Nekromanti Alver och Ljusetsriddare

AEGIS PRIME

Swordsman
Undrar vad som har hänt med Ljusetsriddare? Har han isolerat sig med en ny alver modul eller är det någon annan som har hand om den. Är mycket intresserad av nya Sanari regler...

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag kan inte bärga mig till Alver v2.0 kommer ut. Alver är klart det mest mystiska, mentala klurigaste folkslaget att spela. Om man gör det efter konstens alla regler det vill säga. Jag hoppas även att det kommer massa nya kläder(framför allt bilder på dessa), yrken och händelser. Även mer information kring släktena skulle vara välkommet. Hittills så tycker jag att den alvrasen som är bäst beskriven är Hanéa, dock finns det lite för lite fakta kring dem för att riktigt sätta sig in i deras kultur och tankesätt.

- Haltageten fiskar fiskbullar.

Helmgast
Om kläder

Det finns klädbilder i såväl Cirefalier som Eon III, och det tyder väl lite åt vilket håll det är påväg.

// avatarex, framtiden är ljus

Warth

Veteran
Personligen skulle jag föredra att man tryckte upp en ny utgåva av den ursprunglia alvboken. Den är riktigt bra och jag tvivlar på att den nya kommer att hålla samma klass.

Hjalle

Swashbuckler
Jag tror att den gamla alvboken kommer att bli bättre än den första. Calle Johansvamp sa att den hade blivit lovad minst 112 sidor, och den gamla alvboken var ganska skral med bara 80 - man hade kunnat skriva lååååångt mycket mer material. Men bra ändå, Krille, det som finns är toppen!

Men tycker det är lite knas att Neogames inte la upp Alvernas folk på Releasen när de väl uppdaterade sidan. Liksom Västlanden. Och Thalamur. Och alla andra.

-Hjalle

Hjalle

Swashbuckler
Re: Om kläder

Tja, det lär bli gräjt om det blir som Cirefalier. Jag skulle absolut, absolut, absolut, absolut vilja se de här små stämningstexterna överallt - det skulle underlätta nåt extraordinärt otroligt jättemycket för spelandet av alver. Tycker ni att jag överdriver så kan jag säga att jag underdriver...

-Hjalle, typ gillar 'Cirefalier' ganska mycket, kan man säga. Ljusetsriddare eller vem det nu är som skriver modulen - ta efter och låt dig inspireras av 'Cirefalier', Döh Gräjjtäst Rollspelsmodul Of Aouer Tajm...!

Hjalle

Swashbuckler
Ett nytt yrke ska juh iaf komma i Eon III... Men jo, alver är alldeles för olika människor för att bara ha tre 'egna' yrken, varav ett (molnryttare) är ett väldigt ovanligt alvyrke och ett (druid) specifikt för léaram.

Hittils så tycker jag den alvras som är bäst beskriven är Hanéa
Ja, de har juh fått dubbelt så många sidor som de övriga alvstammarna. :gremwink:
Men å andra sidan är de övriga mycket mer beskrivna i den 'övriga' modulen än Henéa.
Jag skulle gärna vilja se mer material om Pyars handelshus, hur dessa styrs och så vidare. Samt kanske om kiriyaalverna i människornas städer (och thism där), vad de sysslar med och dylikt.

-Hjalle

Gastono

Hero
Det skulle vara härligt med en ny bok om alver fullspäckad med ny information om DET MESTA :gremsmile: innom alvkulturen och alla stammarna.

Pendragon

Swashbuckler
Varför denna yrkesnoja?

Ett nytt yrke ska juh iaf komma i Eon III... Men jo, alver är alldeles för olika människor för att bara ha tre 'egna' yrken, varav ett (molnryttare) är ett väldigt ovanligt alvyrke och ett (druid) specifikt för léaram.
Om man ser yrkena för vad de är, en lös mall som används vid karaktärsskapandet, varför skulle olika typer av krigare/spejare/sjömän skilja sig så extremt mycket mellan olika kulturer? Visst de har olika inriktning, men det är väl det man använder de fria enheterna till?

Jag ser ine poängen med tonvis av nya yrken. Jag kan faktiskt inte komma på ett bra skäl för ett enda till utöver de som redan finns.

/Joel

Krille

Super Moderator
Därför att yrken är centralt i Eon

Problemet med yrken är att oavsett hur fria de är så ses de som en begränsning och att alternativen till variation uppfattas som de enda alternativen, inte som exempel på alternativ.

Detta förvärras av att det inte finns något system för att bygga en rollperson rent generellt. Man måste bygga en rollperson som har ett yrke, eftersom framgångsmekanismen och färdighetsvalen är så centrala i rollpersonsgenereringen och båda dessa bestäms av ens yrkesval.

