jag vill gärna höra mer, det var väldigt intressant och det var många idéer som jag fick till mindre äventyr(som även min spelgrupp kan bli inslängda i).
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: eterseglare??? [SPOILER!]

Dessa var ett slags rymdskepp som alverna kom till Mundana med efter det senaste Mörkret, de hade även tidigare bott i Sunariskogen. Läs Alver och Legender & Hemligheter om du vill veta mer om eterseglarna, konflikten mellan alver och dvärgar samt Förbannelsen. Kan vara nyttigt för spelledare!
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Ymir öppnar godispåsen [Ärkespoiler]

Grymt bra inlägg! Väldigt genomtänkt, tänk om du hade varit med och skrivit LoH. Jag har bestämmt mig för att använda mycket av din mörker-version. Men jag har några frågor.

Drezin vet att Mörkret härrör från Skugglanden och beror på något 'fel' i världsalltets konstruktion, och att detta fel återkommer med regelbundna mellanrum, och att Mundana och Skugglanden då blir ett. Drezin spekulerar i om allt levande har en underordnad 'spegling' i en värld som är relaterad till Skugglanden på något sätt, och att denna 'spegling' högsta strävan är att dominera över sitt verkliga jag i den fysiska världen. Då skulle Mörkret erbjuda jämnbördiga motståndare till allt levande, och de egentliga Skugglandens mystiska väsen hade inte ens behövt vara inblandade överhuvudtaget

Vad menar du egentligen här? Misstänker Drezin att alla besjälade varelser har en spegling i Skugglandet? Skulle denna spegling ha några stora likheter med det som den speglar? Och i så fall, finns dessa speglingar att beskåda i Skugglandet? Lever de öppet bland de andra mystiska varelserna, eller lever de i det dolda i Skugglandet? Du får gärna utveckla, jag förstod inte allt med den biten.


Och av alla Sanarialver finns blott några få som lyckats komma en drake in på livet. Och en av dessa, Lirmana av Cuvri'an, har kommit att inse något som blott också Drezin anar. Det finns en enkel orsak till varför Förbannelsen fungerade men eterseglare sedan dess inte gör det, men Lirmana lär inte avslöja den för Liljans råd...

Är det här något du tänkt ut, eller vill du bara göra oss väldigt nyfikna?

Sen undrar jag hur du använder dig av mörkret i dina kampanjer? Står ditt mörker enat under några sorts gudomar, mäktiga skuggvarelser eller bara starka ledare? Låter du demonerna och demonernas rike på något sätt blanda sig i den kommande striden? Hur ser gudarna på detta? Finns gudarna både för folket på Mundana och i Skugglandet, finns det kanske olika gudar i de olika världarna och spelar "kampens" slut någon roll för dem (alltså kampen Skuggvarelser mot Mundanas folk)? Blir det en slutgiltig seger för en sida och vad händer om Skuggfolket är den sidan som vinner och hur vinner de? Blir det överhuvudtaget en stor strid när världarna möts, eller vad är det som egentligen händer?

Anledningen till att jag frågar så mycket är inte total brist på fantasi, din version verkar bara vara väldigt genomtänkt och jag kommer nog själv få svårt att besvara en del frågor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ymirs Skuggor i Mörkret [ÄRKEspoiler]

Skugglanden såsom vi känner dem är blott en inkörsport till en annan värld, där allt levande, och många andra ting, mycket riktigt har en spegling. En värld där ingen sol finns, och världen är försänkt i mörker. Innan solen fanns en gång i forntiden var detta ur-skuggland närmast dominerande över den verkliga världen, som snarare var dess spegling. Men ljuset kom, och drev tillbaka skuggorna och mörkret. Än idag har de flesta ting i Mundana dock en motsvarighet, i en eller annan form, i denna mystiska värld, som ligger nära men ändå fjärran, med Skugglanden som en slags barriär emellan. Hur denna motsvarighet, denna skugga, ser ut och beter sig beror på många olika saker, men den har vanligtvis inget band till sin sanna spegling i Mundana mer än att ders liv är sammanlänkade - en skugga kan inte leva utan upphov, och dör en person i Mundana dör också dess skugga i ur-skugglanden bort. Men ibland kan det hända att en skugga överlever när dess 'sanna' jag går bort, och då blir den som ett spöke i Skugglanden. Och då blir den som allra farligast och friast att påverka Mundanas värld. Det finns ett medvetande som var mörkret i urtiden och ute i tomrummet innan stjärnorna, och det utgör allt mörker i världen, men har begränsad makt här. Men i världen bortom Skugglanden dväljes det, och många av Skugglandets varelser såväl som många levandes 'skuggor' tjänar det, av fri vilja eller av fruktan. Medvetandet i sig är inte särskilt intelligent, det strävar mest efter att släcka skapelsens ljus, och har ingen förmåga att uppfatta eller bry sig om små ting - det har däremot dess tjänare...

Mörkrets tjänare är de flesta sanna skuggvarelserna, men också en hel del av varelserna i det som mer allmänt är känt som Skugglandet. Månskenshovet föredrar Mundana framför ur-skuggornas värld, medan Det svarta hovet inte bryr sig särskilt mycket. De vill mest ha del av kakan för egen räkning, och gör ofta det som gynnar dem för stunden. Men också inom Månskenshovet och Det svarta hovet finns många olika viljor.

'Speglingarna', de verkliga skuggvarelserna, sprungna ur Mörkret, syns sällan i Skugglandet, även om det händer. De vistas oftast i sin egen värld, men många av dem döljer sig i Mundanas skuggor och mörker. Deras förmågor varierar, men de kan inte uppträda där inget mörker finns, och inte ta någon som helst fysisk massa i kolmörker, om de inte ikläder sig en helt köttslig Mundansk gestalt, något som är få av dem förunnat. Endast bland många skuggor, som under en månbelyst natt i en skog eller en park, kan de flesta av dem uppträda i sin sanna form...åtminstone hittils.

Hur lik en skugga är sitt 'upphov' varierar kraftigt - vanligtvis är Skuggan ett mer anonymt väsen, men det är ingalunda ovanligt att de ser ut precis som personens/varelsens skugga. I vissa fall kan den ta en helt fysisk form och likna sitt upphov mer eller mindre fullständigt, men det brukar alltid vara någon detalj som inte stämmer, då utseendet alltid påverkas av Skuggans personlighet. 'Spökena' av dödas skuggor tycks kunna ta vilken form de vill.


Drakarna utgör mycket riktigt en fördämning för magi, så på den punkten har Drezin alldeles rätt. Drakarnas ursprung är höljt i dunkel, men det tycks onekligen vara de som efter att Förbannelsen kastades har överbelastat magiflödet för att sådana besvärjelser inte ska kunna kastas igen. Och för att minska Mörkrets makt, ty drakarna finns till för att skydda Mundana och främja utveckling - genom idéer och tankar i Lumians fall, och genom maktkamp och krig i Mortuachs. Genom att begränsa magiflödet har de gjort världsväven mindre sårbar för ensamma magikers verk, och också för Mörkrets...men samtidigt har de gjort det svårare att förstärka barriärerna till ur-skuggornas värld, ett tilltag de nu, när sammanslagningen drar allt närmare, börjar ångra.
Magifördämningen band också alverna vid Mundana, eftersom eterseglaren upphörde att fungera. Det var också drakarnas mening, ty de hoppades att alverna skulle främja utveckling genom sina eviga liv och när den tiden kom bli en viktig del i försvaret mot Skugglandet. Tyvärr satte Drezins förbannelse några rejäla käppar i hjulet för drakarnas planer, och den resurs alverna hade kunnat utgöra gick närmast om intet i de stora krigen. Men vissa drakar försöker fortfarande få alverfolken att inse vad som håller på att hända, och försöker få alverna att genomskåda Liljans råds agenda medan tid är. Léaram är dock hittils den enda alvstam som drakarna räknar med att kunna få över på sin sida i tid.

Drakarna utgör en mäktig fraktion, men inte heller de är ju enda - inbördes drar Lumian aldrig jämnt, och deras tendens att bara uppmuntra och subtilt knuffa folk i rätt riktning, aldrig avslöja något konkret, gör att det tar väldigt lång tid för dem att uppnå något. Mortuach, å sin sida, vill mest starta krig och härja på egen hand och härda Mundanas folk lite inför Mörkrets antågande, idéer Lumian inte är överdriver förtjusta i. Många drakar har dött genom årtusendena, och de vill inte förlora fler.