Hade det funnits ett system för att bygga egna yrken så hade det underlättat. Det behöver inte vara särskilt komplicerade regler. Det viktigaste är att de finns. Ännu bättre hade det förstås varit om man hade byggt systemet så att yrken inte fanns alls, utan att man istället byggde en rollperson utan att använda yrken, och bifogade ett antal mallar som exempel på rollpersoner. I så fall hade man sluppit de upplevda begränsningarna med yrkesmekanismer, och ändå ha mängder med "upplevda" yrken.

Fast man skulle då få problem med Eons stora mängd sekundära värden. SÅdana är alltid ivägen för mallsystem.

rax

Swordsman
Re: Därför att yrken är centralt i Eon

Problemet med yrken är att oavsett hur fria de är så ses de som en begränsning och att alternativen till variation uppfattas som de enda alternativen, inte som exempel på alternativ.
Här håller jag i princip med.

Detta förvärras av att det inte finns något system för att bygga en rollperson rent generellt. Man måste bygga en rollperson som har ett yrke, eftersom framgångsmekanismen och färdighetsvalen är så centrala i rollpersonsgenereringen och båda dessa bestäms av ens yrkesval.

Hade det funnits ett system för att bygga egna yrken så hade det underlättat. Det behöver inte vara särskilt komplicerade regler. Det viktigaste är att de finns...
Här har du faktiskt fel.

Eon II, s. 61 presenterar en frivillig regel för att bygga egna yrken som är enkel och smidig. Problemet är väl helt enkelt att folk inte märkt att den finns, kombinerat med suktandet efter ’officiella’ förklaringar och regler. :gremfrown:

/Rax

Hjalle

Swashbuckler

"Mångfald skapar konkurrans och konkurrans lockar individen till stordåd."

Låtom oss hoppas att andra modulskrivare sporras av Marcos magnifika mästerverk. Se saken positivt!

-Hjalle

Hjalle

Swashbuckler
Tja, jag antar att du redan har den gamla. Så varför nytryck (okej, jag har inte slagits av tanken att man kan unna nybörjare en schysst alvmodul, men jag tvivlar inte på att den här blir det.)....?

Även om den blir kass så innehåller den nytt material.. då blir det najs bajs iaf. :gremwink:

-Hjalle, flummar...

Pendragon

Swashbuckler

Låtom oss hoppas att andra modulskrivare sporras av Marcos magnifika mästerverk.
Lugn i stormen nu. Jag drar mig för att kalla cirefalier för ett mästerverk. Men visst är det bra, t o m det bästa som skrivit på sistone. Men något mästerverk är det inte. Det omdömet drar jag mig för att dela ut.

/Joel - kommer på en rollspelsprodukt på rak arm han vill kalla mästerverk.

Eon II, s. 61 presenterar en frivillig regel för att bygga egna yrken som är enkel och smidig. Problemet är väl helt enkelt att folk inte märkt att den finns, kombinerat med suktandet efter ’officiella’ förklaringar och regler.
Det är inte regler. Det finns inget reglerande på hur många utrustnings-val man får, eller hur mycket Stridsvane-enheter.

Jag räknade ut ett system för att göra nya yrken, ett som skulle vara rätt så balanserat med de som finns i regelboken, men nu när Eon III kommer så spelar det ju ingen roll.

Pendragon

Swashbuckler

Men yrkena är så förbaskat ointressanta i Eon! Skillnaderna är minimala och de som finns jämnas lätt ut med fria enheter. Det enda som spelar nån roll är hur mycket magnituder besvärjelser (om man är magiker)och hur mycket stridsvana man får, samt vilka grundegenskaper man ska slå för.

Ett gör-det-själv yrke hade varit så mycket bättre. Eller vad som helst som gjorde att yrkena spelade lite mer roll och blev överhuvudtaget intressanta. Det är egentligen det svarta fåret i Eons rp-skapande. Resten är engagerande och roligt, men yrkesvalet är egentligen bara tråkigt och kan kvitta.

men visst de är nödvändiga, men varför då ha så många? Vad är det som skiljer en avspejare från en annan spejare? En dvärgkrigare från andra krigare?

Sådana skillnader i ras gestaltas bättre genom alternativa uppväxtregler som dvärgar och cirefalier har. De är bra.

/Joel

AEGIS PRIME

Swordsman
Fortfarande ingen som vet var Ljusetsriddare sysselsätter sig med?
Med Sanari så har jag hört någon fågel kvittra i mitt högra öra om att det skulle vara mer utbyggt om Sanaris magi och dess traditioner. Sanari är den alvrasen som jag tycker har fått minst uppmärksamhet på en lägre nivå. Ofta är Sanari inblandad i diverse komplexa och avancerade hemlighter. Det känns ibland att det är bara drakarna som kan tävla med dem i kunskap. (Återigen anser jag att Drakar är den bästa EON modulen någonsin med Cirefaler tätt efter)