Mitt Mundana är en ganska deistisk värld - gudarna finns, men de bekymrar sig föga om människoras förehavanden, och har inte nog mänskliga psyken för att kriga mot varandra. Deras väsen har helt andra sätt att tänka, fullständigt obegripliga för de flesta av Mundanas varelser. Gudarna är i mångt och mycket förhindrade att agera, eftersom de själva också måste följa de lagar de satt upp i världen. Nästan alla gudar existerar dessutom bara i folks medvetande. Alltså, det tillräckligt många tror på, det finns. Ubeanaidh, Daak, Cirza...alla har de uppstått för att folk började tro på dem i forntiden, och tror på dem än. Således är gudarna bundna vid sina tillbedjare, snarare än tvärtom, och kan inte styra dem hursomhelst. Gudomlig intervention är i de allra flesta fall något som uppkommer i en enskild individs psyke - den vill något så starkt, tror så starkt, att det sker. Genom sin guds väsen lyckas den omedvetet alstra teotropi, och kan så uppnå de mest fantastiska ting. Men många gudar har ändock makt och vilja, och är intresserade av vad som händer i världen och övervakar den genom sina tjänare. De är dock inte allsmäktiga, och om folk slutar tillbedja dem måste de dö, eller skapa sig en köttslig form och tillbringa evigheten på Mundanas jord som en fallen gud, dödlig, om än med fantastiska krafter.

Vävaren är urguden. Det är mest ett väsen, som spinner världens öde och iakttar det i tysthet, och aldrig någonsin ingriper i världens skeende. Vad som än händer låter Vävaren det ske, ty det är så nyfiket på hur väven skall sluta till sist.

Fallna gudar som nedstiger till världen får också en spegling i urskuggornas värld. Det är förmodligen iiiiinte bra för Mundana. I urskuggornas värld är Mörkret dock den enda sanna, och ack så påtagliga, guden.

Hur denna eon slutar är givetvis viktigt för gudarna - få är de som vill se Mundana uppslukat av Mörkret, då det skulle innebära att de själva dog, men merparten har få möjligheter att ingripa, annat än som förebilder för sina tillbedjare. Några har dock mer värdsliga intressen, och helt annorlunda planer. Demonerna vill också ha en bit av kakan, och det finns andra väsen på andeplanet som kan tänka sig att hjälpa dem.


Det förra Mörkret kännetecknades av att barriärerna mellan Skugglanden och Mundana helt enkelt rämnade - först blev världarnas förening under vår- och höstdagjämningen och midvinter och midsommar längre, för att bli längre och längre för varje år, och slutligen total. Den gången infiltrerade Det svarta hovet flera av Mundanas riken i försök att tillskansa sig makten och hjälpa Mundanas folk att bekämpa ur-skuggorna, för att sedan själva härska, men ur-skuggorna gömde sig i världens mörker i allt större skaror, och fick genom intrigspel och list Radk-Khamra, Det svarta hovets viktigaste inflytandesfär, att falla. Sedan utbröt totalt kaos.

Men fullskaligt krig är föga sannolikt - Skugglanden har för få invånare, och ur-skuggorna är i mångt och mycket för begränsade, då de bara fungerar i mörker och skuggor. Visst är de svåra att döda med värdsliga medel, men de är också vanligtvis inga goda krigare, eftersom de i regel besitter sina 'ursprungs' färdigheter. Och merparten av Mundanas varelser är ju inte stridstränade, direkt. Urskuggornas folk tar således hellre mer subtila metoder i bruk för att under loppet av många, många år långsamt störta världen i kaos. Förmodligen blir det så de agerar också denna gång, men vem vet vad de kan ha för hemligheter och allianser i beredskap? Det svarta hovet är en tänkbar allierad, och Cirefalierna i Gordrion håller ju på att bli en resurs urskuggorna verkligen kan räkna med om de vill ställa till riktigt krig [Se L&H]. Tiden får utvisa vad som händer, men om inte Drezin, drakarna eller någon annan mycket snart kan finna ett sätt att hindra världarna att glida samman på grund av det lilla fel Vävaren gjorde när han vävde skapelsen finns det ånyo en risk att hans skapelse såsom vi känner den går om intet för gott...

- Ymir, där inga skuggor faller...
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Alver modulen stadgar i klarspråk "Starta för helvete inte något nytt storkrig mellan alver och dvärgar" citat
Jupp, och står det i en Eonmodul, ska man, som sann Eonfanatiker, alltid göra EXAKT som det står i modulen! Eller hur?
:gremwink:
 
Top